Քողարկված նվերներ
Երբեմն ունեցվածքն ու եկամուտը քողարկելու համար անհայտ ծագում ունեցող ֆինանսական միջոցներով ձեռք բերված գույքը ներկայացվում է որպես «նվիրատվություն»: Հայաստանում ավելի տարածված է, օրինակ, փեսային պատկանող անշարժ գույքի կամ բիզնեսի «նվիրատվությունը» զոքանչին եւ չփոխկապակցված այլ անձանց:
Նման «կեղծիքի» դիմում են բոլոր այն երկրներում, որտեղ անհրաժեշտ է հայտարարագրեր լրացնելիս քողարկել եկամտի աղբյուրը:
Ուշագրավն այն է, որ վաղ անցյալում նույնպես եղել են գնված ապրանքի «քողարկման» նմանօրինակ եղանակներ:
Մատենադարանի հրատարակած հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններում մեզ հանդիպող որոշ ձեւակերպումներ առաջին հայացքից կարող են այլ իմաստով ընկալվել:
Օրինակ, կարդում ենք այսպիսի նախադասություն. «Ստացայ զսուրբ գիրքս, որ կոչի Ոսկեփոր» (Անիի վերջին եպիսկոպոս Հովհաննես Բ Ոսկեփորիկի ընդօրինակած Աստվածաշնչի մասին):
Կամ 1283 թվականին Կարինում ընդօրինակված մի ձեռագրի հիշատակարանում կա այսպիսի ձեւակերպում՝ «Ես տէր (Աւաքս) ստացայ զսուրբ Աւետարանս… յիշատակ ծնաւղաց իմոց եւ ամենայն նախնեաց…»:
Տեղագրական որոշակի հստակություն ենք նկատում նաեւ հետեւյալ նվիրատվական հիշատակարանում. «Տուաք զսուրբ գիրքս ընծայ Ստեփանոս Նախավկային, որ ի յՈստան քաղաք, յերկիրն ըՌշտունեաց, որ է հանդէպ լերինն Արտօսայ»:
Հայերեն հիշատակարաններում կան նաեւ գրչության նյութերի, թանաքների եւ գործիքների նվիրաբերությանը վերաբերող վկայություններ: 12-րդ դարով թվագրվող ձեռագրի հիշատակարաններից տեղեկանում ենք, որ կաշեգործ Կիրակոսը հորթի կաշի է ընծայել գրչության համար:
Նմանատիպ օրինակները բազմաթիվ են:
Կասկած չունեմ, որ վերը նշված նախադասություններում «ՍՏԱՑԱՅ» բառը նշանակում է «ԳՆԵՑԻ», իսկ «ԸՆԾԱՅԵՑԻ» բառն էլ օգտագործվել է «վաճառեցի» իմաստով, քանի որ հնում սուրբ գրքերի վաճառքը համարվում էր սրբապղծություն եւ միայն առատաձեռն գնորդի «ընծայած» գումարի դիմաց էր սուրբ գիրքը «նվիրաբերվում»:
Նույնը վերաբերում է իսլամական աշխարհին, որտեղ նույնպես սրբապղծություն էր համարվում մահմեդականների սուրբ գրքի՝ Ղուրանի վաճառքը: Այդ պատճառով էլ Ղուրան ձեռք բերելու համար գնորդը երկխոսության մեջ էր մտնում գրավաճառի հետ ու ասում, թե ինքը մտադիր է x գումար նվիրաբերել, որի դիմաց ցանկանում է նվեր ստանալ Ղուրանը:
Իրանում եւ Աֆղանստանում ընդունված է եղել Ղուրանի գինը սահմանել գրքի կազմարարության համար ծախսած գումարով, եւ գնորդը Ղուրան գնելիս, վճարում էր ոչ թե բովանդակության, այլ կազմի, թղթի եւ կազմարարական աշխատանքի դիմաց:
Առակս կցուցանե, որ Հայաստանում եկամուտների համատարած հայտարարագրի համակարգ ներդնելիս հարկային մարմինները պետք է առանձնակի հետաքրքրություն ցուցաբերեն նվիրատվությունների քողարկման բոլոր եղանակների նկատմամբ ու փակեն հնարավոր կեղծիքների սողանցքերը:
Գ. ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