Բազմաթիվ երաժշտական քննադատներ նրան անվանել են «հին դպրոցի վիրտուոզ», «շլացուցիչ վիրտուոզության եւ անթերի երաժշտության անհավանական խառնուրդ», «հազվագյուտ ինքնատիպության եւ առավելագույն հստակության տեր արտիստ»: Քրիստոս Ղալիլեասը միջազգային աշխույժ կարիերա է ունեցելՙ որպես ջութակահար, կամերային երաժիշտ եւ ուսուցիչ:
Ծնվել է 1975 թվականին, Հունաստանի Սալոնիկ քաղաքում: Ջութակի իր առաջին դասերը չորս տարեկանում ստացել է հորիցՙ հույն հռչակավոր ջութակահար եւ դիրիժոր Կոսմաս Ղալիլեասից, ապա ուսումը շարունակել է պրոֆեսոր Ստելիոս Կաֆանտարիսի մոտ: 1994-ին Աթենքի կոնսերվատորիան ավարտելուց հետո արժանացել է առաջին մրցանակի եւ ոսկե մեդալիՙ իր բացառիկ երաժշտական ընդունակությունների համար: Տասնվեց տարեկանում կայացել է Քրիստոսի առաջին հանրային ելույթը Սալոնիկի սիմֆոնիկ նվագախմբի հետՙ Պագանինիի ջութակի 1-ին կոնցերտի կատարմամբ: 1994-1995 թվականներին նա սովորել է պրոֆեսոր Զախար Բրոնի մոտՙ Գերմանիայի Լյուբեկ քաղաքում, այնուհետեւՙ Օբերլինի կոնսերվատորիայում (ջութակի անվանի մանկավարժներ Ռոլանդի եւ Ալմիտա Վամոսի մոտ), որտեղ արժանացել է մրցանակի եւ երաժշտության բակալավրի աստիճանի: 1995-ին Հունաստանի «Կրթաթոշակների ազգային մրցույթում» շահել է առաջին մրցանակ, իսկ երկու տարի անց նրան շնորհվել է Աթենքի «Մեգարոն» համերգասրահի «Ալեքսանդրա Տրիանդի» կրթաթոշակը: Այդ ժամանակից ի վեր Ղալիլեասը որպես մենակատար հանդես է գալիս բազմաթիվ նվագախմբերի հետ եւ միջազգային փառատոներում: 1999 թվականին նա ուսումը շարունակել է Ջուլիարդի դպրոցումՙ ջութակի լեգենդար մանկավարժ Դորոթի Դելեյի մոտ եւ ստացել մագիստրոսի կոչում: 2002-ին հիմնադրել է 22 հոգուց բաղկացած «Հելլենիկ կամերատա» կամերային նվագախումբը, շրջագայել Հյուսիսային, Կենտրոնական եւ Հարավային Ամերիկայում: 2005 թվականին ստացել է ջութակի կատարման դոկտորի կոչում Սթոնի Բրուքի Նյու Յորքի Պետական համալսարանից: Դոկտոր Ղալիլեասը հրավիրվել է ջութակ եւ կամերային երաժշտություն դասավանդելու մի շարք հայտնի հաստատություններում, զբաղեցրել է կարեւոր վարչական պաշտոններ, օրինակՙ եղել է Հունաստանի Աֆիտոս քաղաքի ամառային երաժշտական ակադեմիայի գեղարվեստական ղեկավարը: 2007-ից Քրիստոս Ղալիլեասը Ջորջիայի պետական համալսարանի ջութակի դոցենտ է եւ կամերային երաժշտության համակարգող: Նրա վերջին աշխատանքը Հունաստանի եւ Հայաստանի կին կոմպոզիտորների երաժշտության պատվիրումն ու ձայնագրումն է: 2015-ին Ղալիլեասը Սալոնիկում հիմնադրել է «Անատոլիա» ամառային երաժշտական ծրագիրը, որի գործադիր եւ գեղարվեստական ղեկավարն է: Քրիստոս Ղալիլեասը նվագում է 1705 թվականի Ջուզեպպե Գուառներիի ջութակ…
– Սիրելի՛ Քրիստոս, մեր զրույցը սկսենք հեռավոր 1994 թվականին վերաբերող իմ հիշողությունից, երբ ելույթ ունեցար Երեւանի ֆիլհարմոնիկ նվագախմբի հետ: Անմոռանալի համերգ էր: Հայաստանի համար այդ ծանր ժամանակաշրջանում մի շատ երիտասարդ երաժիշտ, նույնիսկ կիսով չափ հայ լինելով, փայլուն կատարմամբ հանդես եկավ իր մոր նախնիների երկրում: Ես նույնիսկ հիշում եմ, թե ինչպես էր քո մայրն արտասվում հուզմունքից եւ հպարտությունից…
– Այո՛, դա շատ յուրահատուկ եւ անմոռանալի փորձառություն էր: Ես տասնինը տարեկան էի եւ առաջին անգամ Հայաստան այցելելն իմ մեջ շատ հուզիչ զգացմունք առաջացրեց: Դրան գումարվում էր այդպիսի հիանալի նվագախմբի եւ հայտնի դիրիժոր Լորիս Ճգնավորյանի հետ ելույթ ունենալու ոգեւորությունը: Իրոք, շա՜տ, շա՜տ յուրահատուկ պահ էր: Ես անհամբեր սպասում եմ կրկին Հայաստան այցելելուն, ինչը շատ եմ կարոտում:
– Ինչպե՞ս ընթացավ քո կարիերան:
– Բողոքելու տեղ չունեմ: Ես շատ երջանիկ եմՙ որպես մենակատար եւ կամերային երաժիշտ ծավալելով աշխույժ կարիերա աշխարհի ավելի քան երեսուն երկրներում: Ելույթներ եմ ունեցել աշխարհի ամենահեղինակավոր համերգասրահներում, ինչպիսիք են Վիեննայի «Մյուզիքվերեյնը» եւ «Կոնցերտհաուզը», Մյունխենի «Գասթայգը», Պրահայի «Ռուդոլֆինումը» եւ «Սմետանա» համերգասրահը, Նյու Յորքի «Քենեդի» կենտրոնը, Բուխարեստի «Աթենաումը»ՙ ի թիվս բազմաթիվ այլ վայրերի: Համագործակցել եմ այնպիսի նշանավոր երաժիշտների հետ, ինչպիսիք են թավջութակահար Միշա Մայսկին, դաշնակահարներ Դիմիտրի Սգուրոսը եւ Յուրի Մարգուլիսը, ինչպես նաեւ «Բորոդին» եւ «Կոմիտաս» լարային քառյակները:
– Դասական երաժշտության վիճակը շա՞տ է տարբեր Հունաստանում եւ ԱՄՆ–ում:
– Ոչ այնքան: Գիտենք, որ երաժշտությունը միջազգային լեզու է, որը հիմնականում միավորում է մարդկանց ու մշակույթներին եւ մեզ ավելի մոտեցնում միմյանց: Դասական երաժշտության վիճակը գուցե մի փոքր այլ է արվեստի ոլորտումՙ աջակցության առումով: Հունաստանում արվեստը դեռեւս մեծապես աջակցում եւ սուբսիդավորում է պետությունը, ինչը լավ բան է, իսկ ԱՄՆ-ումՙ հիմնականումՙ մասնավոր սեկտորը (նույնպես լավ բան է): Ես իսկապես կարծում եմ, որ այդ երկուսի համադրությունը իդեալական կլինի:
– Քույրդՙ Նվարդ–Վերոն Ղալիլեասը, նույնպես երաժիշտ է, որը երկու անգամ մասնակցել է Գյումրիում Վերածննդի երաժշտական փառատոնին…
– Այո, Նվարդ-Վերոնը փայլուն ֆլեյտահար էՙ հիանալի կարիերայով: Մենք համագործակցել ենք բազմաթիվ առիթներով, միասին ենք սկսել «Անատոլիա» երաժշտական փառատոնը: Այո, նա նույնպես այցելել է Հայաստան եւ մոտ ապագայում մենք ցանկանում ենք միասին հանդես գալ Հայաստանում:
– 1994-ի քո համերգից հետո երեւանյան մի թերթ հրատարակեց հոդվածՙ «Ղալիլեաս–Գալֆայան խենթերի ընտանիքը» վերնագրով: Ինչո՞ւ այդպես:
– Հոդվածը վերաբերում է շատ հայտնի «Սարդարապատ» երգին, որտեղ նշվում է «երկրիդ հանդեպ խենթ սերը»: Չնայած ծնվել եւ մեծացել եմ Հունաստանում եւ հույն հորից, սակայն մայրսՙ Տիրուհի Գալֆայան-Ղալիլեասը, ամեն ինչ արեց, որ քույրս եւ ես դաստիարակվենք որպես «իսկական հայ»: Նա մեզ հետ խոսում էր միայն հայերենՙ համոզվելու համար, որ մենք սովորում ենք լեզուն ու մեզ սովորեցրեց մեր հպարտ ազգի պատմությունը: Ընտանիքի իմ հայկական կողմը շատ ակտիվ էր Սալոնիկի համայնքում: Իմ մեծ պապըՙ Կարապետ Ղազարյանը, այն մարդկանցից էր, որը հող էր գնել Սալոնիկի հայկական եկեղեցու համար եւ ֆինանսավորել դրա շինարարությունը: Պապսՙ Ռուբեն Գալֆայանը, երեսուն տարի Սալոնիկի հայ համայնքի նախագահն էր, հորեղբայրսՙ Կարապետ Գալֆայանը, Խորհրդային Միության փլուզումից հետո Հունաստանում Հայաստանի Հանրապետության առաջին ներկայացուցիչն էր: Նա նաեւ պատասխանատու էր հումանիտար օգնության կազմակերպման համար, որը Հունաստանից Հայաստան է ուղարկվել 90-ականների սկզբին: Մայրս ավելի քան 30 տարի եղել է Սալոնիկի Համազգային մշակութային միության նախագահ: Ինչպես տեսնում ես, իմ մեջ առկա է հայության շատ երկար եւ ամուր պատմություն: Այն հարցին, թե ինձ ավելի շատ հույն եմ զգում, թե՞ հայ, պատասխանում եմ, որ ես ինձ հարյուր տոկոս հույն եմ զգում եւ հարյուր տոկոս հայ:
– Ի դեպ, 2011-ին Սալոնիկում ես այցելել եմ «Գալֆայան թանգարան» եւ հյուրընկալվել Կարապետ եւ Անահիտ Գալֆայանների տանը, այժմ երկուսն էլՙ լուսահոգի: Ի՞նչ հետք են նրանք թողել Հունաստանի թանգարանային կյանքում:
– Հավանաբար այցելել ես Սալոնիկի Բյուզանդական մշակույթի թանգարանում գտնվող Գալֆայան մասնավոր հավաքածուի ցուցահանդեսը: Գալֆայան ընտանիքի երեք սերունդ երկար ժամանակ զբաղվել է արվեստի գործեր հավաքելով եւ հնաոճ իրերի վաճառքով: Հայ արվեստի նրանց մասնավոր հավաքածուն կոթողային է: Մեր հայկական մշակութային ժառանգությունը խթանելու գործում նրանց նվիրվածությունը հատկանշական է եւ հիացմունքի արժանի:
– Հայ երաժշտությունը որքանո՞վ է ներկա քո աշխատանքում:
– Իմ համերգային ծրագրերում ես մշտապես ընդգրկում եմ հայ կոմպոզիտորների երաժշտություն: Հաճախ եմ համագործակցում նաեւ հայ արվեստագետների հետ: Դասախոսություններ եմ կարդացել հայ երաժշտության, Կոմիտասի եւ «Հայկական հնգյակի» վերաբերյալ: Բախտավոր էիՙ մանկությանս տարիներին հնարավորություն ունենալով հանդիպել հայ երաժշտության այնպիսի լեգենդար գործիչների, ինչպիսիք են կոմպոզիտորներ Ղազարոս Սարյանը, Էդվարդ Միրզոյանը, դիրիժորներ Հովհաննես Չեքիջյանը եւ Լորիս Ճգնավորյանը, Կոմիտասի հայտնի քառյակը եւ այլք: Այս հիանալի արվեստագետներն այցելել են Սալոնիկի մեր տունՙ Հունաստան եկած լինելով հորսՙ ականավոր ջութակահար եւ դիրիժոր Կոսմաս Ղալիլեասի հրավերով: Մայրսՙ Տիրուհի Գալֆայան-Ղալիլեասն էր հորս առաջարկել, որ նա Հայաստանից հյուրախաղերի հրավիրի այս բոլոր մեծ երաժիշտներին եւ համույթներին: Նրանց թվում են Հայաստանի ֆիլհարմոնիկ նվագախումբը, Արամ Ղարաբեկյանի ղեկավարած Հայաստանի կամերային նվագախումբը, «Սերենադ» կամերային նվագախումբը, Հայաստանի ազգային ակադեմիական երգչախումբը, «Հայաստանի փոքրիկ երգիչները», «Կոմիտաս» եւ «Խաչատրյան» քառյակները եւ շատ ուրիշներ: Այո, հայ երաժշտությունը միշտ եղել է իմ կյանքի շատ մեծ մասը, ինչի համար ես շնորհակալ եմ:
– Կապ պահո՞ւմ ես ԱՄՆ–ի եւ աշխարհի հայերի հետ:
– Այո, ես մշտական կապի մեջ եմ ամբողջ աշխարհի հայերի հետ: Ես շատ ակտիվ եմ նաեւ որպես Հունաստանի եւ Ամերիկայի Հայ դատի հանձնախմբի անդամ: Ներկայումս ներգրավված եմ Հունաստանում մարդասիրական օգնություն հավաքելու եւ Հայաստան ուղարկելու մի ծրագրի մեջ, որպեսզի արցախյան պատերազմից հետո անհրաժեշտ շատ աջակցություն ցուցաբերենք: Որպես հայՙ ես վրդովված եմ այս հակամարտության արդյունքներից եւ մեր կրած զոհերի համար: Մենք պետք է շարունակենք պայքարել հանուն մեր գործի, որպեսզի համոզվենք, որ մեր քաջ հերոսների զոհաբերությունն իզուր չէր: Փառք ու պատի՛վ մեր հերոսներուն:
ԱՐԾՎԻ ԲԱԽՉԻՆՅԱՆ