Երկուշաբթի, Մայիսի 12, 2025
Ազգ
Advertisement
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

Արծվի Շահբազյան. «Լավ գրքերը մեր իսկական բարեկամներն են դառնում»

15/04/2022
- 15 Ապրիլի, 2022, ԱԶԳ շաբաթաթերթ, Մշակույթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

Ռուսագիր բանաստեղծ, արձակագիր, հրապարակախոս Արծվի Շահբազյանը ծնվել է 1992 թվականին, Կիրովականում (այժմ՝ Վանաձոր): 2000 թվականին նրա ընտանիքը տեղափոխվել է Ռուսաստան՝ Սամարա: Դեռահաս տարիքում զբաղվել է սպորտով, դարձել երիտասարդների բռնցքամարտի համառուսաստանյան իններորդ բաց մրցաշարի հաղթող: 2008 թվականին լույս է տեսել նրա բանաստեղծությունների առաջին ժողովածուն, որից հետո հրատարակել է հարյուր հիսուն ստեղծագործություն: Արծվին պատանի հասակում մասնակցել է գրական մրցույթների եւ բազմիցս արժանացել պատվավոր տեղերի: Ավարտել է Սամարայի Նայանովայի անվան պետական մարզային ակադեմիայի փիլիսոփայության բաժինը: Նա մի շարք լրագրողական եւ փիլիսոփայական հոդվածների հեղինակ է, այդ թվում՝ «Չարի հակադրումը Գ. Վ. Լայբնիցի աշխարհներից լավագույնին», որը ներառվել է ակադեմիայի տարեկան հրատարակության մեջ: 2020 թվականին լույս տեսավ Արծվի Շահբազյանի առաջին վեպը՝ «Ճակատագրի ապոթեոզը»: Արծվին ապրում է Սամարայում, դասավանդում է պատմություն դպրոցում, աշխատում է ժամանակակից արձակի ժանրի երրորդ գրքի վրա:

-Արծվի՛, մեր զրույցը սկսենք պատմավեպի՝ Ումբերտո Էկոյի բնորոշումից, ըստ որի կա այս ժանրի երեք տարատեսակ: Ըստ իս, «Ճակատագրի ապոթեոզը» վերաբերում է Էկոյի երրորդ բնորոշմանը, այն վեպերին, որտեղ պարտադիր չէ ծանոթ պատմական դեմքեր հանդես բերել: Քո վեպի գործողությունները տեղի են ունենում ոչ թե Ռուսաստանում, Հայաստանում կամ քեզ սրտամոտ այլ երկրներում, այլ Գերմանիայում, եւ նույնիսկ 16-րդ դարում, երբ «Ոմն Լյութեր մեծ աղմուկ է բարձրացրել»: Բայց կարելի է ենթադրել, որ պատմությունը քեզ համար ընդամենը ֆոն է, այստեղ կարեւորը մարդու մեջ հավատի զարգացման, մարդու հոգեւոր ինքնագիտակցության հարցերն են:

-Պատասխանելով առաջին հարցին՝ չեմ կարող հարգանքի տուրք չտալ Ումբերտո Էկոյին, որից սովորել եմ ամենադժվարը՝ պատմավեպի բարդ համատեքստում միասնական ոճ պահպանելը: Եթե վերլուծությանը լուրջ վերաբերվենք, «Ճակատագրի ապոթեոզը» վեպում կարող ենք տեսնել պրոֆեսոր Էկոյի երկրորդ բնորոշումը, որտեղ հորինված ինտրիգ է զարգանում կեղծ պատմական մանրամասների ֆոնին, եւ հերոսները գործում են «ըստ համամարդկային դրդապատճառների», ինչպես նաեւ երրորդ բնորոշումը, որտեղ հերոսների գործողությունները կարող էին կատարվել միայն նկարագրված պատմական ժամանակաշրջանում:

Եթե ասեմ, որ դարաշրջանը տվյալ դեպքում կապ չունի, եւ ամենակարեւորը ներքին տարերքն է, որի դեմ պետք է պայքարեն գլխավոր հերոսները, ապա սխալված կլինեմ: Պատմավեպն իր բնույթով իսկ ունի բարդ կառուցվածք, որի մեջ անհրաժեշտ է դիտարկել գրքի հիմնական գաղափար-թեման իր ողջ քաղաքական, սոցիալ-մշակութային եւ կրոնական ամբողջականությամբ: Այնուամենայնիվ, մարդիկ միշտ էլ նույնն են եղել. պայքարել են իրենց թուլությունների, վախերի հետ եւ համառորեն ձգտել են դեպի լույսը:

-Աստվածաշունչը գլխավոր ներշնչանքն է քո առաջնեկ վեպի (որն, ի դեպ, ես կարդացի մի շնչով): Հետագայում, դիմելով ընթերցողին, գրել ես, որ Աստվածաշունչը «բոլոր գրքերից մեծագույնն է, որն իր մեջ տեղավորում է ողջ տիեզերքը» եւ ապա. «Նրա մեջ Ձեզ կհայտնվի Մեկը, որին Աստված են կոչում»: Որպես քրիստոնյա, փիլիսոփա եւ գրող, ի՞նչ անհրաժեշտություն տեսար մեր անհանգիստ ժամանակներում դիմել աստվածաշնչյան իրողություններին:

-Աստվածաշունչը երբեք չի կորցնի իր արդիականությունը, քանի որ աշխարհը մարդկանց համար դեռեւս չի ստեղծել այնպիսի խնդիրներ, որոնց պատասխանը չկա Սուրբ Գրքում: Ցանկացած գիրք, իմ կարծիքով, պետք է օգտակար լինի այն բանի հետ մեկտեղ, ինչն անվանում ենք գեղագիտական հաճույք: Մեր օրերում մարդիկ ավելի ու ավելի են տարվում զվարճանքներով, եւ տարեցտարի ամեն հին բան դադարում է զարմացնել, բայց հավերժական ճշմարտությունները դրանք ծաղրողներից ավելի կապրեն: Անհանգիստ ժամանակները չեն վախեցնում, երբ գիտես, որ Աստված ինքը քո կողքին է:

-Ինչպես ասում է վեպիդ հերոսը. «Երբեմն թվում է, թե մենք՝ քրիստոնյաներս, ավելի շատ տառապում ենք, քան ապրում»: Սա հատկապես ճշմարիտ է մեզ՝ Արեւելքի քրիստոնյաներիս համար, որ այժմ կանգնած ենք նոր մարտահրավերների եւ փորձությունների առաջ: Բայց ես կարծում եմ, որ 21-րդ դարում քրիստոնեությունը պետք է վերագնահատվի ամբողջ աշխարհում: Չի կարելի չհամաձայնել ձեր հերոս Ֆաբիանի խոսքերին. «Մենք կորցրել ենք իսկական հավատը… Մենք տապալեցինք Նրան… Մենք սպանեցինք Նրան, եւ այժմ խաչը կրում ենք մեր վզին՝ մեղքի բեռի տակ ծանրացած»:

-Տառապանքը մեր կյանքի անբաժանելի մասն է, եւ դա չի կարելի հերքել: Նույնիսկ երեխան ծննդի պահին արդեն տառապում է՝ գալով աշխարհ: Հետո, մեծանալով, ճակատի քրտինքով իր մի կտոր հացն է վաստակում: Մի՞թե դա տառապանք չէ: Իսկ հիվանդություննե՞րը: Պատերազմնե՞րը: Միակ տարբերությունն այն է, որ հավատացյալը գիտի, թե ինչու է տառապում: Քրիստոնեությունը պետք է վերագնահատվի, ճիշտ է: Մենք կարող ենք գերժամանակակից մեքենաներ վարել, նորաձեւ հագնվել կամ տեղափոխվել Մարսի վրա ապրելու, բայց պիտի հաշվի առնել, որ հոգին մեզ հետ նույնպես տեղափոխվելու է այնտեղ: Այն նույն կերպ կհուզի եւ կխանգարի սրտերը, ինչպես եղել է նախնական հանրության, միջնադարյան, նոր եւ արդի ժամանակներում: Մարդկությունը չափազանց դժվար ճակատագիր ունի, սակայն շարժում կա միայն երկու ուղղությամբ՝ խավարից լույս կամ հակառակը: Եվ բոլորն ունեն ընտրության հնարավորություն:

-Նկատե՞լ ես, որ այն, ինչ կատարվում է քո հերոսների՝ քրիստոնյա քարոզիչ Էդվին Նեյմանի եւ դաժան հեթանոս Մելվին Գելլերի միջեւ, շատ է հիշեցնում Գրիգոր Լուսավորչի եւ Տրդատ թագավորի պատմությունը:

-Հայաստանն ունի հին պատմություն: Մեր հոգեւոր նախահայրերը, որպես քրիստոնյա ռահվիրաներ, տանջվել եւ սպանվել են հանուն Քրիստոսի: Հեթանոսական ժամանակների հայության նահատակությունը նման է ծաղկած այգու. այն թե՛ սուրբ Սանդուխտն է, թե՛ Սուքիասը, թե՛ սուրբ կույս Հռիփսիմեն: 301 թվականին Հայաստանի կողմից քրիստոնեության ընդունումը մեծ նշանակություն ունեցավ, շատ ավելի կարեւոր, քան այն, ինչը նկարագրված է իմ գրքում: Վեպիս հերոսները՝ Էդվին Նոյմանը, Ֆաբիան Սարտոն եւ Մելվին Գելլերը հորինված են, բայց օգնում են տեսնել ապաշխարության երեք տարբեր ճանապարհներ: Այո՛, անկասկա՛ծ, շատ նմանություններ կան Հայաստանում քրիստոնեության ընդունման պատմության եւ հեթանոսական Ֆինսթերվալդե քաղաքի դարձի միջեւ, միայն մասշտաբներն են տարբեր:

-Իսկ ահա Էդվինի եւ Ֆաբիանի զրույցներն ինձ որոշ չափով հիշեցրին Պոնտացի Պիղատոսի եւ Եշուայի զրույցները Միխայիլ Բուլգակովի «Վարպետը եւ Մարգարիտան» վեպից: Եվ ընդհանրապես, Աստվածաշնչից բացի ուրիշ ի՞նչն է քեզ ոգեշնչում:

-«Վարպետը եւ Մարգարիտան» վեպը հիացնում է իր բարձրակարգ պատմությամբ: Կարծում եմ, որ Էդվինի եւ Ֆաբիանի խոսակցությունները չունեն սադրելու այն աստիճանը, որ ունի Բուլգակովի վեպը, եւ կարող են անցավ կերպով սերմանվել նույնիսկ ամենապահպանողական քրիստոնյաների մեջ:

Ինձ ոգեշնչում են բազմաթիվ մարդիկ, երեւույթներ, կենսական առարկաներ ու պահեր: Մեկ բանով ոգեշնչվելիս՝ ընտրությանդ պաշարը սուղ է լինում: Աշխարհը հսկայական է, եւ շրջապատող մարդիկ այնքան տարբեր են, որ երբեմն հետաքրքրությունից խենթանում եմ: Մտածելու բան միշտ էլ կա, եւ գրելու բան էլ միշտ կա:

Նախքան գրել սկսելը ես լսում եմ իմաստալից դասական երաժշտություն, միաժամանակ կարդում եմ մի քանի գիրք՝ կլանելով եղած ողջ լավագույնը, խմում եմ թունդ սուրճ, որը գրելու ժամանակ իմ ամենավաղեմի դաշնակիցն է:

-Քո բլոգում գրել էիր, թե վեպիդ մեջ թաքնված են բազմաթիվ ակնարկներ եւ խորհրդանիշներ, որոնք պարզ չեն մակերեսային ընթերցմամբ: Արժե՞ ընդհանրապես վերլուծել խորհրդանիշները: Ասում են, որ նման վերլուծությամբ «սպանվում» է խորհրդանիշը:

-Կուզեի հստակեցնել. իմ ընթերցողներին խորհուրդ չեմ տալիս զինվել նշանագիտական բառարաններով կամ խորանալ բացատրությունների մեջ: Իմ հիմնական նպատակը միայն ակնարկելն էր, որ ես պատասխանատու կերպով եմ մոտենում տեքստեր գրելուն, եւ այն, ինչ առաջին հայացքից սովորական է թվում, կարող է իրական բացահայտում թաքցնել:

-Գրողները պատմական տերմինները չեն բացատրում: Ինչո՞ւ հարկ համարեցիր տողատակերում բացատրել, թե ինչ է, ասենք, կամզոլը, մարկիզը կամ դրակկարը:

-Առաջինը, որ ուզում եմ ասել, այն է, որ ընդհանրապես պարտադիր չէ պահպանել ընդհանուր կանոնները, այլապես կկորչես ամբոխի մեջ: Մենք՝ գրողներս նույնպես, նախ եւ առաջ փորձառու ընթերցողներ ենք եւ գիտենք, թե ինչը կարող է խանգարել հարմարավետ ընթերցանությանը: Պատմական վեպեր կարդում են ոչ միայն բարդ տերմինաբանությանը քաջատեղյակ պատմության գիտակները, այլեւ տարբեր մասնագիտությունների տեր մարդիկ: Համաձայնե՛ք, ճարտարագետը, երաժիշտը կամ, ասենք, հրուշակագործը, որն ընդմիջումներին սուրճ է խմում եւ կարդում է գովված մի պատմավեպ, ժամանակ չի վատնի՝ բառարանում անհասկանալի բառերի իմաստը փնտրելու համար: Ուրեմն ինչո՞ւ չհեշտացնել ընթերցողի կյանքը: Ծանոթագրությունը բարեհաճ ուղեցույց է, որը մեզ ուղեկցում է գրքի էջերում:

-Քո վեպի հերոսն ասում է. «Մանկությունն անսահման հնարավորություններ է տալիս, եւ նրա ընթացքը պայմանավորում է այն, թե ապագայում ինչպես կհամակերպվես ճակատագրիդ հետ»: Իսկ ինչպիսի՞ն է եղել քո մանկությունը:

-Մինչեւ 2000 թվականը ապրել եմ Հայաստանում՝ Կիրովականում: Այնտեղ մենք ունենք մեծ պապենական տուն՝ բաժանված երեք մասի, որտեղ երեք ընտանիք էր ապրում: Գերդաստանի մեծերը երեք եղբայրներ էին՝ Համլետը, Ժորան եւ Հրայրը՝ հայրս: Տունը կառուցվել է քարքարոտ լանջին, իսկ շինարարությունը սկսել է պապս: Ես այդ տանն ապրել եմ մինչեւ յոթ տարեկանս: Մենք ունեինք մեծ բակ, որտեղ ես, իմ ավագ եղբայրներն ու ընկերները շատ ժամանակ էինք անցկացնում: Բակի խորքից դեպի բալի այգին մի թեք սանդուղք կար, իսկ դրա կողքին հաստաբուն ծիրանենի էր բարձրանում ժայռի միջից: Պտուղները կախված էին ուղիղ բակի վրա, տաղավարի կողքին, եւ հեշտությամբ կարողանում էինք քաղել դրանք: Իմ հայաստանյան մանկությունը հիշում եմ որպես դրախտ, հավանաբար այն պատճառով, որ մեծահասակների խնդիրներն ինձ դեռ լրիվ անհայտ էին: Հիմա գիտեմ, որ դրանք հետպատերազմյան սոված տարիներն էին: Դրանից միայն մի մանրամասն եմ հիշում՝ ինձ թույլ չէին տալիս հացը ձեռքիս դուրս գալ փողոց, որպեսզի վրաս չսեւեռեմ հարեւան վտիտ երեխաների հայացքները:

Հետո մենք տեղափոխվեցինք Ռուսաստան, որտեղ ես գնացի առաջին դասարան: Մի քանի ամիս անց ընտելացա ռուսական մտածելակերպին, ձեռք բերեցի ընկերներ ու մանկությունս նույնքան հետաքրքիր անցկացրեցի նոր միջավայրում:

-Երբեւէ ցանկացե՞լ ես վեպ գրել Հայաստանի մասին: Կարծում եմ, հայ լինելու մասին փիլիսոփայական ընդհանրացումներն ու մեկնաբանությունները, սկսած Մովսես Խորենացուց, միշտ արդիական են:

-Ես կգրեմ մի մեծ, լավ գիրք Հայաստանի մասին: Ամենայն հավանականությամբ, դա կլինի իմ ծերության ժամանակ, երբ, թերեւս, կկարողանամ թափանցել, զգալ իմ ծագման բնույթը, անձամբ հասկանալ եւ գոնե մի փոքր հատիկ փոխանցել այն արժեքից ու գեղեցկությունից, որ կրում է հայի հոգին: Հիմա ես դեռ շատ երիտասարդ եմ եւ ոչ  բավականաչափ տեղյակ, որ գրական ճանապարհիս սկզբում նման պատասխանատվություն ստանձնեմ:

-Վեպիդ վերջաբանում գրքերը դու անվանում ես «զարմանալի մարդիկ»: Իսկ հերոսիդ մասին գրել ես. «Դեռ վաղուցվանից նրան ոչինչ այնքան չէր գոհացնում, որքան այն զրուցակիցը, որից սովորելու եւ օգտվելու շատ բան կա»: Քո գիրքն ինձ համար եղավ այնպիսի զրուցակից, որին իսկապես կարելի է լավագույն մարդ անվանել: Մաղթում եմ, որ հնարավորինս շատ զարմանալի մարդկային գրքեր բացահայտես քո եւ ընթերցողների համար:

-Լավ գրքերը դառնում են մեր իսկական ընկերները, մենք կարող ենք խորհուրդների համար դիմել նրանց, կարող ենք հույս դնել նրանց վրա՝ կյանքի դժվարին պահերին: Նրանք չեն կարող փոխարինել մարդկանց, բայց գրքերի օգնությամբ կարող ենք վստահ լինել, որ մարդկային գիտելիքների, փորձի ու իմաստության հարուստ ժառանգությունը կփոխանցվի հաջորդ սերունդներին: Այսպիսով, մենք կարող ենք պահպանել այն հավատը, որ մեր երեխաները կշրջանցեն գայթակղության ուղիները եւ անտրտունջ կքայլեն դժվարին, փշոտ, բայց վստահ ճանապարհով:

Շնորհակալությո՛ւն այս հետաքրքրական հարցերի համար: Դրանցից շատերն ինձ հաճելիորեն զարմացրին: Օգտվելով առիթից՝ ուզում եմ ասել, որ շուտով լույս կտեսնի նոր գիրքս, որի իրադարձությունները ծավալվում են ժամանակակից Իտալիայում: Լիահույս եմ, որ այս վեպը կգրավի շատ ընթերցողների սրտեր: Բոլորին ամուր գրկում եմ եւ թրթռուն սիրով ջերմ ողջույններս եմ փոխանցում իմ արեւոտ Հայաստանին…

ԱՐԾՎԻ ԲԱԽՉԻՆՅԱՆ

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

Մահճակալի տակ թաքնված ղեկավարը․ «Հրապարակ»

Հաջորդ գրառումը

Ի՞նչ է լինելու Արցախի հարցը. «Ժողովուրդ»

Համանման Հոդվածներ

2 մայիսի, 2025

Խզումը խորանում է

02/05/2025
2 մայիսի, 2025

Տնտեսաքաղաքական նույն կարծրապատկերով

02/05/2025
2 մայիսի, 2025

Իրավունք ունե՞նք մեր ցեղասպանված նախնիների ձայնը չդառնալու

02/05/2025
2 մայիսի, 2025

Իրանի նախագահի այցը Բաքու՝ Ադրբեջան-Իսրայել հարաբերությունների ակտիվացման ֆոնին

02/05/2025
Հաջորդ գրառումը

Ի՞նչ է լինելու Արցախի հարցը. «Ժողովուրդ»

Արխիվ

Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Վերջին լուրեր

Նորություններ

Թուրքիայի բարեկամների պաշտպանությունը ՀՀ դե-ֆակտո թուրքական ռեժիմի կողմից. Էդգար Էլբակյան

12/05/2025

Քաղաքագետ Էդգար Էլբակյանը գրում է. Բարբաջել, նույն ինքը՝ տուֆտել, կարելի է ցանկացած բան։ Բայց անկախ որևէ մեկի բարբաջանքից, նույն ինքը՝...

ԿարդալDetails

Հռոմի Պապի առաջին արտագնա այցը լինելու է Թուրքիա

12/05/2025

Չտրվել ֆանատիզմին և ատելությանը. Հռոմի պապի կոչը՝ լրագրողներին

12/05/2025

Հայաստանի յուրաքանչյուր քաղաքացու բաժին ընկնող պետական պարտքը 4400 ԱՄՆ դոլար է. Վահե Դավթյան

12/05/2025

Իրենց համար շատ վատ լուր ունեմ. իրենց մերժելուց,  վախենամ, թավիշով չմերժեն. Նինա Կարապետյանց

12/05/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական