Երկուշաբթի, Հունիսի 9, 2025
Ազգ
Advertisement
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

«ԳՈՂԸ ՈՐ ՏԱՆԻՑ ԼԻՆԻ…»

20/03/2015
- 20 Մարտի, 2015, ԱԶԳ շաբաթաթերթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

ԵՐՎԱՆԴ ԱԶԱՏՅԱՆ

Երբ ջիհադիստները վերջերս Իրաքի Մոսուլ թանգարանում ոչնչացրին հուշարձաններն ու ցուցանմուշները, նրանք «Ալլահու Աքբար» (Աստված մեծ է) էին գոչում: Նույն հանգերգն էր լսվում, երբ «իսլամական պետության» ոճրագործները գլխատում էին իրենց արեւմտյան պատանդներին Սիրիայում:

Մարտական այս կանչը շատ ծանոթ է հայերիս: Հարյուր տարի առաջ թուրք մոլլաները մինարեներից հնչեցրած այդ կոչով էին ամբոխին հրահրում սպանելու քրիստոնյա հայերին: Այն ինչ սարսուռ էր առաջացնում մեզ անցած հարյուրամյակում, այսօր համաշխարհային հասարակությանը սպառնացող վերահաս վտանգի ազդանշան է դարձել: Իրականում բարեպաշտ մահմեդականները պետք է որ վիրավորված զգան այդ հասարակ բառակապակցության աղավաղված իմաստից: «Ալլահու Աքբարը» եղել է մահմեդական հավատացյալներին աղոթքի հրավիրելու կոչ, բայց դարերի ընթացքում, եւ հատկապես մեր օրերում, երբ ջիհադիստները պատերազմ են հայտարարել մյուս կրոնների, ներառյալ իսլամական այլ աղանդների, դեմ Մերձավոր Արեւելքում, այդ հրավերքը վերածվել է համախմբման սարսափազդու կոչի:

Բայց այս հանգամանքը կարծես չի մտահոգում Արամ արքեպիսկոպոս Աթեշյանին, ով վերջերս թուրք կանանց մի երգչախումբ էր հրավիրել Օրթաքոյի սուրբ Աստվածածին եկեղեցիՙ կատարելու… այո, դուք ճիշտ կռահեցիք, «Ալլահու Աքբարը»: Դա, անկասկած, ճաշակով հորինված երաժշտական ստեղծագործություն պետք է որ լիներ, բայց պատգա՞մը…: «Ալլահու Աքբարը» հնչում էր հայկական եկեղեցու խորանի առաջ, խորանի վարագույրի վրա երեւացող մեծադիր խաչի առաջ:

Ի՞նչ անուն ուզում եք տվեք դրան, եղբայրության դրսեւորո՞ւմ հայերի եւ թուրքերի միջեւ, թե՞ մի այլ բան, բայց դա անկասկած զայրացրել էր ծխականներից շատերին, որոնք սովոր են աղոթքի այդ հրավեր-կոչը լսել մզկիթներից, բայց ոչ երբեք հայկական եկեղեցու ներսումՙ սուրբ խորանից:

Համայնքի ղեկավար անդամներից Տիգրան Ալթուն անունով մի անձնավորություն վերջերս հետեւյալն էր ասել մի հարցազրույցի ժամանակ. «Նա (Աթեշյանը) միապետ է դարձել, գործում է քմահաճորեն, որեւէ մեկի կարծիքը չի հարցնումՙ որեւէ հարցի շուրջ խորհուրդ ստանալու նպատակով»: Նա նաեւ ավելացրել էր, որ իր աշխարհիկ կենցաղով Արամ արքեպիսկոպոս Աթեշյանը չի ներկայացնում հայ ժողովրդի ընկալմամբ պատրիարքարանի գահին բազմած օրինակելի հոգեւորականին: Երուսաղեմի ճեմարանի իր դասընկերները հաստատում են, որ նա նույնիսկ չի ավարտել իր կրոնական կրթությունը եւ ահա տարակուսելի հանգամանքներում հայտնվել է հայոց պատրիարքարանի գահին:

Չափազանց յուրահատուկ իրավիճակ է ստեղծվել Ստամբուլում Մեսրոպ պատրիարք Մութաֆյանի անբուժելի հիվանդության պատճառով: Մեր եկեղեցին կարիք ունի նոր կետ մտցնելու կանոնադրության մեջ նման իրադրության համար, երբ գործող հոգեւորականը չի կարողանում կատարել իր պարտականությունները հիվանդության պատճառով: 20-րդ դարում, Կիլիկիայի կաթողիկոսարանը հորինեց կաթողիկոսի տեղապահի պաշտոնըՙ կատարելու դեռեւս պաշտոնում գտնվող, բայց անկարողունակ անձանց պարտականությունները: Մութաֆյան պատրիարքը անկարողունակ է դարձել 2008-ից սկսած: Բժիշկների կանխատեսումներով նա դեռ հինգ տարի եւս կարող է ապրել:

Ստամբուլի պատրիարքարանը, որը հայ համայնական կյանքի կենտրոնատեղին է համարվում, կաթվածահար վիճակում է: Սկզբնական շրջանում համայնքը երկուսի էր բաժանված եւ կանգնած էր կամ պատրիարքի տեղապահ, կամ էլ նոր պատրիարք ընտրելու երկընտրանքի առաջ: Վերջինիս կողմնակիցները սակայն առարկում էին, որ նախընթաց չի եղել ընտրելու նոր պատրիարք, երբ այդ պաշտոնում գտնվող պատրիարքը, անկախ իր առողջական վիճակից, դեռ ողջ է:

Որեւէ քաղաքակիրթ երկրում, եկեղեցու կրոնական եւ վարչական գործերը պետության կողմից չեն կանոնակարգվում: Բայց Թուրքիայում, հակառակ 1923 թվի Լոզանի պայմանագրի դրույթներին, թուրքական կառավարությունը վերահսկում է եկեղեցու գործունեության բոլոր ոլորտները: Կառավարությունը նույնիսկ պայման է դրել, որ պատրիարքի թեկնածուն պետք է լինի Թուրքիայի քաղաքացի, բայց միեւնույն ժամանակ փակել է Սուրբ Խաչ հոգեւոր ճեմարանի դռները, արգելելով որեւէ մեկին ստանալ համապատասխան կրոնական կրթություն, ստեղծելով անելանելի դրության դասական մի օրինակ:

Երկրի հունական համայնքը տուժում է նույն սահմանափակումների հետեւանքով: Հակառակ Եվրոպայի եւ Մ. Նահանգների կողմից գործադրված քաղաքական ճնշումների, Էրդողանի կառավարությունը մերժում է բացել Հեյբելիի հունական ճեմարանը: Եղավ ժամանակ, որ Էրդողանը պայման դրեց թույլատրել ճեմարանի բացումը, եթե դրա դիմաց հույները թույլատրեին թուրքերին մզկիթ կառուցել Աթենքում:

Երբ հայկական համայնքի երկու կողմերը դիմեցին կառավարությանը, պատասխան չստացան, եւ համայնքը կաթվածահար եղավ, որից օգտվեց Աթեշյան արքեպիսկոպոսը: Նա աննախադեպ քայլի դիմեց:

Նա իրենից կախյալ հոգեւորականների մի խորհուրդ հրավիրեց եւ ինքն իրեն ընտրեց գործող պատրիարք: «Ակօս» շաբաթաթերթի սյունակագիր Բագրատ Էստուկյանի բնութագրմամբ դա կատարվեց թուրքական պետության անուղղակի միջամտության արդյունքում: Ալթունը հավատացած է, որ Արամ արքեպիսկոպոսի ժողովրդականություն չվայելելու պատճառներից մեկն այն է, որ համայնքը նրան համարում է գործիք թուրքական կառավարության ձեռքում: Նրա մեկ հայտարարությունը հաստատում է այս մոտեցումը: Երբ Էրդողանի կառավարությունը սկսեց հայկական համայնքին վերադարձնել առգրավված մի քանի կառույցներ, եւ երբ եկեղեցիներ ու հիվանդանոցներ սկսեցին դատարանի միջոցով պահանջել իրենց ունեցվածքների վերադարձը եւս, Աթեշյանը հայտարարեց, որ համայնքը ի վիճակի չէ հոգ տանելու այդ բոլոր կառույցներին, որը նշանակում է, որ այն ինչ կառավարությունը վերադարձրել է, լիուլի բավական է: Ավելին պետք չէ: Սա հենց այն էր, որ կառավարությունը ցանկանում էր լսել փոքրամասնական համայնքի պաշտոնական մի ներկայացուցչից: Արքեպիսկոպոսի համոզմամբ, առգրավված ամեն մի կառույց կամ ունեցվածք պատրիարքարանի սեփականությունն է, մինչդեռ դրանց մի մասը պատկանում է վերապրողներին եւ նրանց հետնորդներին, որոնք ժամանակի ընթացքում պետք է համապատասխան քայլեր ձեռնարկեն դրանց տիրանալու եւ գործարկելու համար:

Արքեպիսկոպոսին մեղադրում են նաեւ այլ հարցերի առնչությամբ: Նրա ֆինանսական գործողությունները բոլորովին էլ թափանցիկ չեն. «Գաղափար չունենք, թե ինչ է անում պատրիարքարանը, ինչքա՞ն փող ունի, որտեղի՞ց է այն գոյանում, եւ այլն», ասում է Ալթունը, ով հավատացած է, որ իրականում փող չկա այնտեղ: «Կացությունը բարդ է, բայց հանրությունը պետք է իմանա այդ մասին», պնդում է նա:

Եթե պատրիարքարանի գործողությունները թափանցիկ չեն, ապա արքեպիսկոպոսի անձնական գործողությունները չափազանց թափանցիկ են ու խոսուն: Ստամբուլահայ մամուլի հավաստմամբ արքեպիսկոպոսը մի հայ ընտանիքից կես միլիոն դոլար է պահանջել որպես վարձատրություն այն բանի, որ կազմի այդ ընտանիքի կտակը: Այն հարցին, թե որքանով է պատշաճ անձնական հատուցում ստանալ իր պաշտոնի լիազորությունների դիմաց, նա պատասխանել է, որ ինքը ծառայություն է մատուցում եւ այդ ծառայության դիմաց պետք է վարձատրվի:

Համայնքը ընտրություններ է ակնկալում եւ պահանջում: Մի ժամանակ չորս թեկնածուներ կային պատրիարքի պաշտոնի համար: Ժամանակի ընթացքում մի քանիսը դուրս մնացին: Ընտրությունների հարցում Աթեշյանը տարաձայնությունների մեջ է համայնքի ամենաազդեցիկ առաջնորդներից մեկիՙ Ստամբուլի Սուրբ փրկիչ հայկական հիվանդանոցի հոգաբարձուների խորհրդի նախագահՙ Պետրոս Շիրինօղլուի հետ: Վերջինս արքեպիսկոպոսի եւ նրա գործունեության ամենախիստ քննադատողն է եւ շարունակում է մնալ վաղ ընտրություններ անցկացնելու կողմնակիցը: Միաժամանակ նա չափազանց ճկուն քաղաքագետ է, եւ զգալով, որ թուրքական կառավարությունը կանգնած է Աթեշյանի մեջքին, նվազեցրել է իր քննադատությունները: «Ընտրություններ անցկացնելու համար համայնքը պատրիարքի առողջության վերաբերյալ զեկույցով պետք է դիմի կառավարությանը, բայց ո՞վ է այդ զեկույցը կազմելու, ե՞ս, թե՞ Աթեշյանը», հարցնում է նա արդարացիորեն, եւ եզրակացնում, որ իր պարտականությունների մեջ չի մտնում նման զեկույց պատրաստելը: «Համայնքը պետք է ուժ գտնի իր մեջ պարտադրելու, որ պատրիարքարանը պաշտոնական զեկույց ներկայացնի: Դա անհատների եւ որեւէ կազմակերպության նախագահի պարտականությունը չէ», նշում է նա:

Արքեպիսկոպոսը իր գործերով է զբաղված եւ անտեսում է նոր ընտրություններ անցկացնելու բոլոր կոչերը: Թվում է, թե նա հանգիստ է իր պաշտոնում եւ վայելում է թուրքական կառավարության պաշտպանությունը: Իսկ կառավարությունն էլ շատ ժամանակ ունի եւ կարող է սպասել մինչեւ ընդդիմությունը սպառի իրեն, մանավանդ որ իրեն հնազանդ հոգեւորական ունի իր ձեռքի տակ, ով պատրաստ է կատարելու իր բոլոր կարգադրությունները:

Վերջին լուրն այն է, որ Աթեշյանը չի ժամանելու Հայաստան մասնակցելու Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին: Ճիշտ է, Թուրքիայում ծառայող հոգեւորականի համար հարցը զգայուն է, եւ կառավարության դիրքորոշմանը ընդդիմանալու համար խիզախություն է անհրաժեշտ: Խիզախություն, որ աշխարհիկ թուրք գիտնականներ բազմիցս ցույց են տվել ընդունելով նույնիսկ ի գին իրենց անձնական անվտանգության, որ Հայոց ցեղասպանությունը տեղի է ունեցել:

Ի վերջո սակայն, ինչո՞ւ ենք անհանգստացած մենք, թե ինչ է կատարվում Ստամբուլում, արժանի՞ է այդ անձնավորությունը այդ պաշտոնին, թե՞ ոչ: Պատասխանը միանշանակ հետեւյալն է. Թուրքիան որեւէ երկիր չէ: Թուրքիան կարող է մի հոգեւորական առաջնորդի օգտագործել պայքարելու նրա համայնքի եւ ինչու չէ, նաեւ ամբողջ աշխարհի հայկական համայնքի դեմ: Նախադեպեր եղել են: Մինչ ամբողջ աշխարհի հայությունը քարոզարշավ էր ծավալել ընդդեմ Թուրքիայի Եվրոմիության անդամակցության, պատրիարք Մութաֆյանը թուրք կառավարության կողմից լիազորված երկրե երկիր էր թափառում հօգուտ անդամակցության խոսելու առաքելությամբ:

Մի ամբողջ դար պայքարելուց հետո թուրքական պետության դեմ, որը շարունակում է վայելել մեր նախնիներից խլված ավարը եւ ժխտել իր կատարած ոճրագործությունը, բավական է Անկարայի կողմից մի փոքրիկ հորդոր պատրիարքական աթոռին բազմած անձնավորությանը, որպեսզի վերջինս հայտարարի, թե մենք ոչ մի պահանջ չունենք Թուրքիայից: Ցարդ ամեն անգամ Աթեշյանը ցույց է տվել, որ նա ամենահարմար թեկնածուն է, որ պատրաստ է ծառայելու իր թուրք տերերին: Սազական է այստեղ հնչեցնել «գողը որ տանից լինի, եզը երդիկից կհանեն» հայկական ասացվածքը, որ նշանակում էՙ «երբ ներսից է դավաճանը, ամեն տեսակ չարիք սպասելի է»:

Դետրոյթ, ԱՄՆ, Թարգմ. Հ. Ծ.

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

ՀԱՍՈՒՆ ԼՐԱՀՈՍ

Հաջորդ գրառումը

Ո՞ՒՐ ԷԻՐ, ԸՆԴԴԻՄՈՒԹՅՈՒՆ

Համանման Հոդվածներ

6 հունիսի, 2025

«Գազայում վիճակն ավելի վատ է, քան դժոխքը Երկրի վրա»

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Կանգ առե՛ք

06/06/2025
Բեռնի համաժողովում Ամենայն հայոց Գարեգին Երկրորդ կաթողիկոսը ելույթի պահին իր հայացքն ուղղում է Եկեղեցիների համաշխարհային խորհրդի նախագահ Ռիտա Ֆամոսին: Լուսանկարը՝ ref.ch կայքի, հեղինակ՝ Ivars Kupcis WCC
6 հունիսի, 2025

Բեռնի համաժողովի նպատակը՝ հայացք ԼՂ  հակամարտությանը, այն չպետք է վերանա հանրային գիտակցությունից

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնում տեղի ունեցավ Գերագույն հոգեւոր խորհրդի ժողով

06/06/2025
Հաջորդ գրառումը

Ո՞ՒՐ ԷԻՐ, ԸՆԴԴԻՄՈՒԹՅՈՒՆ

Արխիվ

Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Վերջին լուրեր

ԿԱՐԵՎՈՐԸ

Տեսանյութ. Հենց ոստիկանության հրապարակած տեսանյութից ակնհայտ է, որ խառնաշփոթ են ստեղծել հենց Նիկոլի շարասյան համար

08/06/2025

Ոստիկանությունը «հերքող» տեսանյութ է դրել՝ այնպիսի խորամանկ նկարագրությամբ, որ կարող է թվալ, թե Նիկոլի շառասյունը որևէ կապ չունի վթարի հետ....

ԿարդալDetails

Փաշինյանի Սյունիք մեկնած ուղղաթիռի նավիգացիայի վրա նշված է «Ազիզբեկով» բնակավայրը

08/06/2025

Փաշինյանը դիպուկ է նկատել, թե Առաջին նախագահը մի ահավոր, շատ վատ խասյաթ ունի՝ ինքը վերջում միշտ ճիշտ է դուրս գալիս

08/06/2025

Վթարված ավտոմեքենան Փաշինյանի ավտոշարասյունից չի եղել. ՆԳՆ

08/06/2025

Փաշինյանի ավտոշարասյունը հերթական ավտովթարի մասնակից է դարձել. վիրավոր կա

08/06/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական