Կիրակի, Հոկտեմբերի 12, 2025
Ազգ
Wildberries
Wildberries-ը նվազեցնում է միջնորդավճարը այն վաճառողների համար, ովքեր ապահովում են արագ առաքում մինչև գնորդ
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

ՀԱՆՈՒՆ ՏԱՃԿԱՀԱՅԵՐԻ ՆՈՐ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ

05/02/2016
- 05 Փետրվարի, 2016, ԱԶԳ շաբաթաթերթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

ՏԻԳՐԱՆ ԵԿԱՎՅԱՆ

Պատմաբան Թալին Սուճյանը անգլերեն հրապարակած իր The Armenians in Modern Turkey հիմնարար աշխատության մեջ առաջարկում է քեմալական հանրապետության ստեղծումից հետո մեծ ոճրագործության վայրերում մնացած տաճկահայերի սոցիալ-քաղաքական պատմությունը: Դա ծանրակշիռ ավանդ է Հրանտ Դինքից առաջ Թուրքիայի հայերի նորագույն պատմության ուսումնասիրության մեջ:

Իսլամացված հայերի հարցը Ցեղասպանության հարյուրամյակի տարում թեեւ հետաքրքրեց լրատվամիջոցներին, բայց հազվագյուտ են գիտական այն աղբյուրները, որոնք անդրադառնում են 1915-ից հետո իրենց բնօրրանում եւ Կոստանդնուպոլսում մնացած հայերի ճակատագրին: Ուստի ողջունելի է Թալին Սուճյանի աշխատության հրատարակումը, որը նախադեպ է ստեղծում գիտական գրականության մեջ: Հազվագյուտ են այն պատմաբանները, որոնք զբաղվել են տաճկահայերի ամենօրյա կյանքի վրա քեմալական միահեծան աշխարհիկ հանրապետության ամրապնդման ժամանակաշրջանի ազդեցությամբ: Այդ գործի նախանձախնդիրն է Ստամբուլում ծնված եւ այնտեղ կինոարվեստ ու լրագրություն ուսանած երիտասարդ պատմաբան Սուճյանը: 2007-2010 թթ. «Ակօս» շաբաթաթերթին աշխատակցած պատմաբան-լրագրողուհին Հրանտ Դինքի հիմնած թերթի թղթակիցն էր Երեւանում 2007-2008 թթ.: Ոմանք հիշում են նաեւ նրա վավերագրական ֆիլմըՙ նվիրված Զապել Եսայանի կյանքին ու ստեղծագործությանը:

Ներկայումս Թալին Սուճյանը դասավանդում է Մյունխենի (Գերմանիա) Լուդվիկ-Մաքսիմիլիան համալսարանում, որտեղ 2013 թ. հունիսին պաշտպանել է իր դոկտորական ատենախոսությունը: Դրա ամփոփումը հանդիսացող նոր աշխատությունը տեղում կատարված հետազոտության արգասիք է, որի մեկնակետը եղել էր Պոլսի հայկական նշանավոր հաստատություններից մեկըՙ Սուրբ Փրկիչ հիվանդանոցը, որը ներառում է հանգստյան տուն: Վերջինիս կենվորներից ոմանք ամբողջ կյանքում աշխատել են քաղաքի հայկական հաստատություններում: Նրանցից մեկն է անկախ հետազոտող, մամուլի աշխատող եւ հայ համայնքի պատմության մեծ գիտակ Վարուժան Քյոսեյանը (1920-2011): Քչախոս եւ գրավիչ այդ պանսիոնակյացի հետ շփվելովՙ Թալին Սուճյանը կարողացավ ծանոթանալ Պոլսի հայկական մամուլի արխիվային բազմաթիվ կարեւոր նյութերի: Դրա շնորհիվ հնարավոր եղավ վերականգնել քեմալական ազգայնամոլության ամենամռայլ պահերի հայկական հանապազօրյա կյանքի կողմերից մեկի ամբողջական պատկերը:

Դոգմա դարձած ժխտողականություն

Նրա ատենախոսության գլխավոր թեման ժխտողականության եւ թուրքական պետությունում դրա դոգմա դարձվելու հարցն է: Հետազոտված ժամանակատվածի (1930-1950) ընտրությունը պատահական չէ: Այն համապատասխանում է պետության վերջին զանգվածային հարվածինՙ Անատոլիայում երիտթուրքերի իրականացրած բնաջնջումը ավարտին հասցնելու նպատակով: Տվյալ ժամանակահատվածը նաեւ կարեւոր պահ է պոլսահայերի համար, որոնց հաստատությունները կազմալուծված են պատրիարք Մեսրոպ Նարոյանի (1857-1944) մահվան, Սբ. Էջմիածնի Գեւորգ Զ կաթողիկոսի աջակցությունը վայելող տեղապահ Գեւորգ Արսլանյանի (1867-1951) խուսահնարքների եւ կաթողիկոսի կողմից չճանաչված նոր պատրիարք Գարեգին Խաչատուրյանի (1951-1961) դժվարությունների պատճառով:

Սոցիոլոգ Պիեռ Բուրդյոյից փոխ առնելով սոցիալական անհավասարության մեխանիզմները հայտնաբերող habitus-ի գաղափարը, պատմաբան Սուճյանը ցույց է տալիս, թե ինչպես պոլսահայերը ստիպված եղան մեծավ մասամբ համակերպվել Անկարայի նախահարձակ ժխտողականությանը, որպեզի շարունակեն իրենց հողի վրա ապրել իբրեւ պարտվածներ: Հայերի «պաշտոնականացրած» ժխտողականությունը հնարավոր դարձավ քաղաքացիական ներկայացուցչության մարմնի չգոյության պատճառով: 1862 թ. հիմնված հայոց Ազգային ժողովը գլխատվեց 1915-ին, իսկ պատրիարքի բացառիկ իրավունքները սահմանափակվում են զուտ իր հոգեւոր առաքելությամբ…

Ոչ մահմեդական փոքրամասնությունների դեմ ուղղված զանազան հարկադիր միջոցները հայտնի են. ունեւորության տուրք (varlik vergisi) 1942 թվականից, ջարդեր 1955-ին, կրոնական եւ քաղաքացիական հիմնադրամների եւ կտակների բռնագրավումներ, կատաղի արշավ հասարակական վայրերում փոքրամասնությունների լեզուների կիրառության դեմ («Քաղաքացի, խոսի՛ր թուրքերեն»…): Հեղինակն այստեղ լույս է սփռում Անատոլիայի հայերի նորագույն պատմության մի ամբողջ շերտի վրա, հայեր, որոնք զոհերն են բռնի ձուլման քաղաքականության եւ բազմաթիվ բռնարարքների (կանանց առեւանգումներ, դպրոցների փակումներ, եկեղեցիների ու վանքերի պայթեցումներ եւ այլն): Մինչ Անատոլիայում Ցեղասպանությունը շարունակվում է, Ստամբուլում իշխանությունները ամեն ջանք գործադրում են սփյուռքի հետ տաճկահայերի, ինչպես նաեւ Խորհրդային Հայաստանի բոլոր կապերը ի չիք դարձնելու նպատակով, սառը պատերազմի պայմաններում շահարկելով ՆԱՏՕ-ում Թուրքիայի մեծ կարեւորությունը:

