Կիրակի, Մայիսի 11, 2025
Ազգ
Advertisement
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

Համերգ՝ ինչպես ծիսական արար

18/02/2022
- 18 Փետրվարի, 2022, ԱԶԳ շաբաթաթերթ, Մշակույթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

«Տաղարան» համույթը ներկայացրեց Սեդրակ Երկանյանի «Հայկական խճանկար» շարքի հերթական շարանը

Մի քանի ոտք բահ խփիր հայոց հողին, եւ ընդերքից երկրի քարուկոշտ երեսին կամ առաջին վայրի հացահատիկի դաշտավայրերի սեւահողին կհայտնվեն հայ հին քաղաքակրթության վկայություններ: Ոչ միայն հնագիտական արշավախմբերը, այլ նաեւ հողի հասարակ մշակները  որքա՜ն անգին վկայություններ են գտել մեր պատմությունից՝ սկսյալ անհիշելի ժամանակներից,  հողի կուրծքը ճեղքած արկերն ու սակրավորների բահերը վերջին երեսուն տարիների Հայրենական պատերազմին հողի խորին շերտերից ինչքա՜ն անբառ – խոսուն վկայություններ են կորզել… Հայկականության կնիքը նաեւ մեր երգերում եւ նվագներում է, որ ժամանակին ձայնագրել, թղթին են հանձնել բանահավաքչությամբ, եւ այդ ծո՜վ նյութը երեկ, այսօր եւ վաղը այն թանկագին ատաղձն է, որի հենքի վրա ստեղծվել, ստեղծվում եւ ստեղծվելու են նոր ստեղծագործություններ՝ պահպանելով հնոց արվեստի ողջ հմայքը, բայց եւ կրելով արդի կոմպոզիտորների ձեռագրերի յուրահատկությունները:

Հնագույն երաժշտության «Տաղարան» համույթի գեղարվեստական ղեկավար եւ դիրիժոր մաեստրո Սեդրակ Երկանյանի «Հայկական խճանկարների» շարքն այս իրողության ցայտուն վկայությունն է: Առայժմ ստեղծված են այդ շարքի վեց մասերը՝ յուրաքանչյուրն՝ ինքնատիպ կառույցով, պարեղանակների, աշխատանքային, կենցաղային, սիրո, պանդխտության ժողովրդական երգերի եւ նվագների ճաշակավոր համահյուսքով, այնպես կառուցիկ եւ ներդաշն՝ մի մեղեդին մյուսին, որ ասես իրար շարունակություն լինեն, ամբողջության մեջ՝ էպիկական պատումներ, որոնք ունկնդրի մոտ ստեղծում են կորուսյալ աշխարհների տեսլականը, իսկ գուցե թե՝ ո՛չ ամբողջությամբ կորուսյալ… Քանի որ մշակույթը միայն ցուցանքի համար չէ ու ոչ միայն աչք եւ ունկ շոյելու, այլ կրթիչ, վերափոխող, մաքրագործող, հայրենանվեր ու մարդասիրական գործողությունների մղող…

Մի քանի կյանքը բավարար չի լինի մշակելու այն նյութը, որ պահպանվել է թղթերի վրա նվիրյալների բանահավաքչության շնորհիվ՝ ասում է ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ մաեստրո Ս. Երկանյանը: Նրա ստեղծած հորովելների շարքերը, հայկական պարեղանակները, երգերի մշակումները տասնամյակներ շարունակ հնչում են բեմերից, եւ դրանց հեղինակի ձեռագիրն անշփոթելի է՝ նվագների մշակման կոմիտասյան մաքրությամբ, գործիքավորումների «գուներանգների» նրբաճաշակությամբ: «Հայկական խճանկարները» սկսել է ստեղծել 2020-ից, շարքի առաջին պրակը կատարվել է ուղիղ մեկ տարի առաջ «Տաղարանի» համերգին: 2021-ին Երեւանի կամերային երաժշտության տան բեմին եղան «Հայկական խճանկարների» եւս երեք պրեմիերաներ: Եվ ահա ս.թ. փետրվարի 10-ին շարքի «Հա՜յ, յա՛ր, ամմա՜ն» խորագրով շարանի առաջնախաղն էր. ինչո՞ւ առաջնախաղ. քանի որ նրանում յուրատիպ դերաբաշխում կար, այնպես որ յուրաքանչյուր նվագարան հնչի առանձնակի գեղեցկությամբ, որ յուրաքանչյուր երգիչ ունենա իր մեներգը, որ գեղջկական միջավայրի կենդանի միջավայրում հնչեն պարեղանակները՝ ինչպես տոտեմական ժամանակների հիշատակումներ, որպես ծիսական արար: Հայոց երաժշտարվեստի մաքրամաքուր ակունքներից քաղված մեղեդիների եւ երգերի մեծ մասը մեզ անծանոթ են. այս թանկարժեք «պեղածոները»՝ պարեղանակներ ու երգեր, ստեղծվել են տարբեր տարածաշրջաններում, հաճախ պահպանվելով մեկ բնակավայրի սահմաններում, քանի որ հայոց լեռնաշխարհում գյուղերը բաշխված էին լեռ առ լեռ, խորխորատ առ խորխորատ, ու թե հաղորդվում էին հարեւան բնակավայրերին, ապա՝ արդեն որոշակի փոփոխություններով, բարբառային խոսվածքի փոփոխությամբ, էպիկական ասացողների երեւակայության ուժով հավելված…

Համերգը սկսեց հայկական «Գորանի» պարեղանակի կատարմամբ. անվանումը մեկնաբանվում է իբրեւ «մարտ, կռիվ»: Հիմա գոռ հնչմամբ եղավ շարքի մուտքը. պարեղանակ, որի տակ պարող մարդիկ ասես կազմել են մայր մտնող արեւը հիշեցնող զարդանկար: Դա մոգական գործողություն էր, որ առանց պարաշարժումների, հաղորդում էր այս արարի մոգականությունը: Մեկ այլ պարեղանակ՝«Լորկեն»՝ լորիկի թռչնապարի շորորանքի տոտեմական խորհրդով, հնչեց Արտակ Ասատրյանի դուդուկի մենանվագով: Հետո մեներգից մեներգ ընդմիջվելով, եղան այլ պարեղանակների պրեմիերաներ. դրանցից «Ծըյներ կոտրիկն» անգամ մասնագիտական նեղ շրջաններին անծանոթ է. ենթադրվում է՝ կատարվել է ծնկները խորը ծալելով, այստեղից էլ՝ անվանումը: Այս հայտնությունը Սեդրակ Երկանյանը ներկայացրեց Հասմիկ Մուրադյան-Հարությունյանի բլուլի մենանվագով: Նույնքան անծանոթ է «Շաքար աղա» կոչվող պարեղանակը, որ Ս. Երկանյանի գնահատմամբ, ազգային պարեղանակներից բավականաչափ տարբերվում է՝ առավել ազատ կառույցով, որ ենթադրում է համահունչ շարժումների ազատականությամբ: Ինչպիսի՞ն են եղել այդ պարաշարժումները՝ պետք է միայն ենթադրել՝ ունկնդրելով թավջութակահար Հովիկ Օգանեզովի մենանվագը: «Կողբա շորորն» ու «Արագ թեւխաղը» հնչեցին քանոնահար Մ. Գեւորգյանի, «Նինարեն»՝ ուդահար Լուսինե Դավոյանի, «Արշամին»՝ սանթուրահար Քրիստինե Մնացականյանի մենակատարումներով, իսկ ահա «Ճամբխավեն», որ դասվում է հայոց մոռացված հարսանեկան պարերի շարքին, հնչեցրեց ողջ գործիքային անսամբլը: Հիմնականում սիրո երգերի կատարումներով մեջընդմեջ հանդես եկան Լուսինե Մարկոսյանը, Արսեն Ստեփանյանը, Հովսեփ Ստեփանյանը, Գայանե Ղամբարյանը, Մարգարիտա Սարգսյանը եւ Ֆերդինանդ Մուրադյանը՝ յուրաքանչյուրն իր արտիստական եւ կատարողական արվեստով հարստացնելով այս ամբողջական ծիսական արարը:

ՀԱՍՄԻԿ ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Փետրվար 10, 2022

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

…Որ չօտարանանք հեքիաթից

Հաջորդ գրառումը

Հայազգի երգիչը կներկայացնի Էստոնիան «Եվրատեսիլում»

Համանման Հոդվածներ

2 մայիսի, 2025

Խզումը խորանում է

02/05/2025
2 մայիսի, 2025

Տնտեսաքաղաքական նույն կարծրապատկերով

02/05/2025
2 մայիսի, 2025

Իրավունք ունե՞նք մեր ցեղասպանված նախնիների ձայնը չդառնալու

02/05/2025
2 մայիսի, 2025

Իրանի նախագահի այցը Բաքու՝ Ադրբեջան-Իսրայել հարաբերությունների ակտիվացման ֆոնին

02/05/2025
Հաջորդ գրառումը

Հայազգի երգիչը կներկայացնի Էստոնիան «Եվրատեսիլում»

Արխիվ

Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Վերջին լուրեր

ԿԱՐԵՎՈՐԸ

Նրա քարոզած «Իրական Հայաստանը» բանակազուրկ Հայաստանի մասին է, որտեղ հերոսը անձնազոհություն դրսևորած զինվորականը չի, այլ հարկ վճարող ու հարցեր չտվող ստրուկը

11/05/2025

«Իրական Հայաստանի» իրական նպատակները Նորաձև կրթության վրա խարսխվող «Իրական Հայաստանի» փուչ ու սին «գաղափարախոսության» հիմնական նպատակներից մեկը անուժ ու անպաշտպան...

ԿարդալDetails

Նիկոլ Փաշինյան-Աննա Հակոբյան զույգն այս անգամ կրթել է քաջարանցիներին

11/05/2025

«Ես գալիս եմ Իսպանիայից». իսպանացի լեգենդար երգչուհին հանդես կգա Երևանում

11/05/2025

Նախիջևանում անց են կացվել թուրք-ադրբեջանական հրամանատարական զորավարժություններ

11/05/2025

Ամստերդամում բացվել է Սուրբ Գրիգոր Նարեկացու հուշատախտակը

11/05/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական