Վերջին ամիսների ընթացքում թեեւ հարեւան եւ բարեկամ Իրանի ներքաղաքական կյանքում տարբեր տեսակի խլրտումներ են տեղի ունենում, այդուհանդերձ, մյուս կողմից, տեղի կրոնական փոքրամասնությունները շարունակում են բանակցել իշխանությունների հետ իրենց համար սոցիալ-կրթական եւ իրավական առավել նպաստավոր պայմաններ ստեղծելու նպատակով: Եվ բնական է, որ այդ գործում իր որոշակի ներդրումն ունի իրանահայ համայնքը:
Օրերս Թեհրանի Հայոց թեմի Թեմական խորհրդի հովանավորությամբ կազմակերպվել է խորհրդակցական հանդիպում՝ Թեհրանի հայոց դպրոցների ազգությամբ հայ եւ պարսիկ տեսուչների եւ հայ փոխտեսուչների հետ:
Հատկանշական է, որ այդ հանդիպման ընթացքում քննարկվել են որոշ հարցեր, որոնք ունեն կարեւոր նշանակություն համայնքի գործունեության տեսանկյունից: Այդ մասին է վկայում Կրթական խորհրդի ատենապետ Ալֆրեդ Կարապետյանի հարցադրումն այն մասին, որ հայկական դպրոցները նաեւ մշակութային կենտրոններ են, եւ պաշտոնական աշխատանքից, այսինքն՝ դասերից հետո դպրոցը ցանկալի է օգտագործել արտադասարանային երկսեռ խմբակների ստեղծման համար:
Ակնհայտ է, որ առհասարակ երկսեռ խմբեր ունենալու խնդիրը բարձրացնելն անգամ նշանակում է, որ համայնքն իր գործունեության կազմակերպման հարցում, որպես կրոնական փոքրամասնություն, իշխանություններից ակնկալում է որոշակի զիջումներ: Ընդ որում նշված հարցի լուծման գործում՝ որպես աջակից եւ համագործակից ակնկալվում են հենց դպրոցների տեսուչները: Փաստորեն այդ խնդրի հետեւանքների մեղմացմանն է միտված երկսեռ խմբերի ձեւավորման պահանջը:
Հաջորդ կարեւոր խնդիրն այն է, որ Թեմական եւ Կրթական խորհուրդներն ու ծնողները բարձրացնում են դպրոցներում կրոնական, ազգային, ավանդական տոները եւ հիշատակի օրերը հետեւողականորեն նշելու պահանջը: Թեեւ այս հարցում պետք է նշել, որ իրանական իշխանությունների թողտվությամբ հայ համայնքը միշտ էլ հավատարիմ է եղել ազգային արժեքներին, սակայն լրացուցիչ սահմանափակումների վերացումը հնարավորություն կտա հատկապես մատաղ սերնդին ավելի շատ ժամանակ տրամադրել սեփական մշակույթի յուրացման համար:
Ի հավելումն վերոնշյալի՝ համայնքում արդիական է նաեւ դպրոցի տարրական օղակներում այսպես կոչված որակական արժեւորման իրականացման հարցը, որի շրջանակներում հայերեն ու կրոն առարկաների համար այս տարի կազմվել է «Որակական արժեւորում» անունով վկայագիրը, որը տրվելու է այս ուսումնական տարուց: Փաստորեն, տարրական բաժնի հայ աշակերտի կրթական առաջադիմության մեջ ինչ-որ չափով փորձ է արվում հաշվի է առնել նաեւ հայերենին տիրապետելու հանգամանքը: Կարծում ենք, որ այդ քայլով ոչ այնքան գիտելիքների իմացության պահանջն է դրվում, որքան հայագիտական առարկաներին տրվում է խորհրդանշական իմաստ: Մինչդեռ նպատակային կլիներ, եթե այդ փաստաթուղթը հայազգի դիմորդներից պահանջվեր իրանական բուհեր ընդունվելու դեպքում: Այդ դեպքում հայ աշակերտները եւս շահագրգռված կլինեին ավելի խորը գիտելիքներ ունենալ հայագիտական առարկաներից:
Համայնքի կյանքում հնարավոր փոփոխությունների տեսանկյունից հաջորդ կարեւոր հարցն այն է, որ օրերս Իրանի Իսլամական Հանրապետության նախագահ Էբրահիմ Ռայիսին ստորագրել է այսպես կոչված «Զգայուն պաշտոններում նշանակումների մասին» օրենքը, որը փոխանցվել է Դատական համակարգին, Անվտանգության նախարարությանը, երկրի վարչական եւ զբաղվածության կազմակերպությանը եւ Պաշտպանության նախարարությանը:
«Ալիք» օրաթերթին տված հարցազրույցում Իսլամական խորհրդարանում Թեհրանի եւ հյուսիսային իրանահայության պատգամաւոր Արա Շահվերդյանի խոսքով՝ օրենքը ենթադրում է կրոնական փոքրամասնություններին եւս հնարավորություն տալ գերզգայուն պաշտոններում նշանակվելու առիթներ, ինչպիսին Հանրապետության նախագահի տեղակալի կամ փոխնախարարի պաշտոնն է:
Հարկ է նշել, որ նախագահի կողմից հաստատված օրենքը խորհրդարանում կրոնական համայնքների գործող եւ նախորդ նստաշրջանների պատգամավորների համատեղ աշխատանքի արդյունքն է: Ընդ որում, օրենքի շուրջ բավականին զգայուն մոտեցում է ցուցաբերել Սահմանադրության Պահապանների խորհուրդը, որի հետեւանքով երեք անգամ այն հետ է ուղարկվել խորհրդարան վերամշակման: Եվ միայն Պահապանների խորհրդի հաստատմամբ է օրենքը հաստատվել, որ չի հակասում Շարիաթի օրենքներին:
Նշելի է, որ նշված օրենքով զգայուն պաշտոններում նշանակում կատարելիս մերժվում է այն անձի թեկնածությունը, որի ընտանիքի անդամներն ունեն երկքաղաքացիություն: Ակնհայտ է, որ այն իրանահայերը, ովքեր ունեն ՀՀ քաղաքացիություն, ապա այս առավելությունից նրանց ազգականները չեն կարող օգտվել:
Իսկ ինչ վերաբերում է միայն ԻԻՀ քաղաքացի հանդիսացող հայերին, ապա նրանց համար էլ խիստ կարեւոր է օրենքի այն հավելումը, որտեղ նշվում է, որ Սահմանադրությամբ ճանաչված կրոնական փոքրամասնությունները ազատված են իսլամին դավանելու նախապայմանից: Այսպիսով, ընդունվում է վերջիններիս պաշտոններում ներառվելու քաղաքացիական իրավունքը:
Փաստորեն, կարելի է նշել, որ տասնամյակներ շարունակ Իրանի կրոնական փոքրամասնությունների, այդ թվում՝ հայ համայնքի կողմից բարձրացված որոշ իրավական բնույթի հարցեր իշխանությունների կողմից կարծես թե փորձ է արվում լուծելու: Ակնհայտ է, որ լավագույն մասնագետների պետական համակարգում ներգրավելը կարող է նպաստել հայ համայնքի որոշակի առաջխաղացմանն իրանական սոցիալական աստիճանասանդուղքում, ինչպես նաեւ վերջին տասնամյակների ընթացքում ահագնացած արտագաղթի նվազեցմանը: Այլ կերպ ասած՝ իրանական իշխանությունները այդ օրենքի կիրառմամբ կարող են ինչ-որ կերպ վերականգնել մինչեւ 1979 թ. Իսլամական հեղափոխությունը կիրառված այն քաղաքականությունը, երբ Իրանի ռազմաքաղաքական ղեկավարության մեջ հայերը զբաղեցնում էին բարձր պաշտոններ եւ լիովին ինտեգրված էին իրանական հասարակական կյանքին: Մնում է սպասել, թե գործնականում, երբ կիրագործվի իրավական ուժ ստացած այդ օրենքը:
ԿԱՐԵՆ ՄԿՐՏՉՅԱՆ
Իրանագետ