Չորեքշաբթի, Հոկտեմբերի 1, 2025
Ազգ
Wildberries
Wildberries-ը նվազեցնում է միջնորդավճարը այն վաճառողների համար, ովքեր ապահովում են արագ առաքում մինչև գնորդ
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

ՍԵՎԱՆ ՆՇԱՆՅԱՆ. «ՑԱՎԱԼԻ Է ԱԿԱՆԱՏԵՍ ԼԻՆԵԼ, ԹԵ ԻՆՉ Է ԿԱՏԱՐՎՈՒՄ ԹՈՒՐՔԻԱՅՈՒՄ»

28/12/2018
- 28 Դեկտեմբերի, 2018, ԱԶԳ շաբաթաթերթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

Թարգմ. ՀԱԿՈԲ ԾՈՒԼԻԿՅԱՆԸ, (The Arm.Mirror-Spectator)

Մի շարք գրքերի եւ մասնավորապես թուրքերենի ստուգաբանական բառարանի հեղինակ, լեզվաբան Սեւան Նշանյանը, որ 2017-ի հուլիսից ապրում է հունական Սամոս կղզում որպես աքսորյալ, լույս է ընծայել իր թուրքերեն նոր գիրքը «Հալիմն ու Սելիմը» վերնագրով: Թուրքիայի նախագահ Էրդողանի երբեմնի կողմնակից Նշանյանը 2014-ին 17 տարվա բանտարկության էր ենթարկվել 9 տարբեր հանցագործությունների կետերով, որոնցից մեկը Մոհամմեդ մարգարեին վիրավորելու համար էր: Երեք տարի անց թվիթերյան իր էջում նա հայտարարել էր, որ բանտից փախչելով հանգրվանել է Հունաստանում, որտեղ նրան քաղաքական ապաստան են տվել: Թուրքիայում նա վիճահարույց անձնավորություն էր դարձել «The Wrong Republic» (Սխալ հանրապետությունը) հատորը հրատարակելուց հետո, որտեղ նա քննարկում է Թուրքիայի հանրապետության եւ նրա հիմնադիր Աթաթուրքի հետ կապված խնդիրներն ու տաբուները: Նա խիստ քննադատության ենթարկվեց աշխարհիկների կողմից: Նոր գիրքը կարծես շարունակում է իր կեցվածքը Թուրքիայի նկատմամբ, բայց ավելի շատ քննարկում է հավատի եւ դատողության խնդիրներն ու կրոնի բարոյական հիմքերը, եւ դրանով կարող է վրդովմունքն առաջացնել այս անգամ մոլեռանդ թուրքերի եւ ոչ թե աշխարհիկների:

Գրքի հրատարակման առթիվ Սեւան Նշանյանի հետ հարցազրույց է անցկացրել Կիպրոսում մեկ տարի առաջ գրանցված «Ահվալ» անկախ լրատվամիջոցի լրագրողուհի Էյլեմ Յըլմազը: Թարգմանաբար ներկայացնում ենք հատվածներ այդ հարցազրույցից:


– Թուրքերեն լեզվի Ձեր ստուգաբանական բառարանը վերահրատարակվել է: Սոցցանցերում այն որոշ մարդկանց կողմից քննադատության է ենթարկվել այն պատճառաբանությամբ, թե հայ է այդ բառարանը գրողը: Դուք զարմացա՞ծ եք նման բացասական վերաբերմունքի արժանանալու համար:

– Տարիներ շարունակ շատեր են օգտվել Նշանյան բառարանից եւ գնահատել այն: Նրանք նաեւ գնահատում են բառարանի նոր, վերամշակված տարբերակը: Դժբախտաբար կան նաեւ տգետ եւ կողմնապահ մարդիկ, որոնց դուր չի գալիս այս ամենը:

– Թուրքերենի առաջին ստուգաբանական բառարանը գրել է հայազգի Պետրոս Քերեսթեճյանը, նրան հետեւել է մեկ ուրիշ հայՙ Հակոբ Դիլաչարը, որ հրատարակել է թուրքերենի բառարան, եւ հիմա Դուք: Ինչո՞վ է պայմանավորված հայերի այս հետաքրքրասիրությունը թուրքերենի նկատմամբ:

– Տասնիներորդ դարի սկզբից շատ հայեր են զբաղվել թուրքերենի բառարանագրությամբ, եւ դա հասկանալի է, որովհետեւ Անատոլիայում հայերն օգտագործել են հիմնականում թուրքերեն լեզուն: Հայկական գրական գործեր կան, որոնք գրվել են թուրքերենով: Այնպես որ, բնական է, որ հայերը հետաքրքրություն են ցուցաբերել թուրքերենի նկատմամբ: Կա նաեւ մեկ այլ հանգամանք: Հայերը շատ ավելի օբյեկտիվ, անաչառ կարող են լինել իրենց ուսումանասիրությունների մեջ, զերծ նեղ, ազգային նախապաշարումներից:

– Իսկ դա ի՞նչ է ասում հայ եւ թուրք մտավորականության մասին:

– Դժբախտաբար, մշակութային կյանքը Թուրքիայում քաղաքական եւ գաղափարական նախապաշարմունքների պատանդն է դարձել: Անշուշտ կան անկողմնակալ մտածողության տեր մարդիկ, բայց նրանք շատ քիչ են: Ես ինձ երբեք միայն հայ չեմ համարել: Կյանքիս մեծ մասը Թուրքիայում եմ անցկացրել, հաղորդակցվել եմ թուրքերի հետ, թուրքական միջավայրում եմ մեծացել:

– Ձեր նոր գիրքը քննարկում է տաբու թեմաներ Թուրքիայում, ինչպես կրոնը, աստվածները, հավատը: Ի՞նչ է Ձեր կարծիքը Թուրքիայում կրոնի եւ աշխարհիկության մասին:

– Գրքումս փորձել եմ խաղաղ եւ բանական հարթակ ստեղծել այդ թեմաների շուրջ քննարկումներ ծավալելու համար, հաշվի առնելով նրա տրամաբանական, մշակութային, սոցիալական եւ մետաֆիզիկական բաղադրիչները: Երկու կողմերն էլ, աշխարհիկներն ու կրոնապաշտները, հակված են գոռալով ձայնազրկել մյուս կողմին: Ես աշխարհիկ չեմ, թուրքական ավանդական հասկացությամբ: Ոչ էլ կրոնապաշտ: Այդ պատճառով էլ փորձել եմ հեռու մնալ ծայրահեղ բեւեռայնացումից եւ անաչառ լինել: Դրանով ցանկացել եմ նպաստել երկրին, որովհետեւ ուրիշ ոչ մեկն այդ քայլին չի դիմում: Թուրքիայում շատ քչերը կարող են անաչառ, օբյեկտիվ լինել: Ես գտնում եմ, որ պայքարը կրոնապաշտների եւ աշխարհիկների միջեւ աբսուրդ է, վհատեցնող եւ խանգարող: Մտահոգիչ եմ համարում նման բեւեռականացումը:

– Կրոնական հարցում ի՞նչ տարբերություն եք տեսնում Օսմանյան կայսրության եւ Թուրքիայի հանրապետության միջեւ:

– Թուրքիան կրոնական մոլեռանդության մեծագույն ստուգարքը հանձնեց 1840-ից 1870 ընկած ժամանակամիջոցին: Օսմանյան կայսրությունը խիստ արմատական փոփոխություններ իրականացրեց իր վերջին 60-70 տարիներին, փորձելով իր քաղաքացիներին համախմբել թուրքական ոչ-կրոնական ինքնության շուրջը, բայց չարաչար սխալվեց: Այդ ջանքերը պատճառ դարձան կոտորածների եւ հետապնդումների: Օսմանյան կայսրության մնացորդների վրա հիմնված Թուրքիայի հանրապետությունը բնականաբար դեմ էր ավանդական իսլամին: Փորձ արվեց ճնշել, քանդել կամ արգելել կրոնական մոլեռանդությունը, առաջ քաշելով աշխարհիկությունը, որը նույնքան նվիրվածություն էր պահանջում: Արդյունքում առաջացավ բեւեռականացումը: Իսլամական հավատքի քաղաքական արտահայտությունները արգելված եւ դատապարտված էին մոտ 70 տարի: Արդյունքը տեսնում ենք այսօրՙ զանգվածային հակադարձություն: Ներկայիս մենք գտնվում ենք աղետալի վիճակում: Ներկա կառավարության օրոք Թուրքիան ետ է գնում դեպի միջնադարյան տգիտության ժամանակները: Ցավալի է տեսնել այդ ամենը:

– Ինչո՞ւմն է խնդիրը:

– Տգիտության: Փոխադարձ տգիտության մեջ է խնդիրը: Ոչ միայն կրոնական խմբավորումներն են տգետ, այլեւ իրենց «սպիտակ թուրքեր» անվանողները, որոնք վերադաս են համարում իրենց: Արդյունքում աղմկալի խոսքակռիվ է առաջանում, որն անիմաստ է: Թուրքիան հեշտ կառավարելի երկիր չէ: Այդ պատճառով էլ, ղեկավարները նախընտրում են ուժային միջոցներով վերահսկել իրավիճակը, որը բարդ է չափազանց:

Ինչ վերաբերում է ուսանողների շաբաթական հավատարմության երդումներին, կարծում եմ դրանք բռնատիրական վարչակարգը աստվածացնելուն են նպաստում: Կարծում եմ համակարգը երկու բեւեռներ է ընդգրկում իր մեջ: Կան հնի, քեմալիստների կողմնակիցներ, եւ կան իսլամիստների քողի տակ պոպուլիստներ:

Թվում էր, թե երկու կողմերը խաղաղ են գոյատեւում 2016-ի հուլիսից սկսած, բայց, ինչքան հասկանում եմ, այժմ նրանք ատամ են ցույց տալիս միմյանց: Դա հավանաբար իշխանության պայքար է, կախված տնտեսական ակնկալվող ճգնաժամից, որը կթուլացնի Էրդողանի իշխանությունը:

– Ինչո՞ւ եք կարծում, որ կթուլանա Էրդողանի իշխանությունը:

– Որեւէ ժողովրդավարական իշխանություն կդժվարանար իշխանության ղեկին մնալ 2013-ի «Գեզի պարկի» բողոքի ցույցերից կամ կոռուպցիայի մեղադրանքներից հետո: Էրդողանի կառավարությունը կարծես հաղթահարեց այդ դժվարությունը, հավանաբար որոշ զիջումների գնալով, մասնավորապես դադարեցնելով քուրդերի հետ խաղաղության բանակցությունները եւ ազատ արձակելով կառավարության դեմ դավադրության մեջ մեղադրվող բանտարկված աշխարհիկներին: Գուցե նաեւ զանգվածային զտումների քաղաքականությունը, որը կարող է զինվորականության պահանջը լինել: Այս բոլորը ստիպեցին Էրդողանին ետ կանգնել իր նախկին քաղաքական դիրքերից: Դա նրա ձախողումն էր: Բայց Էրդողանը ուժեղ քաղաքական գործիչ է, բացառիկ ղեկավար, որը կարողացավ ձախողումը քաղաքական հաղթանակի վերածել. հետաքրքրական է:

– Աթաթուրքի ժամանակ միակուսակցական համակարգ էր: Կարծում եք հիմա՞ էլ է նույնը: Ինչպե՞ս կհամեմատեիք երկու ժամանակաշրջանները:

– Դրանք շատ նման են իրար, ե՛ւ կառուցվածքով, ե՛ւ անձնավորություններով: Նրանց ընտրած ճանապարհներն ու կառավարման էվոլյուցիան համարյա նույնական են: Առհասարակ, վերջին 120 տարիների թուրք ղեկավարներըՙ Սուլթան Աբդուլ Համիդը, Մուսթաֆա Քեմալը եւ Ռեջեփ Էրդողանը կառավարման որակի տեսակետից շատ նմանություններ ունեն: Եղել են հանդարտ ժամանակներ Թուրքիայի պատմության ընթացքում, որտեղ ժողովրդավարության, ազատության եւ բազմակարծության նշույլներ կարճ ժամանակով փայլատակել են, բայց հայտնվել են ուժեղ առաջնորդներ, որոնք վերջ են տվել այդ պոռթկումներին: Երեք ղեկավարների դեպքում մենք տեսնում ենք այդ երեւույթը: Կարծես դա այս երկիրը կառավարելու միակ ելքը լինի: Ի դեպ, նրանցից ոչ մեկի մոտ չի նշմարվում քաղաքական հավատքի կամ գաղափարական հետեւողականության հետքեր: Երեքն էլ զուտ պրագմատիկ, գործնական մտածողության քաղաքագետներ են:

– Էրդողանը շատ լրագրողների, օրենսդիրների, մտավորականների է բանտարկել: Նա նույնիսկ Սահմանադրական դատարանին է ձեռնոց նետում: Ի՞նչ է Ձեր մեկնաբանությունը:

– Անկասկած, Թուրքիայում ներկա իրավիճակը ողբալի է: Շատ նման է բռնատիրության: Չկա իրավական պետություն: Չկան խոսքի եւ մամուլի ազատություններ: Ցավալի է այն ինչ նա անում է երկրում: Մինչեւ 2013 թիվը, մտածում էի, որ նա ճիշտ ուղու վրա է, բայց դրանից այս կողմ իրադրությունը փոխվեց: Նա հմուտ քաղաքագետ է, բայց ես չեմ արդարացնում նրա քաղաքականությունը:

Ինչ վերաբերում է բանտարկված մտավորականներին եւ լրագրողներին, ասեմ, որ նրանցից Ահմետ Ալթանն, օրինակ, շատ հարգված անձնավորություն է: Շատ արդարամիտ, բանիմաց: Մյուսը Օսման Կավալան է, իմ մոտիկ ընկերը: Նույնպես շատ հարգարժան եւ արդարամիտ: Նրանց բանտարկել են կեղծ մեղադրանքների հիման վրա: Այնպես որ երկիրը չի կարող քաղաքակիրթ պետություն համարվել, քանի որ իրավականությունը խախտվել է: Չգիտեմ ո՞ւմ է ձեռնտու այդ մարդկանց բանտարկությունը, բայց կարող է եւ այն առաջին անունը չլինել, ինչ մտածում եք:

– Ուզո՞ւմ եք ասել, կարող է Էրդողանը չլինել:

– Իմ ասածն այն է, որ մեր տեսածը կարող է ամբողջական պատկերը չլինել: Տարիներ շարունակ պայքարեցինք բռնատիրության դեմ, կաշառակերության դեմ եւ պահանջեցինք, որ ազատվենք «հիվանդագին ուռուցքից»: Պաշտպանեցինք էրդողանին, բայց ժամանակը ցույց տվեց, որ սխալվեցինք: Նրա ձեռնարկած քայլերը չեն համապատասխանում ժողովրդի պահանջներին: Կարծիք կա, որ նախկին ուժերը վերադարձել են եւ շատ ավելի հզոր են, քան առաջ:

– Դուք պաշտպանեցիք Սահմանադրության փոփոխությունները 2010 թվին: Նույնը կանե՞ք հիմա:

– Անկասկած: Չգիտեինք, որ ինչ արդյունք կամ հետեւանք կունենա: Թուրքիան կարիք ուներ այդ փոփոխություններին, եւ մենք աջակցեցինք, որովհետեւ դա ուղղված էր կոռումպացված պետության դեմ: Հիմա էլ գտնում եմ, որ ճիշտ էր այդ ժամանակ քվեարկել հօգուտ փոփոխությունների:

– Կարծո՞ւմ եք, որ փոքրամասնությունների կողմնակից HDP կուսակցությունը, կամ որեւէ քաղաքացիական կազմակերպություն ի վիճակի է նոր շարժում ձեւավորել Թուրքիայում:

– Չեմ կարծում, որ պայմանները նպաստավոր են ներկայիս նման լուրջ ժողորդավարական շարժման համար: Համոզված եմ, որ պետք է որոշ ժամանակ սպասենք դրա համար:

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

ԲԱՔՈՒՆ ՉԻ ՄԻԱՆԱ ՀԱԿԱԻՐԱՆԱԿԱՆ ՊԱՏԺԱՄԻՋՈՑՆԵՐԻՆ

Հաջորդ գրառումը

ՀՐԱՉՅԱ ՊՈՂՈՍՅԱՆ. «ՍԻՐՈՎ ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՄ ՆՈՐ ԾՐԱԳՐԵՐ ԻՐԱԿԱՆԱՑՆԵԼՈՒ ՆՈՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ»

Համանման Հոդվածներ

26 սեպտեմբերի, 2025

Կրակոցներ ու զոհեր. հետո՞…

26/09/2025
26 սեպտեմբերի, 2025

Օրենքով եւ իրավունքով զբաղվեք

26/09/2025
26 սեպտեմբերի, 2025

Կբախվե՞ն Թուրքիան ու Իսրայելը

26/09/2025
26 սեպտեմբերի, 2025

ԱՄՆ-ին արտապատվիրակված տարածքը Աֆղանստանում

26/09/2025
Հաջորդ գրառումը

ՀՐԱՉՅԱ ՊՈՂՈՍՅԱՆ. «ՍԻՐՈՎ ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՄ ՆՈՐ ԾՐԱԳՐԵՐ ԻՐԱԿԱՆԱՑՆԵԼՈՒ ՆՈՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ»

Արխիվ

Loading...
«Հոկտեմբերի 2025»
Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« ՍեպտեմբերիՆոյեմբերի »

Վերջին լուրեր

Նորություններ

Ուղիղ. Ազգային ժողով – Կառավարություն հարցուպատասխան 01.10.2025

01/10/2025

ԿարդալDetails

Ստրասբուրգում Նիկոլ Փաշինյանը կրկին փորձեց փակել Արցախի հարցը. Վարդան Օսկանյան

01/10/2025

Ստրասբուրգում գտնվող other guy-ին ասեք, որ նմանները էլ ավելի են «խայտառակում ռեսպուբլիական», այսինքն՝ իր երազած «վիլայեթը». Արմեն Աշոտյան

01/10/2025

Ջալալ Հարությունյանը պատիժը կկրի համապատասխան քրեակատարողական հիմնարկում

01/10/2025

Կարգալույծ Խորեն Հովհաննիսյանը պաշտոն է ստացել Կառավարությունում

01/10/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական