Երկուշաբթի, Հունիսի 9, 2025
Ազգ
Advertisement
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

Թումանեանի ստեղծագործութեան նորովի բացայայտումը

ԱԶԳ
21/02/2025
- 21 փետրվարի, 2025, ԱԶԳ շաբաթաթերթ, Մշակույթ
43
Դիտում
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

Յովհաննէս Թումանեանը մարդու մարդկայնացման գաղափարի, երազանքի ամենաշեշտուած արտայայտիչն է հայ նոր գրականութեան մէջ, այնպէս, ինչպէս Գրիգոր Նարեկացին՝ միջնադարում:

Այս առումով, անշուշտ, Թումանեանն անցեալի հայ եւ օտար մեծութիւնների (Նարեկացի, Դանթէ, Շեքսպիր…) աւանդների ժառանգորդն ու շարունակողն է: Սակայն պարզւում է, որ նրա ստեղծագործութիւնը յենուած է ոչ միայն որոշակի գրական աւանդների, այլեւ իր ժամանակի իմաստասիրական ուսմունքների իւրացման եւ ստեղծագործական կիրառման վրայ: Սա անսպասելի չէ, քանի որ գրականութիւնը միշտ էլ ինչ-որ չափով արձագանգել է տուեալ ժամանակի արուեստի միւս տեսակներին, գիտութեան նուաճումներին, իմաստասիրական մտքին, մի խօսքով՝ այն ամէնին, ինչով ձեւաւորւում է դարի մտաւոր ու հոգեւոր մթնոլորտը:

Գրականագէտ Արամ Ալեքսանեանի «Յովհաննէս Թումանեանի կենսափիլիսոփայութիւնը» գիրքն այս երեւոյթի համոզիչ հաստատումն է: Այն վերաբերում է 19-րդ դարի իմաստասիրական մտքի եւ Թումանեանի ստեղծագործութեան առնչութեանը: Ահա բոլորովին նոր ու դժուար մի բնագաւառ, որի ուսումնասիրութեամբ նա բացել է նոր էջ՝ իր նախորդների թռուցիկ նկատումների համեմատութեամբ աւելի ամբողջական եւ խորունկ կենտրոնացումով սոյն խնդրի վրայ:

Գրականագէտը նկատում է, որ բանաստեղծն իր յօդուածներում, նամակներում եւ ստեղծագործութեան մէջ շփման կէտեր ունի 19-րդ դարի բնազանցական իմաստասիրութեան հետ, մասնաւորապէս, այդ մտածողների դաւանած բարեշրջման տեսութեան հետ, ըստ որի՝ ինչպէս ամբողջ բնութիւնը, այնպէս էլ մարդկութիւնը հետզհետէ առաջադիմում, բարեշրջւում է: Ինչպէս  նկատում է ուսունասիրողը՝ Թումանեանի գրականութիւնն այս ուսմունքների կրկնութինը չէ, այլ դրանց համադրումն իր կենսափորձի, համոզումների հետ:

Այս իմաստով խօսուն է այն փաստը, որ մարդու բարեշրջման հարցը Թումանեանը դիտարկում է նաեւ ազգային առումով, իբրեւ հայ: Թէ՛ իր բանաստեղծութիւններում, թէ՛ իր յօդուածներում  նա ընդգծում է, որ հայութիւնն իր մշակոյթով այս բարեշրջման, կատարելագործման մաս է կազմել  եւ իր արժէքաւոր նպաստն է բերել այս գործընթացում: Բանաստեղծի հայրենասիրական քնարը տոգորուած է այն ազգային հպարտութեամբ, որ մենք ինչ-որ բան ենք տուել այդ մեծ շարժմանը: Այս դիտակէտից եւ այս չափանիշով են արժեւորուած հայն ու Հայաստանը նրա գործերում.

Տանում ենք հընուց մեր գանձերն անգին,

Մեր գանձերը ծով,

Ինչ որ դարերով

Երկնել  է, ծընել մեր խորունկ հոգին

Հայոց լեռներում,

Բարձըր լեռներում:

Նոյնիսկ իր մասին գրուած բանաստեղծութեան մէջ նա իրեն գնահատում է՝ ելակէտ ունենալով այն, թէ ինքը որքան է կարողացել  յաղթահարել եսակենտրոնութիւնն ու նիւթապաշտութիւնը  եւ բարձրանալ վեր՝ դէպի մարդկայինն ու կատարեալը.

Թողել  եմ  նեքեւ, մեծ լերան տակին

Ե՛ւ փառքը, ե՛ւ գանձ,

Ե՛ւ քէն, ե՛ւ նախանձ,

Ամէնը, ինչ որ ճնշում  է հոգին:

Ալեքսանեանը դիտարկում է, որ ժողովրդի բանաւոր ստեղծագործութիւններում (հեքիաթներում, դիւցազնավէպում եւ այլն) լաւագոյնս արտայայտւում են ժողովրդի իդէալները, մարդու մարդկայնացման երազանքները: Ահա թէ ինչու Թումանեանի գրականութիւնն իր լայնքով ու խորքով կապուած է բանահիւսութեանը, սնւում է այդ աղբիւրից:

Բանաստեղծը մարդուն հոգեպէս, բարոյապէս բարձրացնելու նոյն դերառոյթը տեսնում է նաեւ երաժշտութեան, բանաստեղծութեան, մի խօսքով՝ արուեստի մէջ: Այս առումով յատկանըշական է «Հազարան բլբուլ» հեքիաթի մշակումը, որի մէջ երաժշտութեան միջոցով  մարդուն Մարդ դարձնելու լուծումն է առկայ: Գրականագէտը համադրելով այս հարցի մասին Նիցշէի, Շոպենհաուերի մտքերը եւ Թումանեանի գրուածքները՝ ցոյց է տալիս դրանց կապը:

Ուսումնասիրութեան մէջ համադրուած են Թումանեանի գեղարուեստական գործերը, յօդուածները, նամակները, նախախորհրդային եւ խորհրդային շրջանների, արեւմտահայ ուսումնասիրողների կարծիքները, եւրոպական իմաստասիրական մտքի տուեալները՝ պարզելու համար առաջադրուած խնդիրը:

Գնահատելի է, որ Ալեքսանեանը յաճախ գործածում է գիտական եզրերի  հայերէն համարժէքները (մետաֆիզիկա – բնազանցութիւն, էվոլուցիա – բարեշրջութիւն, պոզիտիվիզմ – դրապաշտութիւն, վոլյունտարիզմ – կամապաշտութիւն եւ այլն), ինչպէս նաեւ բառեր, որոնք հազուադէպ են գործածւում կամ էլ նորակազմութիւններ են (կառուցակերտում, կենսակիր,  յարընթաց, լաւասերում, կենսայոյզ եւ այլն):

Կարդալով աշխատութիւնը՝ մեր առջեւ յառնում է Յովաննէս Թումանեանն իբրեւ ժամանակի զարգացած մտաւորականներից մէկը, եւ համոզւում ենք, որ նրա արուեստը դատարկ տեղում չի աճել, այլ՝ իմացական ամուր հիմքերի վրայ:  

Ուսումնասիրողը ոչ թէ Թումանեան – կաղնու ճիւղերն ու տերեւներն է քննութեան առարկայ դարձնում, այլ կաղնու հո՛ղն ու արմա՛տը՝ բացատրելու համար նրա ճիւղերի ուժը, պտուղների համն ու հոտը:

ԳԱՌՆԻԿ ԳԱԼՍՏԵԱՆ

Գրականագետ

Լոս Անջելես

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

Ցավակցություն

Հաջորդ գրառումը

Աշխատա՞նք, ուսո՞ւմ, թե՞ պատնեշ

Համանման Հոդվածներ

6 հունիսի, 2025

«Գազայում վիճակն ավելի վատ է, քան դժոխքը Երկրի վրա»

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Կանգ առե՛ք

06/06/2025
Բեռնի համաժողովում Ամենայն հայոց Գարեգին Երկրորդ կաթողիկոսը ելույթի պահին իր հայացքն ուղղում է Եկեղեցիների համաշխարհային խորհրդի նախագահ Ռիտա Ֆամոսին: Լուսանկարը՝ ref.ch կայքի, հեղինակ՝ Ivars Kupcis WCC
6 հունիսի, 2025

Բեռնի համաժողովի նպատակը՝ հայացք ԼՂ  հակամարտությանը, այն չպետք է վերանա հանրային գիտակցությունից

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնում տեղի ունեցավ Գերագույն հոգեւոր խորհրդի ժողով

06/06/2025
Հաջորդ գրառումը

Աշխատա՞նք, ուսո՞ւմ, թե՞ պատնեշ

Արխիվ

Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Վերջին լուրեր

ԿԱՐԵՎՈՐԸ

Տեսանյութ. Հենց ոստիկանության հրապարակած տեսանյութից ակնհայտ է, որ խառնաշփոթ են ստեղծել հենց Նիկոլի շարասյան համար

08/06/2025

Ոստիկանությունը «հերքող» տեսանյութ է դրել՝ այնպիսի խորամանկ նկարագրությամբ, որ կարող է թվալ, թե Նիկոլի շառասյունը որևէ կապ չունի վթարի հետ....

ԿարդալDetails

Փաշինյանի Սյունիք մեկնած ուղղաթիռի նավիգացիայի վրա նշված է «Ազիզբեկով» բնակավայրը

08/06/2025

Փաշինյանը դիպուկ է նկատել, թե Առաջին նախագահը մի ահավոր, շատ վատ խասյաթ ունի՝ ինքը վերջում միշտ ճիշտ է դուրս գալիս

08/06/2025

Վթարված ավտոմեքենան Փաշինյանի ավտոշարասյունից չի եղել. ՆԳՆ

08/06/2025

Փաշինյանի ավտոշարասյունը հերթական ավտովթարի մասնակից է դարձել. վիրավոր կա

08/06/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական