Հինգշաբթի, Նոյեմբերի 20, 2025
Ազգ
Wildberries
Wildberries-ը նվազեցնում է միջնորդավճարը այն վաճառողների համար, ովքեր ապահովում են արագ առաքում մինչև գնորդ
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

ԵԿԵՂԵՑԻ-ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ

07/06/2019
- 07 Հունիսի, 2019, ԱԶԳ շաբաթաթերթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

ԵՐՎԱՆԴ ԱԶԱՏՅԱՆ, Դետրոյթ-Երեւան

Հայոց եկեղեցին կենտրոնական, առանցքային դեր է խաղացել մեր պատմության մեջ: Երբ Հայաստանը կորցրեց իր անկախությունը, եկեղեցին պետության դերը վերցրեց իր ուսերին: Դա ակներեւ է հատկապես Օսմանյան դարաշրջանում: Սուլթանները ճանաչեցին հայոց եկեղեցուն վերապահված հատուկ դերը եւ գտան, որ եկեղեցին հարմար միջոց է կառավարելու համար հայ միլլեթի ներքին հարցերը:

Այսպիսով, Սուլթանը ճանաչեց եւ վաւերացրեց 1863-ին հայ ազգային սահմանադրությանը: Ռուսաստանի ցարը նույնպես «Պոլոժենիան»ՙ սահմանադրությունը օգտագործեց կառավարելու համար հայոց եկեղեցու խնդիրները ռուսական կայսրությունում: Նույնիսկ այսօր այդ ժամանակաշրջանից մնացած որոշ ուղեցուցային սկզբունքներ օգտագործվում են սփյուռքահայ համայնքներում:

Խորհրդային ժամանակներում, հոգեւորականությունը հետապնդվում էր եւ եկեղեցապատկան կալվածները առգրավվում էին: Այդուհանդերձ խորհրդային ղեկավարները հասկանալով, որ հայոց եկեղեցին կարող էր կամրջել հարաբերություններ հայրենիքի հետ, ստեղծեցին հատուկ մի հաստատություն կանոնավորելու կամ վերահսկելու համար հայոց եկեղեցու խնդիրները:

Երբ խորհրդային վարչակազմը սկսեց գործի դնել «խորհրդային մարդու» ձեւավորելու իր ծրագրերն ու սկզբունքները, առաջին հերթին անհրաժեշտ էր կազմաքանդել անհատի բարոյական եւ կրոնական արժեքները, եւ փոխարենը քաղաքացիներին ներարկել նոր արժեքները: Խորհրդային կարգերի փլուզումով, փլուզվեց նաեւ սոցիալական այդ փորձարկումը: Հայաստանի քաղաքացիների մեծ մասի համար եկեղեցին, կամ կրոնը ընդհանրապես, ուներ լոկ մակերեսային նշանակություն, ինչպես խորհրդային համակարգի տարիներին: Այդ պատճառով էլ այսօր հասարակությունը Հայաստանում խոցելի է ամեն տեսակի կրոնական աղանդների գայթակղությունների առաջ, որոնք ամեն ինչ խոստանում են եւ հայոց եկեղեցին, եւ եկեղեցական իշխանությունները չեն կարողանում համապատասխան քայլերով արձագանքել դրանց:

Հայաստանի քաղաքացիների համար կրոնական հոգեւոր առաջնորդի կերպար է հանդիսանում Վազգեն Ա. կաթողիկոսը, որին, ըստ նրանց ըմբռնմամբ, ոչ մի ուրիշ առաջնորդ չի հավասարվել իր բարոյական կերպարով:

Քանի որ հայոց եկեղեցին դեռեւս պարտավորված է վերականգնել իր պատմական դերակատարությունը ինչպես Հայաստանում, այնպես էլ Սփյուռքում, այն հարկադրված է վերակազմավորել իրեն եւ կանոնակարգել իր հարաբերությունները պետության հետ:

Արդեն մի քանի տասնամյակ է, որ սահմանադրությունը կամ հայոց եկեղեցվո կանոնադրությունը վերջնականորեն չի ձեւավորվել, մի բան, որ իր բացասական ազդեցությունն է թողնում նրա դերակատարության վրա, որպես բարոյական իշխանություն:

Անկախությունից ի վեր Հայաստանի իշխանությունները նույնպես, քաղաքացիների մտածելակերպին համապատասխան, մակերեսային, կամ երկրորդական նշանակություն են տվել եկեղեցու դերակատարությանը, համարելով այն ոչ առաջնային կարեւորության խնդիր:

Հանրապետության առաջին նախագահ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանը միամտորեն հավատացած էր, որ կախարդական փայտիկի միջոցով կկարողանա լուծել մեր եկեղեցու երկփեղկվածությունը: Նա Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոս Գարեգին Բ-ին Էջմիածին հրավիրեց դառնալու Ամենայն Հայոց կաթողիկոսՙ Գարեգին Ա. անվամբ: Նրան հաջորդած նախագահները ավելի լավ բան չկարողացան անել: Նրանք փորձեցին օգտագործել երկփեղկվածությունը հօգուտ իրենց քաղաքական նպատակների:

Չնայած ձեւական համաձայնություն գոյություն ունի 1990-ականներից սկսած եկեղեցու եւ պետության միջեւ, ներկա վարչակազմը կարիք է զգում թավշյա հեղափոխությունից հետո նորը ձեւավորելու: Հայաստանի ներկա սահմանադրության մեջ հատուկ հոդված կա (N163-2), որ ճանաչում է հայոց առաքելական եկեղեցու հատուկ տեղը, նրա հոգեւորականները միակն են, որ ծառայում են հայոց բանակում:

Այս կարգավիճակը քննադատում են Հայաստանում գործող վարձկան «ունիվերսալիստները», որոնք սահմանադրությանը հակառակ, որ դավանանքի ազատություն է սահմանում, պահանջում են, որ Առաքելական եկեղեցին հռչակվի պետական կրոն:

Անկախությունից ի վեր Հայաստանի իշխանությունները պատշաճ վերլուծական մոտեցում չեն իրականացրել սփյուռքահայության վերաբերյալ, ուստի եւ չեն կարողացել երկկողմ համաձայնությամբ քաղաքականություն մշակել, այդ թվում նաեւ եկեղեցական հարցերի վերաբերյալ: Հայոց եկեղեցին դեռեւս մնում է, Հայաստանի քաղաքացիների համար, սփյուռքյան երեւույթ կամ կառույց:

Եկեղեցու վերաբերյալ վարչապետի կողմից արտասանված մի անզգոյշ հայտարարություն բավական մեծ աղմուկ եւ շփոթ առաջացրեց: Նա առաջ քաշեց եկեղեցին պետությունից անջատելու գաղափարը, որը նշանակում է, որ պետությունը հրաժարվում է եկեղեցուն պաշտպան հանդիսանալու իր դերից: Այդ հայտարարությունը խրախուսեց իրենց անձնական հաշիվները ունեցող մարդկանց, որ արշավ ծավալեն ընդդեմ Ամենայն Հայոց կաթողիկոս Գարեգին Բ.ի: Փաշինյանը, բարեբախտաբար, շուտ անդրադարձաւ իր արտահայտության ազդեցությունը եւ փորձում է ներկայիս հարթեցնել խնդիրները կաթողիկոսի հետ: Երկու կողմերն իրականում աշխատում են այդ ուղղությամբ: Մայիսի 3-ին վարչապետն ու կաթողիկոսը համատեղ հանդիպում ունեցան կարգավորելու համար եկեղեցի-պետություն հարաբերությունները: Իրենց ելույթներից կարելի է ենթադրել, որ դեռեւս որոշ տարաձայնություններ կան, բայց երկու կողմերը շարունակելու են երկխոսությունները հասնելու համար միասնական համաձայնության:

Կաթողիկոսի եւ վարչապետի ելույթներին անդրադառնալով կարելի է մաղթել, որ համապատասխան հանձնախմբերը համալրված լինեն ավելի մասնագիտացած անձերով:

Կաթողիկոսի ելույթում երեք սկզբունք էր հնչում: Ճանաչել Հայոց առաքելական եկեղեցին որպես Հայաստանի ազգային եկեղեցին, Սկանդինավյան երկրների ազգային եկեղեցիների օրինակով, եկեղեցին եւ պետությունը, ճիշտ է, անջատ կառույցներ են, բայց ոչ երբեք իրար հակամարտ, եւ վերջապես պետությունը պարտավոր է եկեղեցուն վերադարձնել այն կալվածները, որ առգրավված են եղել խորհրդային ժամանակաշրջանում:

Այս վերջին խնդիրը երկու հարց է պարունակում իր մեջ. մեկը կալվածներ, որոնք եկամտաբեր են, մյուսըՙ հինավուրց եկեղեցիներ եւ վանքեր, որոնք հսկայական ներդրումների կարիքն ունեն պահպանելու համա իրենց պատմական նշանակությունը:

Իսկ Փաշինյանի շատաբանությունից կարելի է առանձնացնել երկու հիմնական գաղափարներ: Մեկը, որ պետությունը պարտավոր է եկեղեցական ունեցվածքից եւ բիզնես գործունեությունից հարկեր հավաքել եւ մյուսըՙ որ համընդհանուր քրիստոնեական արժեքներին աջակցելը ավելի կարեւոր է, քան հայոց առաքելական եկեղեցու հատուկ դերն ու նշանակությունը ընդունելը:

Վերջին այս գաղափարը առաջ է քաշվում արտասահմանյան կրոնական աղանդների ոչ-կառավարական կառույցների կողմից, որոնք Հայաստանում ակտիվ գործունեություն են ծավալում ժողովրդի շրջանումՙ նվաստացնելու համար ավանդական արժեհամակարգը:

Կոմունիզմը պաշտպանում էր զանգվածների համընդհանուր իրավունքները, բայց ի վերջո խորտակեց առանձին վերցրած մի շարք երկրներ: Նույնը կարող է տեղի ունենալ, եթե մենք շեշտը դնենք հայոց Առաքելական եկեղեցու փոխարեն համընդհանուր քրիստոնեական արժեքների վրա: Վարչապետը նաեւ խոստովանեց, որ վերջերս Ավետարանը վերընթերցելով հաստատել է, որ Սուրբ գրքում նշված արժեքները համահունչ են իր քաղաքական կուսակցությանՙ «Իմ քայլի» արժեհամակարգի հետ:

Թարգմ. ՀԱԿՈԲ ԾՈՒԼԻԿՅԱՆԸ, (The Armenian Mirror-Spectator)

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

ԱԼԲԵՐՏ ԾԱՂԻԿՅԱՆ: «ՉՓԱՌԱԲԱՆՎԱԾ ՀԵՐՈՍՆԵՐ»

Հաջորդ գրառումը

ՍԵՎ ՍԱՏԱՆԱ

Համանման Հոդվածներ

14 նոյեմբերի, 2025

Ի պաշտպանություն ՌԱԿ ավանդապահ քաղաքականության

14/11/2025
14 նոյեմբերի, 2025

ՕՖ-ՕՖ…

14/11/2025
14 նոյեմբերի, 2025

«ՆԱՏՕ-ակա՞ն, թե՞ Զանգեզուրյան» միջանցք

14/11/2025
14 նոյեմբերի, 2025

Ամեն մարդ՝ ի՛ր ձեւով

14/11/2025
Հաջորդ գրառումը

ՍԵՎ ՍԱՏԱՆԱ

logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2025 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական