Երկուշաբթի, Հունիսի 9, 2025
Ազգ
Advertisement
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

«Շլացնող լույս»` գերմաներեն նոր գիրք

31/03/2023
- 31 Մարտի, 2023, ԱԶԳ շաբաթաթերթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

Հայոց ցեղասպանության մասին

«Ժխտում, ներում, ըմբռնում եւ ցավ` շլացնող բազմերանգություն ցեղասպանական արձակում» խորագրի ներքո Բեռլինի Ազատ Համալսարանի գիտաշխատող դոկտ. պրոֆ. Թեսսա Հոֆմանը, որ հասարակագիտական եւ մասնավորապես հայագիտական ուսումնասիրությունների ճանաչված մասնագետ է, «Արմինյն Միրոր-Սփեքթեյթր» շաբաթաթերթում գրախոսել է փետրվարին Բրեմենում լույս տեսած գրող Մարկ Սինանի «Շլացնող Լույս» (Gleissen-des Licht) վեպը: Ներկայացնում ենք հոդվածի ամփոփ տարբերակը:

Ցեղասպանության մասին գրելը գրականության ամենամեծ մարտահրավերներից մեկն է, հատկապես եթե այն ներառում է ընտանեկան փորձառության դրվագներ: Շատ հաճախ հանցագործությունը փակել է զոհերի բերանները հանուն գոյատեւման, հատկապես երբ Ցեղասպանությունը գործած պետությունը կամ հասարակությունը ժխտում է կատարվածը եւ նույնիսկ երբեմն մեղադրում զոհին այդ հանցագործությունը կատարելու մեջ, ինչպես այսօր տեղի է ունենում Օսմանյան կայսրության գործած մոտ երեք միլիոն բնիկ քրիստոնյաների` հայերի, հույների եւ ասորիների ցեղասպանության պարագայում:
Սակայն, հարատեւ այս լռությունն ու թուրքական պետության եւ թուրք հասարակության մեծամասնության կողմից ժխտումը զարկ է տվել գրական ուշագրավ մի երեւույթի` հետցեղասպանական հուշագրությունների շարքի լույս ընծայմանը` հայերեն, հունարեն, անգլերեն եւ ֆրանսերեն լեզուների կողքին նաեւ թուրքերեն լեզվով` ընթերցողներին հնարավորություն տալով ծանոթանալու Օսմանյան ժամանակաշրջանի պատմության ամենամութ ծալքերի հետ:

1980-ականներից սկսած Մ. Նահանգների հայկական եւ հունական խոշոր համայնքներում արձակ հուշագրությունների մի ամբողջ շարք առաջ եկավ, որը բազմազան լինելով նաեւ խիստ տպավորիչ է: Ամերիկահայ բանաստեղծ եւ գրականագետ Փիթեր Բալաքյանի «Ճակատագրի սեւ շունը» հուշագրության (1997) կամ Միշելին Մարկոմ Ահարոնյանի «Երկնքից երեք խնձոր ընկավ» վեպի (2000) գերմաներեն թարգմանությունները ցույց են տալիս հետցեղասպանական այդ հունցքի տարողությունները` փաստագրականից մինչեւ հեքիաթանման վիպագրություն:
Միջազգային ճանաչման արժանացած հույն գրողներ Ջեֆրի Յուջենիդիսն (ծնված` 1960-ին, ներկայիս Բեռլինում բնակվող) ու Արիս Ֆիորետոսը (ծնված` 1960, ներկայիս Ստոկհոլմում բնակվող) նույնպես ամրագրել են իրենց նախնիների բնաջնջումը եւ տեղահանումը համապատասխանաբար «Միդլսեքս» (Middlesex, 2002) եւ «Վերջին հույնը» (The Last Greek, 2009) վեպերում:

Առաջին աշխարհամարտի օրերին երիտթուրքերի իրագործած ցեղասպանությունից չորս սերունդ անց այս թեման արծարծվեց նաեւ գերմաներեն լեզվով հրատարակված արձակ ստեղծագործությունների մեջ: Գրող եւ դերասանուհի Կատերինա Փոլադյանն ու լրագրողուհի Լաուրա Սվիրտնիան (ծնված 1987-ին) դուստրերն են Ցեղասպանությունից մազապուրծ հայ նախնիների: Նրանց համապատասխանաբար «Այստեղ առյուծներ կան» (Here Are Lions, 2019) եւ «Փողոցում մենք տարբեր անուն ունենք» (We Have a Different Name on the Street, 2022) վեպերը տարբեր ոճերի խառնուրդ են: Մի կողմից անռչվում են ընտանեկան կամ սերունդների պատմավեպի ոճի հետ, որը հնացած էր համարվում համաշխարհային երկրորդ պատերազմից հետո, բայց 1990-ականներից սկսած դարձյալ զարթոնք է ապրում, եւ մյուս կողմից՝ դիտարկվում են որպես ճամփորդական ուղեցույցներ:

Այս տարվա փետրվարին լույս տեսած Մարկ Սինանի «Շլացնող լույս» խորագրով առաջին վեպում ոճերի խառնիճաղանջ միասնությունը առավել հստակ է երեւում: Կենտրոնական դեմքը վեպում Կաանն է, որդին Մյունխենում հասակ առած եւ գերմանացի դարձած բնիկ թուրք մոր` Նուրի եւ գերմանացի հոր, որոնք մեծ դեր չեն խաղում սյուժեում: Կաանը թոռն է «Սեւ ծովի լեգենդար մագնատ» Հուսեյին Ումուդի եւ հայազգի Անիի, որին մայրը, ամուսնու եւ որդու հետ 1915-ին Բաթումի փախչելու ճանապարհին, լքում է Օրդու նահավանգստում: Հուսեյինը ձեռներեց «դեդեն» է (պապը, մեծ հայրը), որ 1915-ին որպես բանակի զինվորներին ծխախոտ եւ թեյ մատակարարող, լավ հարաբերություններ կարողանում է զարգացնել քեմալիստների հետ եւ ի վերջո տիրանում Անիի մոտ հարգված ամուսնու` Արթունի (գուցե Հարությո՞ւն, Հ.Ծ.) կալվածներին: Նա նաեւ ամուսնանում է Օրդու նավահանգստում լքված, Արթունի ժառանգորդուհու` Անիի հետ, որին մահմեդական մի ընտանիք էր որդեգրել: Նման երեւույթները բավական տարածված էին այդ ժամանակաշրջանում: Սինանը, սակայն, Ումուտի եւ Վահիդե (միայնակը) դարձած Անիի միասնությունը վերագրում է փոխադարձ սիրո առկայությանը, չնայած բռնաբարության հետեւանքով է, որ Վահիդեն հղիանում է եւ ծնունդ տալիս Նուրին (լույս)` Կաանի մորը: Բազմերանգ զարգացումները առաջ են գնում, Կաանը երաժշտագետ է դառնում, ուսանում է Մ. Նահանգներում, բայց որպես անհատ ագրեսիվ, ամբարտավան հատկություններ է ձեռք բերում եւ երբեմն հուսահատական մտքերով տարվում: Նրա «հոգեկան հիվանդ» լինելը առաջինը զգում է իր գերմանացի դասընկերուհին` Զիզին, որն ուղեկցում է Կաանին ներկա գտնվելու իր Վահիդե տատիկի թաղմանը Տրապիզոնում 1999 թվին: Տասը տարի առաջ Վահիդե/Անին Կաանին պատմած է եղել իր տառապանքների եւ անհետ կորած մայրիկի մասին:

Բայց մահմեդական շրջապատում մեծացած լինելով՝ նա, ինչպես բնակչության մեծամասնությունը Թուրքիայում, նախապաշարումներով էր սնված ընդդեմ քրիստոնյաների, եւ Կաանից պահանջում է վրեժխնդիր լինել: Վեպում հստակ չէ, թե ինչի համար: Կաանը համախոհ չէ, եւ հավատում է, որ երաժշտությունը պետք է միավորի մարդկանց, եւ ոչ թե թշնամացնի: Իր երգում նա ասում է. «Մենք եղբայրներ ենք, քո պապը իմ պապն է նաեւ: Իմ ներելը քո փրկությունն է, իսկ քո փրկությունը նաեւ իմ փրկությունն է»: 2007-ին սպանված հայ լրագրող Հրանդ Դինքի համոզմունքներն են այստեղ արտահայտված:

Իրականում հայ-թուրքական հարաբերությունները երբեք էլ եղբայրասպանության պատերազմ չեն եղել: Դրանք եղել են հնազանդեցման, նվաճումի եւ բնիկ քրիստոնյաների դեմ սոցիալական խտրականության դրսեւորումներ: Վեպի հակաթեզը հիմնված է փոխհատուցման եւ ներելու վրա, այդ առումով շինծու է եւ կեղծ, քանի որ աբսուրդ է չորս (կամ ավելի) սերունդ հետո խոսել փոխհատուցման մասին, եւ անհնարին է ներել, երբ Թուրքիան շարունակում է ժխտել եւ սպառնալ:

Սինանը ինքն էլ գիտակցում է դրության բարդությունը եւ Վահիդեի բերանով Կաանին դրդում է ներումից ու փոխհատուցումից բացի մի երրորդ ուղի գտնել, որը դաժանությունից հեռու լինի (էջ 186): …Բայց «պարանոյան շատ ավելի հզոր է», որ հաղթահարի վախը, նախապաշարմունքը եւ անվստահությունը: Սինանը նաեւ հուշում է, որ հայերը կարող են ներկայիս էլ զոհը դառնալ թուրքական ծայրահեղական կազմակերպությունների:

Սինանի վեպը ժամանակագրական որեւէ հստակ հաջորդականություն չունի, բայց ձգվում է մոտ հարյուր տարի` ժամանակի ու տեղանքի հաճախակի փոփոխություններով: Բավական արագ են փոխվում ոչ միայն պատմողական ոճերն ու ձեւերը (նկարագրություն, երկխոսություն, մենախոսություն, հեղինակային շեղումներ, եւայլն), այլեւ պատկերացումները, տեսակետներն ու գնահատականները, ինչն էլ բովանդակությանը հաղորդում է շշմեցնող երկիմաստություն:

Պատմությունը ահավոր ոճրագործությամբ է սկսվում, երբ 15-ամյա Հուսեյինին զինվորները վարձում են, որպեսզի 14 երեխաների թիավարի դեպի ծովի խորքերը եւ մեկը մյուսի ետեւից ջուրը գցի նրանց (էջ 26): Հուսեյինը այդպիսով դառնում է միաժամանակ ե՛ւ կարեկցանքից զուրկ մի վկա, ե՛ւ հետագայում Ցեղասպանությունից օգտվող մի անձնավորություն, երբ ամուսնանում է հայ ժառանգորդուհու հետ: Ինչպե՞ս է մարդ կարողանում ապրել նման ծանր բեռի տակ:
Մարկ Սինանը իր նախնիների ապրած տրավմայի հանգուցալուծումը տեսնում է երաժշտության մեջ, որտեղ բազմերանգությունն ու բազմաշերտվածությունը հնարավոր են: Նրա վեպը այդ բազմերանգությունը գրական նոր ձեւ ու ոճ դարձնելու հաջողված փորձ է, չնայած որոշ առումով թուլացնում է գեղարվեստական երկի կառուցվածքն ու բովանդակությունը:

Պատրաստեց` ՀԱԿՈԲ ԾՈՒԼԻԿՅԱՆԸ

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

Բատիկ աշխատանքների ցուցահանդես

Հաջորդ գրառումը

Թատրոնի շենքը նվագախմբին է անցել

Համանման Հոդվածներ

6 հունիսի, 2025

«Գազայում վիճակն ավելի վատ է, քան դժոխքը Երկրի վրա»

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Կանգ առե՛ք

06/06/2025
Բեռնի համաժողովում Ամենայն հայոց Գարեգին Երկրորդ կաթողիկոսը ելույթի պահին իր հայացքն ուղղում է Եկեղեցիների համաշխարհային խորհրդի նախագահ Ռիտա Ֆամոսին: Լուսանկարը՝ ref.ch կայքի, հեղինակ՝ Ivars Kupcis WCC
6 հունիսի, 2025

Բեռնի համաժողովի նպատակը՝ հայացք ԼՂ  հակամարտությանը, այն չպետք է վերանա հանրային գիտակցությունից

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնում տեղի ունեցավ Գերագույն հոգեւոր խորհրդի ժողով

06/06/2025
Հաջորդ գրառումը

Թատրոնի շենքը նվագախմբին է անցել

Արխիվ

Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Վերջին լուրեր

ԿԱՐԵՎՈՐԸ

Տեսանյութ. Հենց ոստիկանության հրապարակած տեսանյութից ակնհայտ է, որ խառնաշփոթ են ստեղծել հենց Նիկոլի շարասյան համար

08/06/2025

Ոստիկանությունը «հերքող» տեսանյութ է դրել՝ այնպիսի խորամանկ նկարագրությամբ, որ կարող է թվալ, թե Նիկոլի շառասյունը որևէ կապ չունի վթարի հետ....

ԿարդալDetails

Փաշինյանի Սյունիք մեկնած ուղղաթիռի նավիգացիայի վրա նշված է «Ազիզբեկով» բնակավայրը

08/06/2025

Փաշինյանը դիպուկ է նկատել, թե Առաջին նախագահը մի ահավոր, շատ վատ խասյաթ ունի՝ ինքը վերջում միշտ ճիշտ է դուրս գալիս

08/06/2025

Վթարված ավտոմեքենան Փաշինյանի ավտոշարասյունից չի եղել. ՆԳՆ

08/06/2025

Փաշինյանի ավտոշարասյունը հերթական ավտովթարի մասնակից է դարձել. վիրավոր կա

08/06/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական