Չորեքշաբթի, Հոկտեմբերի 29, 2025
Ազգ
Wildberries
Wildberries-ը նվազեցնում է միջնորդավճարը այն վաճառողների համար, ովքեր ապահովում են արագ առաքում մինչև գնորդ
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

«ՍԵՎ ՈՒՐԲԱԹԸ» ԵՎ ՄԵՆՔ

06/12/2019
- 06 Դեկտեմբերի, 2019, ԱԶԳ շաբաթաթերթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

Նոյեմբերի 24-ին աշխարհի տարբեր անկյուններում մեկնարկեց սպառողների ու վաճառողների ամենասիրելի տոնը` «Սեւ ուրբաթը», որի արմատները Ամերիկայից են, որտեղ այն վերածվել է գնումների ազգային խրախճանքի:

Մեր ունեցած տեղեկություններով «Սեւ ուրբաթ» տերմինի առաջացման մասին կան մի քանի մեկնաբանություններ: Դրա հիմնադիր «հայրը» (մինչեւ այդ հասկացության հայտնվելը) համարվում է Ֆրենկ Վուլվորթը: 1873 թվականին հենց նա կազմակերպեց առաջին զանգվածային վաճառքները Փենսիլվանիայում: Վուլվորթը աղքատ գյուղական ընտանիքից էր եւ աշխատում էր մոտակա քաղաքի խանութներից մեկում: Նա պետք է դասավորեր ապրանքները, ապահովեր խանութի մաքրությունը եւ տարբերակներ մտածեր ապրանքները վաճառելու համար: Ստիպված նա դիմում է խորամանկության:

Այդ տարիներին ապրանքների գները խանութներում ֆիքսված չէին: Դրանից վաճառողները օգտվում էին եւ գուշակելով գնորդի գնողունակությունը` տեղում գներ էին հորինում: Երիտասարդ Վուլվորթը պահեստից ամբողջ ապրանքը հանում է խանութ եւ կողքը ցուցանակի վրա գրում. «Բոլորը 5 ցենտով»: Սա էլ ԱՄՆ-ի պատմության առաջին զանգվածային զեղչերի դեպքն էր: Մի օրվա ընթացքում երիտասարդը կարողանում է 6 օրվա եկամուտ ապահովել: Այս դեպքից հետո Վուլվորթը թողնում է խանութը եւ գնում է իր բախտի հետեւից: Միջադեպից 30 տարի անց Ֆրենկ Վուլվորթն ու ԱՄՆ նախագահ Վուդրո Վիլսոնը իրար հետ ներկա էին Նյու Յորքում 238 մետր բարձրություն ունեցող Woolworth Building-ի բացմանը :

«Սեւ ուրբաթ» («Black Friday»), լինում է ԱՄՆ-ում Գոհաբանության տոնի հաջորդ ուրբաթ օրը: Ավանդույթի համաձայն «Սեւ ուրբաթ» տերմինը հայտնվել է միայն 1966 թվականինՙ Ֆիլադելֆիայում: Օրն այդպես են անվանել վարորդները` վիթխարի խցանումների պատճառով, որոնք առաջացել են Գոհաբանության տոնի հաջորդ օրը: Դրանից սկսվում է ավանդական ամանորի զեղչերի տոնավաճառը: Մեզ հասած տեղեկություններով, երբ տարբեր ակցիաները դարձան մասսայական, վաճառողները հասկացան, որ դրա ամենահարմար ժամանակը Ծննդյան տոներին նախորդող ամիսն է: Այդ կերպ գնորդները ունենում էին մեկ ամիս իրենց գնումները կատարելու համար, իսկ առաքման գործակալություններն իրենց գործը կատարելու համար կունենային բավարար ժամանակ: Այդ կերպ զանգվածային զեղչերը դարձան ավանդույթ:

Գոհաբանության տոնից հետո շատերը, առավոտյան շտապելով խանութներ զեղչերի հետեւից, քաղաքում դժոխային երթեւեկություն էին ստեղծում: Ոստիկանների համար էլ այդ օրը բավական ծանր էր ստացվում եւ նրանք սկսեցին օրը որակել որպես «սեւ»: Այն պատճառով, որ Գոհաբանության օրը նշվում է հինգշաբթի, «Սեւ ուրբաթը» միշտ հաջորդում է այդ օրվան, որն իր հերթին անց է կացվում նոյեմբերի չորրորդ հինգշաբթի օրը: Ամերիկացիների մեծ մասը առողջական պատրվակներով ուրբաթ օրը աշխատանքի չեն գնում, որպեսզի կարողանան չորս օր տրամադրել Սուրբ Ծննդյան տոներից առաջ առեւտուր անելուն: Դրա համար «Սեւ ուրբաթը» նոյեմբերի 23-30 ժամանակահատվածում է:

Այդ օրը մանրածախ առեւտրի աշխատակիցները աշխատում են շատ լարված, քանի որ գնորդների թիվը զգալիորեն մեծանում է: Խանութները բացվում են առավոտյան 5-ին, իսկ որոշ մեծ առեւտրային կենտրոններ` նույնիսկ կեսգիշերին: Առաջին գնորդներին առաջարկվում են մեծ զեղչեր` 50-80%, դա արվում է նրա համար, որ խանութ ներգրավեն ավելի շատ գնորդների: Վիճակագրական տվյալներով ԱՄՆ-ում «սեւ ուրբաթներից» ամենաշատ` 249 միլիոն գնորդ է եղել 2013 թ., որի ընթացքում ծախսվել է 413 միլիարդ, իսկ 2012 թ.` 247 միլիոն եւ ծախսվել է` 423 միլիարդ դոլար (https://hy.wikipedia.org/wiki/Սեւ-ուրբաթ-(մեծ-զեղչեր):

Մեկ այլ մեկնաբանության համաձայն էլ` «Սեւ ուրբաթ» անվանումը կապված է հաշվապահական առանձնահատկությունների հետ: Ամերիկյան հաշվապահական թղթերում ծախսերը գրվում են կարմիր սյունակի տակ, իսկ եկամուտներըՙ սեւ: Դժվար չէ կռահել, թե ինչ կապ ունի այստեղ սեւ գույնը ուրբաթի հետ:

Վերջին երեք տարում «Սեւ ուրբաթ» սկսել են կազմակերպել նաեւ Հայաստանում եւ այդ ակցիային միացած խանութները հայտարարել էին, որ աշխատելու են մինչեւ ուշ գիշեր: Այդ ընթացքում բազմաթիվ խանութներ զեղչեր են հայտարարում, ճիշտ է, ոչ այնքան, որքան ամերիկյանները, սակայն մեր երկրում էլ շատերը շտապում են գնումների: Այդ օրն արդեն մի քանի տարի երեւանյան առեւտրի կենտրոններում իսկական խառնաշփոթ է առաջանում: «Սեւ ուրբաթի» շրջանակներում հատկապես Հայաստանում գործող գրեթե բոլոր բրենդային հագուստի, կոշկեղենի եւ էլեկտրատեխնիկայի խանութները հայտարարում են մեծ զեղչեր:

Որոշ դիտարկումներով փորձեցինք պարզելՙ արդյո՞ք հայտարարված զեղչերն իրական են, խանութները չե՞ն բարձրացնում ապրանքների գները եւ ձեւական զեղչերով ապրանքները նորից նույն գնով վաճառում, թե ոչ, ստացվեց հետեւյալ մոտավոր պատկերը: Կային խանութներ, որոնք արժեքը չէին բարձրացրել եւ իրոք զեղչեր էին արել: Հատկապես հագուստի խանութներն ունեին նման հակում: Ինչ վերաբերում է էլեկտրատեխնիկայի խանութներին, ապա որոշ խանութներ իրական զեղչեր էին արել, սակայն շատ խանութներ էլ պարզապես բլեֆ էին անում:

Հատկանշական էր նաեւ այն, որ որոշ խանութներ օգտագործում են առիթը եւ շատ անորակ ու ժամկետանց ապրանքներ են հանում վաճառքի: Օրինակ բջջային հեռախոսների վաճառքով զբաղվող խանութները բավականին անորակ ապրանքներ էին վաճառել սպառողին: Ծանոթներս էժան գնով հեռախոս էին գնել, իսկ երկու օր անց դրանք արդեն չէին աշխատում: Երբ դիմել էին տվյալ խանութ, այնտեղ նրանց մուննաթով պատասխանել էին` գիտեիք, թե այդ էժան գնով ի՞նչ պետք է գնեիք: Իսկ ինչ վերաբերում է օնլայն գնումներին, ապա, փորձը ցույց տվեց, որ հարկավոր է հնարավորինս խուսափել եւ չմտնել մեծ զեղչեր հայտարարած խանութների կայքերը, քանի որ ավելի հավանական ելքը խաբվելն է ու տխուր փաստի առաջ հայտնվելը:

Ի տարբերություն ԱՄՆ-ի, Հայաստանում մի փոքր այլ ըմբռնումով են մոտեցել «Սեւ ուրբաթին»: Այդ օրը մեզանում էլ սեւ է հատկապես վարորդների համար` քանի որ բազմաթիվ խցանումներ են լինում եւ խանութների եկամուտների համար, քանի որ այդ օրվա եկամուտը, մյուս օրերի համեմատ, քիչ է լինում: Մեր երկրում հոգ են տարել այն մասին, որ ուրբաթը «սեւ» չլինի ո՛չ խանութների սեփականատերերի ու ո՛չ էլ գնորդների համար:

Բայց նրանք մտածում են նաեւ ժողովրդի մասին. աչքի առաջ ունենալով Երեւան մոլի փորձը: Հիշենք, երբ 2015-ին հայտարարվեց, որ 100-ական հեռուստացույց, հեռախոս եւ արդուկ վաճառվելու էր ընդամենը 1000 դրամովՙ ակցիան ավարտվեց ջարդուփշուրով: Հավանաբար, ակցիայի կազմակերպիչներին թվացել էր, որ եթե զեղչեր գործեն էլեկտրատեխնիկայի ապրանքատեսակների վրա, ապա աղքատ բնակչության պարագայում դժվար թե «թալանվեն»: Սակայն աննախադեպ զեղչերի արդյունքում միտինգ հիշեցնող իրավիճակը հակառակն ապացուցեց: Հիմա, որպեսզի խուսափեն ավելորդ տուրուդմփոցից եւ քաշքշուկներից, խանութների տերերն ավելի զգուշավոր են դարձել: Ստացվում է, որ փոքր զեղչերն ինքնանպատակ չեն` նրանք չեն ուզում ուրբաթը սեւացնել, նրանք ապրանքը ցածր գնով չեն տալիս, քանի որ «մտածում են» գնորդների մասին: Իսկ իրականում այս ամենն առավել քան տխուր է. սպառողական հոգեբանությամբ` հասարակությունը վերածվել է խամաճիկների, որոնց շարժը խոշոր արտադրողների ու վաճառողների ձեռքին է:

Մի կարեւոր փաստ եւս: 2019 թ. նոյեմբերի 27-ին Ֆրանսիայի խորհրդարանն օրինագիծ ընդունեց, որով այդ երկրի կայուն զարգացման հանձնաժողովն արգելում է «Սեւ ուրբաթ»-ի գովազդները: Դրա հեղինակներն ըստ euronews-ի նաեւ քննադատում են ակցիան` ավելորդ սպառման եւ վնասակար ներդրման համար, ինչը բացասաբար է անդրադառնում շրջակա միջավայրի վրա: Ավելին, այս տարվա «Սեւ ուրբաթը» համարվեց վերջինը: Նախաձեռնողներն ու հօգուտ այդ օրինագծի երկար ժամանակ աշխատողը երկրագնդի կլիմայի տաքացման դեմ պայքարող կազմակերպություններն են: Օրինական հարց է ծագում` ինչ կապ ունեն կլիմայի տաքացման դեմ պայքարողները «Սեւ ուրբաթի» հետ: Պարզվում է` ուղղակի: Խնդիրը հետեւյալ տրամաբանության մեջ է: Պայմանականորեն ենթադրենք, որ յուրաքանչյուր ընտանիք ունի լվացքի մեքենա, որն հնարավոր է շահագործել երեք տարի: Ինքնին հասկանալի է նաեւ, որ երրորդ տարում մեքենան կարող է խափանվել եւ անհրաժեշտ կլինի որոշ ծախսեր կատարել այն նորոգելու համար: Իսկ քանի որ որոշված է «Սեւ ուրբաթի» ժամանակ գների իջեցում կատարել ոչ պակաս, քան 40%-ով, հետեւաբար ավելորդ ծախսից ու գլխացավանքից զերծ մնալու համար այդ ընտանիքը գերադասում է «Սեւ ուրբաթին» գնել նորը: Հետեւապես մեկ տարի շուտ խոտանվելու հետեւանքով պետք է արտադրվեն նոր մեքենաներ: Այսինքն` պետք է գործարաններն աշխատեն եւ կլիմայական տաքացումն ավելի շուտ, արագ եւ ինտենսիվ կլինի: Պարզ, տրամաբանական եւ լրացուցիչ ապացուցման կարիք չունեցող եզրակացություն:

«Սեւ ուրբաթի» ժամանակ` նոյեմբերի 29-ին, առեւտրաշրջանառությունը Երեւանում նախորդ ուրբաթի համեմատ աճել է մոտ 50 տոկոսով: Այս մասին «Հայկական ժամանակ»-ը տեղեկացել է Պետական եկամուտների կոմիտեի տրամադրած տվյալներից: Նոյեմբերի 29-ին Երեւանում տպվել է 1 մլն 500 հազար հատ ՀԴՄ կտրոն, իսկ դրան նախորդող ուրբաթ օրը` նոյեմբերի 22-ին, տպվել է 1 մլն 350 հազար: Այսինքնՙ շուրջ 150 հազար կտրոն ավելի է տպվել: Շատ ավելի զգալի է դրանցից ստացված դրամաշրջանառության չափը: Նոյեմբերի 29-ին առեւտրաշրջանառությունը կազմել է 9 մլրդ 40 մլն 249 հազար 845 դրամ, իսկ նոյեմբերի 22-ին այն կազմել է 6 մլրդ 117 մլն 663 հազար 332 դրամ: Այսինքն` այս ուրբաթ նախորդ ուրբաթի համեմատ գրեթե 3 մլրդ դրամի չափով ավելի շատ առեւտուր է իրականացվել Երեւանում:

Այնպես որ, մեզանում շատ բան է փոխվել` իրավիճակ, նոր օրինագծեր ու նաեւ նոր տոներ: Դրանցից մեկն էլ «Սեւ ուրբաթն» է, որը Հելոինի նման մեր կարծիքով ընդամենը օտարամոլության դրսեւորում է, քանի որ իրականում «Իրական սեւ ուրբաթ ուներ միայն Ռոբինզոնը» :

4.12.2019

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

ԹԱԳԱՒՈՐԸ ԴԱՐՁԵԱԼ ՄԵՐԿ Է

Հաջորդ գրառումը

ՍՏԱՄԲՈՒԼԻ ՀԱՅԿԱԿԱՆ «ԱՐԱՍ» ՀՐԱՏԱՐԱԿՉՈՒԹՅԱՆ ՆՈՐ ՍՐԱՀԸ ԿՐՈՒՄ Է ԶԱԲԵԼ ԵՍԱՅԱՆԻ ԱՆՈՒՆԸ

Համանման Հոդվածներ

24 հոկտեմբերի, 2025

Խոսքն ու խրատը չեն կարող տեղ հասնել

24/10/2025
24 հոկտեմբերի, 2025

Մարդիկ հոգնել են առճակատումից

24/10/2025
24 հոկտեմբերի, 2025

Անկարան եվ Ադրբեջանի ու Իսրայելի միջեւ սողացող դաշինքը

24/10/2025
24 հոկտեմբերի, 2025

Հայաստանի ընդդիմությունը կորցրեց իր խորհրդանշական դեմքերից մեկին

24/10/2025
Հաջորդ գրառումը

ՍՏԱՄԲՈՒԼԻ ՀԱՅԿԱԿԱՆ «ԱՐԱՍ» ՀՐԱՏԱՐԱԿՉՈՒԹՅԱՆ ՆՈՐ ՍՐԱՀԸ ԿՐՈՒՄ Է ԶԱԲԵԼ ԵՍԱՅԱՆԻ ԱՆՈՒՆԸ

logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական