Մեր անցյալ համարով տեղեկացրել էինք, որ այս տարվա գրականության Նոբելյան մրցանակը շնորհվեց ամերիկացի երգիչ Բոբ Դիլանին դուրս թողնելով մյուս թեկնածուներին, որոնց թվում էին Սալման Ռուշտին, սիրիացի-լիբանանցի պոետ Ադոնիսը եւ քենիացի գրող Նգուգի Ուա Թիսնգոն: Ըստ համացանցային տեղեկությունների, երգիչը բոլորովին չի արձագանքել այդ լուրին: Ոչ էլ պատասխանել է Ակադեմիական հանձնաժողովի հաճախակի հեռախոսազանգերին: Մրցանակի հայտարարման օրըՙ հոկտեմբերի 13-ին, Դիլանը Լաս Վեգասում համերգի է եղել, որը եզրափակել է հնչեցնելով իր տարբերակը Ֆրենկ Սինատրայի հայտնի «Ինչո՞ւ եք փորձում ինձ փոխել հիմա» երգի: Նա ոչ մի ակնարկ չի արել մրցանակի վերաբերյալ:
«Սա աննախադեպ երեւույթ է: Անքաղաքավարի եւ անբարտավան կեցվածք», նշել է SVT Հանրային հեռուստատեսությամբ հեռարձակված իր ելույթում Նոբելյան Ակադեմիայի անդամներից շվեդ գրող Պեր Ուաստբերգը: Հիշեցնենք, որ Էյնշտեյնը 1921-ին նախատել էր Ակադեմիային Նոբելյան մրցանակ ստանալու առթիվ, իսկ 1964-ին ֆրանսիացի գրող, փիլիսոփա Ժան Պոլ Սարտրը հրաժարվել էր իրեն շնորհված մրցանակից նշելով, որ այդ հանձնաժողովը անտեսում է 20-րդ դարի հեղափոխական գրողների ծառայությունները:
Հավանության եւ տարակարծության մթնոլորտում գրականության ասպարեզում Նոբելյան մրցանակ շնորհվեց նախանցյալ շաբաթ ռոք դարաշրջանի դափնեկիր բանաստեղծ Բոբ Դիլանին: Դրանով նա փաստորեն հավասարեցվեց, ինչպես «Նյու Յորք Թայմսն» է նշում, Թ.Ս. Էլիոտի, Գաբրիել Գարսիա Մարկեսի, Թոնի Մորիսոնի եւ Սամուել Բեքեթի մակարդակներին:
Մրցանակի շնորհման տարակարծությունները վերաբերում էին «գրականություն» բառեզրի սահմանումին: Երգերի բառեր գրելն արդյոք համարվո՞ւմ է գրականություն: Կարծես Շվեդիայի Ակադեմիան ընդլայնելով այդ բառեզրի սահմանումըՙ տվյալ հարցին անվերապահորեն դրական է պատասխանում, ակնարկելով այն մասին, որ մարդկային հոգեկանի վրա ազդող ստեղծագործ մտքի արտահայտման որեւէ միջոց արժանի է գրականություն կամ արվեստ համարվելու:
Մ. Նահանգների նախկին դափնեկիր բանաստեղծ Բիլի Քոլինզի համոզմամբ, Բոբ Դիլանը արժանի է ճանաչման ոչ միայն որպես երգերի բառերի հեղինակ, այլեւ որպես կայացած բանաստեղծ: Որոշ գրական մշակներ նույնպես հավատացած են, որ Բոբ Դիլանը գրական նորարար-ոճաբան է, հիմնվելով Քեմբրիջ համալսարանի հրատարակչատան լույս ընծայած «Cambridge Companion to Bob Dylan» վերնագրով համառոտ ձեռնարկի վրա, որտեղ 17 էսսեների տակ իրենց ստորագրությունն են դրել Եյլ, Քառնեգի-Մելոն, Վիրջինիա եւ այլ համալսարանների գրականության մասնագետներ:
Իրոք, որպես երգի բառեր գրողի, իր ամբողջ կարիերայի ընթացքում նա նշանակալի աճ է արձանագրել թափառական աշուղի (troubadour) իր կարգավիճակից բարձրանալով առավել հղկված, հարուստ կենսափորձ ունեցող մի անձնավորության, միաժամանակ անշուշտ բարձրացնելով իր արվեստը եզակի մի մակարդակի: Նրա արծարծած թեմաները առնչվում են մարդկային իրավիճակների համարյա բոլոր ասպեկտներին, իսկ նրա բարոյական կամարտահայտությունը մղել է նրան բարձրաձայնելու քաղաքական անարդարությունների դեմ եւ պայքարելու հանուն սոցիալական հրատապ խնդիրների, որքան էլ ռիսկային լինեին դրանք: Նա դրվատանքի է արժանացել հատկապես վիտենամական պատերազմի դեմ մղած իր արշավի համար, համարելով այն «անբարոյական գործողություն»: Նրա խորագիտակ լինելը բացահայտվում է պարզունակ թվացող այնպիսի երգերում, որոնցում նա ակնարկում է ֆրանսիացի բանաստեղծներ Արթուր Ռեմբոյին եւ Պոլ Վեռլենին, ինչպես նաեւ ամերիկացի Էզրա Փաունդին: Իրենց առօրյա կյանքում Ռեմբոն եւ Վեռլենը թափառաշրջիկներից այնքան էլ չեն տարբերվել:
Շվեդիայի ակադեմիան Դիլանին է վերագրում «ամերիկյան երգարվեստի դարավոր ավանդության մեջ պոետական նոր արտահայտություններ գտնելու հատկությունը»: Դուայթ Գարները «Թայմսի» իր հոդվածում հավելում է. «Նոբելյան այս մրցանակը հաստատում է այն, ինչ մենք վաղուց զգում էինք, որ ճշմարիտ է: Դիլանը Ամերիկայի ծնունդ տված ամենաիսկական ձայներից է, այնպիսի հանդուգն ու հնչեղ պատկերների ստեղծողը, ինչպիսին ստեղծել են Ուոլտ Ուիթմենն ու Էմիլի Դիկենսոնը»:
Բոբ Դիլանը ծնվել է 1941-ին Դուլութում (Մինեսոտա) հրեաների ընտանիքում, բայց կարիերայի գագաթնակետին է հասել Նյու Յորքում, երբ սկսել է հորինել եւ կատարել իր հակապատերազմական եւ մարդու իրավունքները պաշտպանող բալլադները:
Արդյոք քաղաքականությունը ինչ-որ ձեւով կապ ունի՞ մրցանակակիր դառնալու նրա ընտրության հետ: Մրցանակներ շնորհող ակադեմիական հանձնաժողովը քանիցս ապացուցել է, որ քաղաքական նկատառումները երբեմն ազդում են իր որոշումների վրա: Օրինակ, Խորհրդային Միության ժամանակաշրջանում այլախոհները ավելի հաճախ էին արժանանում մրցանակի: Հիշենք Բորիս Պաստեռնակին, Ալեքսանդր Սոլժենիցինին եւ Ջոզեֆ Բրոդսկուն:
Նույնիսկ Օրհան Փամուքի եւ պակիստանցի ակտիվիստ Մալալա Յուսուֆզայի ընտրությունները քաղաքական բնույթ էին կրում, առաջինըՙ որպես կշտամբանք Թուրքիայի դաժան ռեժիմին, երկրորդըՙ որպես ուղերձ Թալիբանին, որ փորձել էր սպանել Մալալաին:
Հայերից ամենամոտիկը Նոբելյան մրցանակին հասել է դոկտ. Ռեյմոնդ Դամադյանըՙ մագնիսա-ռեզոնանսային շերտադիտարկման մեքենայի (MRI, Յամմեր) գյուտարարը, որն այդպես էլ վերջնագիծը չհատեց, տարաձայնությունների տեղիք տալով: 2003-ին բժշկության Նոբելյան մրցանակը շնորհվեց Պոլ Լոթերբուրին եւ Սըր Փիթեր Մենսֆիլդին MRI-ի հետ առնչվող հայտնագրությունների համար:
«Եթե ես ծնված չլինեի, MRI-ը գոյություն կունենա՞ր: Չեմ կարծում: Եթե Լոթերբուրին ծնված չլիներ, ես ի վերջո վերջնագիծը հատած կլինեի», նշեց այդ ժամանակ Դամադյանը:
Տարաձայնությունը երկար ժամանակ ԶԼՄ-ների ուշադրության կիզակետում էր, բայց ապարդյուն, մինչեւ որ իր ավարտին հասավ փիլիսոփա Մայքլ Ռուզի հայտարարությամբ, որտեղ ասվում էր, որ Դամադյանին չեն արժանացրել մրցանակի իր «ստեղծագործական մոտեցումների» պատճառով: «Ես ստորացած եմ զգում ինձ այն մտքից, որ Ռեյմոնդ Դամադյանին մերժեցին արժանացնել այդ պատվին, իր կրոնական հայացքների պատճառով: Մեր բնագավառում տարօրինակ գաղափարներ ունենալը պատճառ չպետք է դառնա մերժելու մեկ այլ բնագավառում լավ գաղափարներ ունենալու մարդկային արժանիքները», գրել էր նա:
Եթե Դամադյանի առաջ դռները փակվեցին, ապա մեկ ուրիշ հայ նշանավոր անձնավորությանՙ Շառլ Ազնավուրի առաջ դրանք կարող են բաց լինել, մանավանդ որ ամենայն հաջողությամբ նա կարող է մրցել Դիլանի հետ, ով նրանՙ Ազնավուրին դասել է «live- կատարողներից լավագույնների շարքը»:
1988-ին CNN-ը եւ Time-ի առցանց այցելուները աշխարհի ամենատարբեր անկյուններից Ազնավուրին հռչակեցին «Դարի լավագույն կատարողը»ՙ տալով նրան ընդհանւոր ձայների մոտ 18 տոկոսը, որն ավելի էր, քան Էլվիս Փրեսլիին եւ Բոբ Դիլանին տրված ձայների քանակից: Դը Գոլի իշխանության օրոք, Ֆրանսիան հպարտանում էր, որ ունի երկու Շառլ, մեկըՙ մեծ Շառլը, մյուսըՙ փոքր Շառլը:
Ազնավուրը իր ծնողներից է ժառանգել երգելու, մարդկանց ուշադրությունը գրավելու, նրանց հետաքրքրությունը առաջացնելու ունակությունը: Նրա կարիերայում շրջադարձային եղավ «Մուլեն Ռուժում» երգելը լեգենդար Էդիտ Պիաֆի հետ, որն էլ քաջալերեց նրան երգեցողությունը մասնագիտություն դարձնել: Նրան կոչում են «Ֆրանսիայի Ֆրենկ Սինատրան» եւ «Ֆրանսիական պոպ երաժշտության Աստվածը»: Նա երգիչ է, երգի բառերի հեղինակ, կոմպոզիտոր, դերասան, հասարակական գործիչ եւ դիվանագետ: Գրել է ավելի քան 800 երգ, ձայնագրել ավելի քան 1,200-ը ութ տարբեր լեզուներով եւ վաճառել ավելի քան 180 միլիոն ձայնասկավառակ:
Նա ժողովրդականություն է ձեռք բերել ոչ միայն կատարողական արվեստում, այլեւ ստեղծագործական գրելաոճի ասպարեզում: Նա բանաստեղծ է բառիս բուն իմաստով, ռեալիստ բանաստեղծ: Նրա երգերի բառերը մեծապես հարստացրել են արդի ֆրանսիական պոեզիայի բառապաշարը: Նրա երգերը բազմաբովանդակ են, առնչություն ունեն մարդկային ամենատարբեր փուլերի, իրավիճակների հետ: Նրա պոեզիային բնրոոշ են զգացողության, հոգեկան պոռթկումների սիրո եւ բաժանումի եզակի պատկերներ («La Boheme», «Emmenez Moi», եւ այլն):
Ինչպես Պիաֆը եւ Ժակ Բրելը, այնպես էլ Ազնավուրը, հավատարիմ մնալով ֆրանսիական շանսոնի ավանդույթներին, սովորական, առօրյա երեւույթները բարձրացրել է արվեստի ամենաբարձր աստիճանիՙ իր ընտրած բառերի եւ հորինած երաժշտության շնորհիվ: Նա նույնիսկ անդրադարձել է մի ժամանակ տաբու համարվող արվամոլության հարցին, եղել է քաղաքականապես ակտիվՙ ձայնը բարձրացնելով ընդդեմ Ֆրանսիայի աջակողմյան քաղաքական ուժերի:
Նրա բարեգործական եւ մարդասիրական գործունեությունը չի սահմանափակվում սոսկ Հայաստանի տարածքով, այլ ունի գլոբալ ընդգրկվածություն: Նրա երգերը մարդկային հոգու ամենացավոտ հարցերն են շոշափում: 2013-ին նա խաղաղությանը նվիրված համերգային ծրագրով ելույթ ունեցավ Ահինոարու Նինիի (Noa) հետ Թել Ավիվի «Նոկիա Արենա» դահլիճում: Թախծալի երգեր նվիրեց 1988 թվի Հայաստանին պատուհասած ավերիչ երկրաշարժին («Pour Toi, Armenie») եւ Հայոց ցեղասպանությանը («Ils Sont Tombe՛s»):
Ազնավուրը, այդ փոքրամարմին անձնավորությունը, 92 տարեկանում հպարտ կանգնած է երկու դարաշրջանների հատույթում, եւ Նոբելյան հանձնաժողովի վրա է ընկնում նրա գլխապտույտ առաջացնող գործերի համար տեսնել եւ արժանին մատուցել նրան:
Այդ պատճառով էլ հարցնում ենք. ինչո՞ւ ոչ Ազնավուրը:
Թարգմ. Հ. ԾՈՒԼԻԿՅԱՆԸ, Armenian Mirror-Spectator-ից