Մամուլի դերը

Զուգահեռաբար պոլսահայերը կանցնեն «ապազգայնացման» գործընթաց, օտարներ դառնալով սեփական երկրում: Ինքնաբավության մեջ սուզված, խորհրդարանական ներկայացուցչությունից զրկված պոլսահայ մտավորականները եւ պատասխանատուները այդուհանդերձ լավ դիմացան: Շարունակեցին լույս տեսնել տարատեսակ թերթեր: Ահա գլխավոր պարբերականների անունները. «Նոր լուր», «Ժամանակ», «Մարմարա», «Փարոս», «Դէպի լոյս»… Դրանց գլխավոր խմբագիրները ստանձնեցին թուրքական իշխանությանն առընթեր համայնքի քաղաքացիական ներկայացուցիչների դերը: Դա դժվարին աշխատանք էր թուրքական մամուլի զրպարտչական եւ հակահայկական արշավների ուժեղացման, ինչպես նաեւ ոստիկանության ծառայությունների կողմից նրանց գործողությունների ու քայլերի խիստ վերահսկման պայմաններում: Այդ նույն լրագրողները ի վիճակի չէին մամուլի տարածման իրենց սահմանափակ միջոցներով տարածքային պահանջի մասին խոսել սփյուռքի իրենց հայրենակիցների անունից: Մասնավորապես 1945 թվականին Սան Ֆրանցիսկոյի կոնֆերանսի շրջանակներից դուրս տեղեկանալով սփյուռքի պահանջների մասինՙ թուրք ազգայնամոլները վայնասուն բարձրացրին դավադրության մասին եւ տաճկահայերին ներկայացրին իբրեւ հինգերորդ շարասյուն: Եվ երբ Թուրքիան 1939 թվականին բռնակցեց սիրիական Ալեքսանդրետի սանջակը, գրաքննության դանակը անգթորեն հարվածեց «Ազդարարի» գլխավոր խմբագիր Մանուկ Ասլանյանին: Նրա թերթի հրատարակումն արգելվեց, քանի որ չէր կիսել ազգայնականների հրճվանքը, այնինչ սանջակի հայերի մեծամասնությունը Սիրիա էր փախչում, վախենալով նոր վայրագություններից:

Համայնքի օրինական վարչական հիմքերի ոչնչացումից թուլացած այդ լրագրողները, որոնք փաստորեն նշանակված էին համայնքի քաղաքացիական ներկայացուցիչներ, բավարարվեցին ժամանակավոր լուծումներով, խուսափելով վատթարագույնից եւ չլուծելով էական հարցերը (իրավահավասարություն, կողոպտված ունեցվածքի վերադարձ եւ այլն): Այդ ծանր տարիների ընթացքում որոշ ձայներ են հնչում: Դրանք ձախամետ մտավորականների նոր սերնդի («Նոր օրի» սերունդ) ձայներն են: Առավել հայտնի են Զավեն Բիբերյանը, Արամ Փեհլիվանյանը, Ավետիս Ալեքսանյանը, Վարդան եւ Ժակ Իհմալյան եղբայրները: Նրանք Հրանտ Դինքի նախորդներն էին ազատագրության եւ Թուրքիայի բոլոր քաղաքացիների իրավահավասարության հարգման ջատագովները: Ճանաչված վիպասան Զավեն Բիբերյանը (1921-1984) նույնիսկ կպահանջի, որ իր հայրենակիցներն ունենան Խորհրդային Հայաստան արտագաղթելու իրավունք, եւ դրանով իսկ հարուցեց թուրքական մամուլի զայրույթը:

Թալին Սուճյանը ամենայն գնահատանքի է արժանի «Հրանտ Դինք երեւույթի» գերհրապարակայնացման միջոցով քիչ հայտնի կամ նույնիսկ անտեսված այդ պատմության լուսաբանման համար: Այստեղ պատմաբանն արժանին է հատուցում հայ մտավորականության այդ դեմքերին, որոնք դիմացան քեմալականների դամոկլեսյան սրին եւ դոգմա դարձած նշավակմանը: Թեեւ տվյալ հետազոտությունը չի ընդգրկում 1970-1980-ական թվականները, դրա մոտեցումը նախադեպ է ստեղծումՙ ընդլայնում է հայկական սփյուռքի ընկալումը, քննության առնելով դրա սոցիալական, իրավական, ինստիտուցիոնալ, մշակութային, տնտեսական իրականությունը, Լոզանի պայմանագրի (1923) ստորագրումից հետո Թուրքիայում մնացած հայերի իրականությունը եւ դիտարկելով Ստամբուլի առանձնակիությունը Երկրի մնացորդի նկատմամբ:

Տվյալ հետազոտությունը նաեւ արժեւորում է Թուրքիայի հայկական մամուլիՙ որպես ինքնության փոխանցման գործոնի էական դերը ժխտողականության հարուցած խոչընդոտների եւ մատաղ սերունդներին ճշմարիտ հայոց պատմություն ուսուցանելու անհնարինության պայմաններում:

France-Armenie, janvier 2016, Ֆրանս. թարգմ. Պ. Ք.

Նկար 1. Թալին Սուճյան եւ Վարուժան Քյոսեյան

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

ԴԻՎԱՆԱԳԻՏԱԿԱՆ ՃԿՈՒՆՈՒԹՅՈ՞ՒՆ, ԹԷ՞ ՍՓՅՈՒՌՔՅԱՆ ՍԱՏԱՐՈՒՄ…

Հաջորդ գրառումը

ՍԻՐԻԱԿԱՆ ՌԱԶՄԱՃԱԿԱՏՈՒՄ ԿԱՐՈՂ Է ՎՃՌՈՒԵԼ ՄԵՐՁԱՎՈՐ ԱՐԵՒԵԼՔԻ ՃԱԿԱՏԱԳԻՐԸ

Համանման Հոդվածներ

10 հոկտեմբերի, 2025

Երբ դատական համակարգը գործում է արդար

10/10/2025
10 հոկտեմբերի, 2025

Ընդարմացում

10/10/2025
10 հոկտեմբերի, 2025

 Աքսել Ֆիշերի պաշտպանական կողմի ցանկությունը դատավարության ձգձգումն է

10/10/2025
10 հոկտեմբերի, 2025

Թյուրքական պետությունների կազմակերպության 12-րդ գագաթնաժողովի ուղերձները

10/10/2025
Հաջորդ գրառումը

ՍԻՐԻԱԿԱՆ ՌԱԶՄԱՃԱԿԱՏՈՒՄ ԿԱՐՈՂ Է ՎՃՌՈՒԵԼ ՄԵՐՁԱՎՈՐ ԱՐԵՒԵԼՔԻ ՃԱԿԱՏԱԳԻՐԸ

Արխիվ

Loading...
«Հոկտեմբերի 2025»
Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« ՍեպտեմբերիՆոյեմբերի »

Վերջին լուրեր

Նորություններ

Երևանը տոնում է 2807-ամյակը. Երևանի քաղաքապետարան

12/10/2025

Երևանի քաղաքապետարանից տեղեկանում ենք՝ մայրաքաղաքի 2807 ամյակի տոնական ծրագիրը մեկնարկել է դեռ հոկտեմբերի 11-ին՝ ժամը 18:00-ին, Դիանա Աբգարի անվան պուրակում...

ԿարդալDetails

Նուպարաշէնի Առողջապահական եւ Կենսոլորտային Հարցէն Վեր Եւ Անդին, Կա՛յ Բարոյական Պարտաւորութիւն. Սեւակ Յակոբեան

12/10/2025

Անձը կհաշվառվի իր մշտական բնակության վայրի հասցեում՝ անկախ սեփականատիրոջ կամ օրինական տիրապետողի համաձայնության առկայությունից․ ՆԳՆ-ի նոր նախագիծը

12/10/2025

Ոչ մի դեպքում չի կարելի արհամարհել Ալիևի «Զանգեզուրի միջանցք» խոսույթը, քանի որ դրա ետևում հրեշավոր ծրագիր է թաքնված. Արմեն Մելքոնյան

11/10/2025

Վարազդատ Լալայանը դարձավ աշխարհի առաջնության կրկնակի ոսկե մեդալակիր

11/10/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական