Երկուշաբթի, Հունիսի 9, 2025
Ազգ
Advertisement
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

Ետոն Քելմենդիի սիրո բանաստեղծական բանաձեւումները՝ հայերեն

20/10/2023
- 20 Հոկտեմբերի, 2023, ԱԶԳ շաբաթաթերթ, Մշակույթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

Ալբանացի բանաստեղծ Ետոն Քելմենդիի խոհական պոեզիան օրերս հայ ընթերցողին առանձին գրքով ներկայացվեց բանաստեղծ Գագիկ Դավթյանի թարգմանությամբ: Խորհրդանշական էր Թարգմանչաց տոնի նախօրեին Քելմենդիի «Սպասում եմ քեզ»  գրքի լույսընծայումը: Քելմենդիի պոեզիան սիրո մասին խորհրդածություն է, եւ մեր օրերի համընդհանուր լարվածության, քաղաքական անհավասարակշռության եւ գերաճող ատելության մթնոլորտում սիրո ծագման, ներդաշնության հասնելու, սպասման եւ սեփական եսից անջատվելու ուղով սիրո նախնական էության փնտրումի մասին բանաստեղծական տողերը եվրոպացի ընթերցողի համար գնահատելի եւ արժեքավոր են եղել, եւ արդ` նաեւ հայ ընթերցողի սեղանին են: Կոսովոյի ծնունդ 45-ամյա Քելմենդիին շատ գրաքննադատներ համարում են եվրոպացի մեծ բանաստեղծ. նա բազմաթիվ միջազգային մշակութային հաստատությունների, պոեզիայի ակումբների անդամ է, աշխարհի տարբեր լեզուներով գրական եւ մշակութային ամսագրերի մշտական հեղինակ: Սովորել է Պրիշտինայի համալսարանում, ստացել զանգվածային հաղորդակցության արվեստի բակալավրի աստիճան: Ավարտել է Բրյուսելի Ազատ համալսարանի ասպիրանտուրան՝ մասնագիտանալով միջազգային եւ անվտանգության ուսումնասիրությունների գծով, ավարտել է մագիստրոսի երկրորդ աստիճանը դիվանագիտության բնագավառում: Քելմենդին AAB համալսարանական քոլեջի պրոֆեսոր է, Զալցբուրգի (Ավստրիա) Եվրոպական գիտությունների եւ արվեստների ակադեմիայի անդամ: Ետոն Քելմենդին մեծ ճանաչման է արժանացելԿոսովոյում 1999 թվականին իր առաջին իսկ «Խոստումների դարը»  բանաստեղծական գիրքը հրատարակելուց հետո: Ամենաշատ թարգմանված ալբանացի բանաստեղծն է. նրա բանաստեղծությունները թարգմանվել են շուրջ քառասուն լեզուներով:

Քելմենդիի սիրո պոեզիան շատ ավելի խոհափիլիսոփայություն է. սիրո խոստովանությունները, սպասման, կարոտի, երազանքի պահերը պաճուճավորված են խոհական մտածումներով, զգացմունքի խորքն ու տարածականությունը հաղորդելու խոսքի թվացյալ անկարությունից նա ընթանում է դեպի լռությանն ապավինելը, ինքնության փնտրտուքը հանգեցնում է երջանկության բազմապիսի բանաձեւումների:

«…Խաղն անվերջ է ամեն մեկիս ինքնության,եւ կա մեր մեջ անօրինակ ինչ–որ ԵՍ,

որ մինչեւ մահ թե դուրս չգա, դարձի չգա,

չօտարվի,

մարդ կմեռնի մարդկայնորեն գեղեցիկ:

Երջանիկ  է նա, ով մահը

դիմավորում է այդպես»:

Գեղարվեստական պատկերների հնարքով խոսում է սիրո, երազանքների, ժամանակների սահմանագծումների մասին, եւ որտեղ կա փոխաբերություն, համեմատություն կամ գեղարվեստական սիմվոլիկա, այնտեղ պոեզիան առավել գեղեցիկ է եւ դյուրըմբռնելի.

«…Թե հյուսիսային քամի լինեի,

կսլանայի դաշտերով արձակ ու գագաթներով,

եւ կստիպեի, որ խոնարհվեին կաղնիներն իմ դեմ,

գլխարկ հանեին:

Ամեն հույսի դեմ դուռ կբացեի,

եւ կլինեի ինքս էլ

ավելի լավ ժամանակի հույսերով լեցուն…»:

Բանաստեղծը շարունակ գնում է դեպի իր էության սկիզբը, ճշմարտության իր փնտրումը հաճախ հանգեցնում է իմաստազրկության ունայնությանը.

«Հավատքը խախտվել եւ վերածվել է անհավատության,

չար ժամանակը ամրապնդել է չարիքն ամենուր,

պատրանապատել հույս ու ցանկություն:

Նեռի չարաղետ ժամանակն է դա՝

Արգելված խոսքի եւ խաբեության»:

Նատուրալիստական պատկերներ չկան կամ համարյա չկան. ընթերցմանս ընթացքին պեղածներն են, օրինակ՝

«…մի ուշ գիշեր էր, աշուն եւ լուսին.

Եվ սիրով հեղված մտքերն այն գիշեր

դարձան սիրո ծով,

եւ մենք լողալով հասանք էքստազի…»,

եւ կամ՝

«- Օ՜, ինչ ջերմություն,- կշշնջայի աչքով անելով,-

եւ իմ մատները կմոլորվեին

նրա գզգզված խոպոպների մեջ,

բայց այս ամենը  ցանկություն է լոկ…»:

Խոսքի արժեքի անկման մասին են իր խորհրդածությունները, երբ գրում է.

«Շատ ավելի լավ կլիներ տիրապետել

ժամանակից դուրս գտնվող

անայբուբեն լեզուների,

քան թե խոսել մեր անիմաստ իմաստների

բլուրներով»:

Մեր խառնակ ժամանակների սարսափն ու արիությունը հավասարապես իր ուսերին կրելով՝ արհամարհում է ներքին դեգերումների բարդությունները, բայց  ապրած տարիների փորձառությունը, սիրո մեջ անհավատարմությունը հանգեցնում են մարդկանց հանդեպ անհավատության, նոր օրերի իր ապագայի հանդեպ անվստահության.

«Եկող–գնացող դեպքերի բովում այս քաոսային

չկարողացա թաքցնել սակայն

կանխատեսումներս այլ ժամանակի

քաջություն է պետք, որ համարձակվես հավատալ սիրուն»:

Ետոն Քելմենդիի խոսքը բարձր հասկացությունների մասին է՝ «հավատ՝ աներեր արիության հետ եւ քաջություն՝ անձնազոհության»: Դրանք սահմանակցում են իր երազներին, եւ նա փնտրում է բառը՝ դրանք մեկնելու համար. «Ես ինձ բանաստեղծ ինչպե՜ս անվանեմ, //եթե չեմ կարող մեկնել հարթմնի իմ երազները…// Գրելն այնքան խորն արմատներ ունի, // որ չի կարելի պարզապես դիմել թերասացության»:

Փնտրում է երջանկության բանաձեւը կամ փորձում է ձեւակերպել այն, եւ դա անում է սիրո հանգույցներում՝ «հիշողության սահմաններից հեռու մի տեղ, // չարտաբերված խոսքերի մեջ համբերության»: Եվ այդ պահերին, երբ ավարտվում է փնտրտուքը, ձերբազատվում է կասկածներից եւ ապավինում լոկ սիրուն.

«Ես այլեւս կասկած չունեմ, քանզի գիտեմ,

որ ջնջել ես հետքերն անգամ կասկածներիս,

եւ քանի որ հարցեր չունեմ, բավական է,

ես հիշում եմ քո անունը»:

«Սերը միմիայն Աստծուց է գալիս: Եվ ծագման մասին Նա գիտի միայն»,- սրան է վերջնարդյունքում հանգում բանաստեղծը: Անուղղակի խոսելով հանրային կյանքի մասին՝ նա դարձյալ շեշտում  սիրո ուժը. «…Սիրո ուժով զորեղներն են դառնում հոգին երեւույթի, եւ ամեն մի գեղեցիկ բան հոգու հետ է լինում միայն»:

Դառն իրականությունից փախուստ տալու ձգտումը հիշեցնում են կյանքից անապատ հեռանալու՝ իսահակյանական տողերի տրամադրությունը.

«…եւ ոչ լռություն, ոչ հանգստություն

եւ ոչ էլ վերքեր

իրադարձային հորձանուտներում,

միայն ու միայն չնչին քերծվածքներ

եւ մի այնպիսի իրականություն,

որ աղերս չունի ճշմարտության հետ,

բայց  ինչպե՞ս փախչել նրանից,

եւ ո՞ւր»:

«Վատ ժամանակներում» վերնագրված բանաստեղծությունում Ե. Քելմենդին խոսում է հավատի մասին, որ գալու են «լավ ժամանակներ».

«Թե ճիշտ է դա,

ես կգրեմ նրանց մասին վառ գույներով

կանխատեսված ճակատագրի:

Եվ իսկապես, ժամանակ անց

կգա ուրիշ մի  ժամանակ,

եւ բանն այն է, որ հավատանք լավին,

ուստի

նկարիր քո բաղձանքները

եւ զարդարիր ծաղիկներով,

որ ընծայես երանելի ժամանակին»:

Բնության բանաստեղծական պատկերը, թերեւս, խոսուն վերջաբանը դառնա՝ նոր թարգմանական գիրքը ներկայացնելիս, քանզի նրանում սիրո, հավատի եւ լավատեսության միախառն զգացումն է գերակա.

«Լուսաբացի ծիսակարգով

Արեւի շողն աղոթում է ծլվլացող թռչնի նման…»:

ՀԱՍՄԻԿ ՍԱՐԳՍՅԱՆ

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

Մեր նպատակն ընդամենը շոու կազմակերպելն է և ոչ թե բարձրագույն կրթության որակի էական բարձրացումը. կրթության փորձագետը՝ Ակադեմիական քաղաքի մասին

Հաջորդ գրառումը

Կայացավ ամենամյա «Կոմիտաս» միջազգային փառատոն-գիտաժողովը

Համանման Հոդվածներ

6 հունիսի, 2025

«Գազայում վիճակն ավելի վատ է, քան դժոխքը Երկրի վրա»

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Կանգ առե՛ք

06/06/2025
Բեռնի համաժողովում Ամենայն հայոց Գարեգին Երկրորդ կաթողիկոսը ելույթի պահին իր հայացքն ուղղում է Եկեղեցիների համաշխարհային խորհրդի նախագահ Ռիտա Ֆամոսին: Լուսանկարը՝ ref.ch կայքի, հեղինակ՝ Ivars Kupcis WCC
6 հունիսի, 2025

Բեռնի համաժողովի նպատակը՝ հայացք ԼՂ  հակամարտությանը, այն չպետք է վերանա հանրային գիտակցությունից

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնում տեղի ունեցավ Գերագույն հոգեւոր խորհրդի ժողով

06/06/2025
Հաջորդ գրառումը

Կայացավ ամենամյա «Կոմիտաս» միջազգային փառատոն-գիտաժողովը

Արխիվ

Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Վերջին լուրեր

ԿԱՐԵՎՈՐԸ

Տեսանյութ. Հենց ոստիկանության հրապարակած տեսանյութից ակնհայտ է, որ խառնաշփոթ են ստեղծել հենց Նիկոլի շարասյան համար

08/06/2025

Ոստիկանությունը «հերքող» տեսանյութ է դրել՝ այնպիսի խորամանկ նկարագրությամբ, որ կարող է թվալ, թե Նիկոլի շառասյունը որևէ կապ չունի վթարի հետ....

ԿարդալDetails

Փաշինյանի Սյունիք մեկնած ուղղաթիռի նավիգացիայի վրա նշված է «Ազիզբեկով» բնակավայրը

08/06/2025

Փաշինյանը դիպուկ է նկատել, թե Առաջին նախագահը մի ահավոր, շատ վատ խասյաթ ունի՝ ինքը վերջում միշտ ճիշտ է դուրս գալիս

08/06/2025

Վթարված ավտոմեքենան Փաշինյանի ավտոշարասյունից չի եղել. ՆԳՆ

08/06/2025

Փաշինյանի ավտոշարասյունը հերթական ավտովթարի մասնակից է դարձել. վիրավոր կա

08/06/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական