Ապրիլի 20-ին Երեւանում տեղի են ունեցել Հայաստանի, Իրանի ու Հնդկաստանի արտաքին գործերի նախարարությունների միջեւ եռակողմ ձեւաչափով առաջին քաղաքական խորհրդակցությունները, որոնց ընթացքում քննարկվել են տնտեսական, տարածաշրջանային, ինչպես նաեւ տարբեր ոլորտներում եռակողմ համագործակցության հեռանկարները: Քննարկումների առանցքում եղել է «Հյուսիս-Հարավ» միջազգային տրանսպորտային միջանցքի հարցը:
Հայաստանի ու Հնդկաստանի հարաբերությունները պայմանավորված են եղել պատմամշակութային ընդհանրություններով ու միջազգայնորեն իմաստավորված փոխադարձ կապերով:
Նույնը կարելի է ասել դարերի խորքից եկող իրանա-հնդկական ու հայ-իրանական հարաբերությունների մասին, որոնց աշխարհաքաղաքական շահերն այսօր համընկնում են:
Ներկայումս, երեք պետութուններին միավորող գործոններին ավելացել է նաեւ «Հյուսիս-Հարավ» միջազգային տրանսպորտային միջանցքի նախագիծը, որի հիմնաքարը դրվել է 1999 թվականին՝ մի խումբ հնդկական, իրանական եւ ռուսական տրանսպորտային ընկերությունների կողմից միջազգային տրանսպորտային միջանցքով բեռնափոխադրումներ իրականացնելու համար համաձայնագրի ստորագրումով: Իսկ 2018 թվականին Իրանի ու Հնդկաստանի միջեւ իրանական Չաբահար նավահանգստի մի հատվածում տնտեսական համագործակցության շուրջ կնքված պայամանգիրը դարձել է իրանա-հնդկական բազմադարյա համագործակցության նորագույն պատմության կարեւորագույն հանգրվաններից մեկը:
Իրանը, զարգացնելով Հնդկաստանի հետ իր ռազմավարական հարաբերությունները, կարող է ակտիվացնել նաեւ Հնդկաստանի հետ էներգակիրների ու ավտոմոբիլային ուղիների գործարկման շուրջ համագործակցությունը:
Թեհրանի ու Երեւանի ուշադրությունից չի վրիպում նաեւ Հնդկաստանի տնտեսական գերտերություն դառնալու եւ նրա կապիտալը Իրանի ու Հայաստանի տնտեսության մեջ ներգրավելու հեռանկարը:
«Հյուսիս-Հարավ» միջազգային տրանսպորտային միջանցքի առանցքում են գտնվում Իրանը, Հնդկաստանը, Աֆղանստանը, Ռուսաստանը, Կենտրոնական Ասիան ու Կովկասը: Այդ միջանցքի գործարկման հարցում կարեւոր ու նշանակալի դեր ունեն թե՛ Իրանը, եւ թե՛ Հնդկաստանը:
Հնդկաստանի համար կարեւոր է Պարսից ծոցն ու Կասպից ծովը միավորելու Իրանի աշխարհագրության առանձնահատկությունը: Հնդկաստանին նաեւ հետաքրքրում են Աֆղանստանի, Կենտրոնական Ասիայի ու Կովկասի հետ հաղորդակից դարձնելու Իրանի հնարավորություններն ու այդ երկրի հարուստ էներգակիրները:
Իրանն էլ իր հերթին հետաքրքրված է Հնդկաստանի ռազմավարական դիրքով, քանի որ, ի դեմս Հնդկաստանի, Իրանը կարող է համագործակցության լայն ասպարեզ ձեռք բերել տնտեսական զարգացածությամբ աշխարհի 5-րդ տեղն զբաղեցնող պետության հետ:
Իրանա-հնդկական երկկողմ համագործակցության ձեւաչափում, հաշվի առնելով «թուրանական միջանցքի» գործարկման հարցում Իրանի ու Ադրբեջանի միջեւ առկա լարվածությունն ու դրանում մեր երկրի տեղն ու դերը, խիստ կարեւորվում է նաեւ Հայաստանի ներգրավվածության հարցը:
Ներկայումս Հնդկաստանն իր քաղաքականությունը Հարավային Կովկասում վարում է առանձին վերցրած՝ Հայաստանի, Ադրբեջանի ու Վրաստանի հետ երկկողմ հարաբերությունների ձեւաչափով, եւ չունի հարավկովկասյան ընդհանուր ռազմավարություն:
Հնդկաստանի տեսակետով, Պակիստանի հետ ռազմավարական հարաբերություններ հաստատած ու Քաշմիրի կարգավիճակի մասին պակիստանանպաստ մեկնաբանությամբ հանդես եկող Ադրբեջանն ինքնին ապակայունացնող գործոն է:
Հարավային Կովկասի աշխարհագրական դիրքը կարեւորվում է Հնդկաստանը Ռուսաստանին ու Սեւ ծովին միացնելու առումով, քանի որ, Հայաստանն ու Ադրբեջանը նույնպես անդամակցում են Հյուսիս-Հարավ բեռնափոխադրումների միջազգային միջանցքին: Բացի այդ, Հարավային Կովկասը Հնդկաստանի համար մեծ ներուժ ունի, որը կարող է էներգակիրների, հանքանյութերի ու տեխնոլոգիաների տարանցման հարցում հետաքրքրել Հնդկաստանին:
Հնդկաստանին նաեւ մտահոգում է Ադրբեջանի ու Պակիստանի միջեւ անվտանգային ոլորտում ռազմավարական համագործակցությունը: Այդ պատճառով էլ, ավելի քան իմաստավորվում է Հնդկաստան-Հայաստան համագործակցությունը:
Բացի այդ, Իրանի ու Հայաստանի միջպետական սահմանը կենսական նշանակություն ունի նաեւ Հնդկաստանի համար: Քանի որ, այդ սահմանի բացակայության դեպքում, Հնդկաստանը միայն կկարողանա իր մրցակից Պակիստանի հետ ռազմավարական հարաբերություններ ունեցող Ադրբեջանի միջոցով մուտք ունենալ դեպի Սեւ ծով:
Այս հեռանկարից ելնելով, վերջին տարիներին Հայաստանի ու Հնդկաստանի միջեւ զենք ու զինամթերք ձեռք բերելու նպատակով կարեւոր համաձայնագրեր են ստորագրվել:
Փաստորեն, Դելիի պատկերացումները «թուրանական» միջանցքի վերաբերյալ համընկնում են Թեհրանի դիրքորոշման հետ, քանի որ, Հայաստանի ու Իրանի սահմանը, Հնդկաստանին Սեւ ծովի հետ կապակցելու, ինչպես նաեւ Հյուսիս-Հարավ միջանցքի նշանակությունն արժեւորելու առումով, կարեւորվում է Դելիի համար:
Ամփոփելով վերոգրյալը, կարելի է արձանագրել, որ Հայաստանի, Իրանի ու Հնդկաստանի արտաքին գործերի նախարարությունների միջեւ եռակողմ ձեւաչափով խորհրդակցությունների անհրաժեշտությունն անհերքելի փաստ է: Փորձագետները համոզված են, որ այս ձեւաչափը մեծ ներուժ ունի, եւ դրա մակարդակը կարող է բարձրանալ արտգործնախարարների, անգամ՝ գործադիր իշխանության բարձրագույն ներկայացուցիչների մակարդակի, ինչը կմեծացնի ձեւաչափի քաղաքական կշիռը:
ԳՐԻԳՈՐ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ
Դիվանագետ