Երկուշաբթի, Հունիսի 9, 2025
Ազգ
Advertisement
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

Աշոտ Ասատուրյանի բալետի վերադարձը

08/07/2022
- 09 Հուլիսի, 2021, ԱԶԳ շաբաթաթերթ, Մշակույթ
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

Սույն՝ 2022 թվականին մենք նշում ենք ականավոր բալետմայստեր, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ Աշոտ Ասատուրյանի 85-ամյա հոբելյանը:

Արդեն 23 տարի է, ինչ նա մեզ հետ չէ: Սակայն դիտելով իր ստեղծած բալետների տեսանյութերը եւ ձեռագրերը, որտեղ նա արարել է իր բեմադրական հայեցակարգը, սկսում ես հասկանալ՝ որքա՛ն առաջատար եւ արդիական է, նույնիսկ մեր օրերում, նրա ստեղծագործական մտածելակերպը, երաժշտական պարտիտուրի խորեոգրաֆիկ ընթերցման սկզբունքները, սցենարների բազմանշանակ ընթերցումը:

Հունիսի 27-ին եւ 28-ին Ազգային օպերայի եւ բալետի թատրոնի բեմում հայ հանդիսատեսն առաջին անգամ վայելեց ականավոր բալետմայստերի վերջին բեմադրությունը՝ «Սիմֆոնիկ պարերը» Սերգեյ Ռախմանինովի համանուն երկի երաժշտությամբ: Ի դեպ, սա նույնպես հոբելյանական ներկայացում է, քանի որ բեմադրվել է 25 տարի առաջ՝ 1997-ին, Խարկովի Լիսենկոյի անվան օպերայի եւ բալետի ակադեմիական թատրոնում: Նշենք նաեւ, որ 1991-1997 թվականներին Աշոտ Ասատուրյանը եղել է այդ թատրոնի գլխավոր բալետմայստերը:

Մեր բեմում այդ բալետը վերականգնել է Ասատուրյանի արժանի ժառանգորդը, նրա որդին՝ բալետմայստեր Արա Ասատուրյանը: Անշուշտ, վերականգնման ընթացքում մեծ է նաեւ Աշոտ Ասատուրյանի այրիի՝ Հայաստանի ժողովորդական արտիստ Էլվիրա Մնացականյանի ներդրումը: Չէ՞ որ նա էր 25 տարի առաջ բալետի գլխավոր կանացի կերպարի կերտողը: Եվ մեծ է նրա աշխատանքը գլխավոր դերակատար պարողների հետ:

Եվ վերջապես նշենք թատրոնի տնօրեն եւ երաժշտական ղեկավար, ՀՀ վաստակավոր արտիստ Կարեն Դուրգարյանի ներդրումը եւ վաստակը մի շարք առումներով: Նա սատարեց բալետի վերականգնման մտահղացումը: Եվ ինքը փայլուն իրականացրեց Ռախմանինովի դժվարին երկի երաժշտական մարմնավորումը, ուստիեւ նվագախումբը ներկայացավ իր լավագույն որակով:

«Սիմֆոնիկ պարերը» որպես բալետ ուշագրավ է մի շարք տեսանկյուններից: Սա ոչ միայն Ասատուրյանի, այլ նաեւ Ռախմանինովի վերջին երկն է (1940 թ.): Բալետի բովանդակությունը, որի ոչ միայն բեմադրությունը, այլեւ լիբրետոն կերտել է Աշոտ Ասատուրյանը, Ռախմանինովի կյանքի, ստեղծագործական ուղու եւ ապրումների այլաբանական մեկնաբանությունն է: Սակայն երեւի թե ամենաէականը հետեւյալ հանգամանքն է. Ասատուրյանի բազում բեմադրություններ աչքի են ընկնում երկշերտ բովանդակությամբ: Իսկ «Սիմֆոնիկ պարերը» այդ շարքում առանձնահատուկ տեղ են գրավում: Առաջին շերտում ՝ այո՛, Ռախմանինովի կյանքն է, միտքն ու գործը: Բայց ահա երկրորդ շերտը հենց իր՝ Ասատուրյանի ինքնակենսագրությունն է:

«Սիմֆոնիկ պարերն», ըստ էության, բալետմայստերի ամենաողբերգական բալետն է:

Այո՛, Ասատուրյանի հեղինակած բալետները մեզ չեն տեղեկացնում, թե նրա կյանքն հե՞շտ է եղել, թե՞ դժվար: Եվ հանդիսատեսը «Սիմֆոնիկ պարերը» դիտելիս հազիվ թե մտորի բալետմայստերի կյանքի ուղու մասին: Նա տեսնում է ստեղծագործողի կյանքի կամ էլ այլաբանորեն մեկնաբանված՝ Սերգեյ Ռախմանինովի կյանքի մի շարք դրվագների վրա հենվող պարային պոեմ:

Բալետում ամբողջացած են Ասատուրյանի այլ բեմադրություններում խաղացվող մոտիվներ ու կերպարներ: Հստակ ընդգծված է «կողմ եւ դեմ» (pro եւ contra) մոտիվը, որի սիմվոլ-կերպարներն են համապատասխանաբար Պոետը (Խարկովի տարբերակում՝ Երաժիշտը) եւ Մահվան հրեշտակը՝ տղամարդկային կերպարներ եւ երկու կանացի կերպար՝ Մուսան եւ Հայրենիքը: Պոետի եւ Մահվան հրեշտակի հարաբերությունները տարբեր երանգավորում են ստանում՝ նրանք մե՛րթ բախվում են, մե՛րթ նմանակվում: Մուսայի եւ Պոետի հարաբերությունները բազմակողմանի եւ համերաշխ են: Իսկ Պոետինը եւ Հայրենիքինը՝ չափազանց ոչ միանշանակ ու բարդ: Ահա ա՛յս հարաբերություններում արտահայտվում է առավելագույն չափով «Սիմֆոնիկ պարեր» բալետի ինքնակենսագրական բովանդակությունը: Տեսնելով Հայրենիք կերպարի փոփոխական վարքը (սիրած կի՞ն, թե դավաճան), ակամա սկսում ես մտորել՝ ինչն է տանջում Պոետին. այն, որ նա հեռանալով իր հայրենիքից դավաճանե՞լ է նրան, թե՞ ընդհակառակը՝ գնացել է, քանի որ հայրենիքն է անարդար վարվել իր հետ:

Սա, անշուշտ, մի հարց է, որը տանջում է այն բոլոր ստեղծագործող անձանց, որոնք հեռացել են իրենց հայրենիքից: Այժմ, ճանաչելով Աշոտ Ասատուրյանի կենսագրությունը, սկսում ես հասկանալ, թե ինչու նա, արդեն լինելով ծանր հիվանդ, վերադարձավ Խարկովից Երեւան, որպեսզի այստեղ ավարտի իր ստեղծագործական կենսագրությունը եւ հանգչի հայրենի հողում:

Անդրադառնանք դերակատարներին: Նրանք բոլորը մեր երիտասարդ սերնդի օժտված մենապարողներն են: Անշուշտ, նրանց համար դժվարին էր եւ հետաքրքրական՝ մասնակցել Ասատուրյանին հատուկ մտածելակերպով բարդ, իսկ պարային լեզվով՝ նմանատիպը մեր այսօրվա բալետային խաղացանկում բացակայող բալետում: Բազմակի եւ ամենանուրբ իմաստային ու պարային ելեւէջների տիրապետման ունակությունը թույլ տվեց Գոռ Սարգսյանին կերտել Պոետի բարդ կերպարը: Ճակատագրական, անողորմ եւ անմխիթար՝ ճիշտ շեշտադրումներով կատարված Վահե Բաբաջանյանի Մահվան հրեշտակի դերը թե՛ դերասանական, թե՛ տեխնիկական առումներով, անշուշտ, տպավորեց հանդիսատեսին:

Առաջին օրը Մուսայի դերում հանդես եկած Նարե Մարկոսյանն իր գեղեցիկ արտաքին տվյալներով եւ յուրօրինակ կատարողական ոճով հետաքրքրական նուրբ երանգ հաղորդեց թե՛ իր կերպարին, եւ թե՛ Պոետի ու Մուսայի զուգապարերին: Երկրորդ օրը նույն դերում հանդես եկավ Կարինա Շիկանյանը: Վերջինս չնայած իր երիտասարդ տարիքին՝ հետզհետե վստահորեն գրավում է առաջատար պարուհու դիրքը՝ առանձնապես ակադեմիական բալետի բարդ հնարքների իր լավ տիրապետման շնորհիվ: Պետք է նշել, որ Կարինան նաեւ սցենարիստ է, բանաստեղծ եւ արձակագիր, խորը մտածող եւ կարդացած անձ: Այս հանգամանքն, անշուշտ, մեծ նշանակություն ունեցավ Մուսայի դերի խորը մեկնաբանման համար: Պարուհին հանդիսատեսին հաղորդեց բազմակողմանի, ամեն շարժումը երաժշտականորեն երանգավորված եւ մտքով հագեցած մի կերպար: Սա նոր նվաճում է Շիկանյանի կատարողական կենսագրության ասպարեզում:

Հայրենիքի դերում առաջին օրը հանդես եկած Նելլի Մելքոնյանը ճիշտ հաղորդեց այդ երկակի իմաստ կրող դերի առանձնահատկությունները: Հաջող հանդես եկավ նույն կերպարով երկրորդ օրը Արշալույս Մարգարյանը:

Դե ի՛նչ: Ասում են, որ ձեռագրերը չեն վառվում: Մեր օրերում, շնորհիվ տեսահոլովակների 25 եւ ավելի տարի ստեղծված բալետային բեմադրությունները նունպես «չեն վառվում»:

Պահպանվել են Աշոտ Ասատուրյանի այլ բեմադրությունների տեսահոլովակներ եւս:

Հույս ունենանք, որ նրանք նույնպես կներկայացվեն մեր հանդիսատեսի ուշադրությանը:

ՆԱԶԵՆԻԿ ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Արվեստաբանության դոկտոր

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

Միջազգային սեմինարի մասնակիցները ուսանողներ են

Հաջորդ գրառումը

Ռամկավար Ազատական կուսակցության 100-ամյա ճանապարհը

Համանման Հոդվածներ

6 հունիսի, 2025

«Գազայում վիճակն ավելի վատ է, քան դժոխքը Երկրի վրա»

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Կանգ առե՛ք

06/06/2025
Բեռնի համաժողովում Ամենայն հայոց Գարեգին Երկրորդ կաթողիկոսը ելույթի պահին իր հայացքն ուղղում է Եկեղեցիների համաշխարհային խորհրդի նախագահ Ռիտա Ֆամոսին: Լուսանկարը՝ ref.ch կայքի, հեղինակ՝ Ivars Kupcis WCC
6 հունիսի, 2025

Բեռնի համաժողովի նպատակը՝ հայացք ԼՂ  հակամարտությանը, այն չպետք է վերանա հանրային գիտակցությունից

06/06/2025
6 հունիսի, 2025

Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնում տեղի ունեցավ Գերագույն հոգեւոր խորհրդի ժողով

06/06/2025
Հաջորդ գրառումը

Ռամկավար Ազատական կուսակցության 100-ամյա ճանապարհը

Արխիվ

Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Վերջին լուրեր

ԿԱՐԵՎՈՐԸ

Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսը մեկնեց Արաբական Միացյալ Էմիրություններ

09/06/2025

Հունիսի 9-ին Ն․Ս․Օ․Տ․Տ․ Գարեգին Երկրորդ Ծայրագույն Պատրիարք և Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսը մեկօրյա այցով մեկնեց Արաբական Միացյալ Էմիրություններ, ուր հանդիպում կունենա...

ԿարդալDetails

Ադրբեջանական բանտերում գտնվող հայերի դատավարության ողջ ընթացքն ուղեկցվում է կեղծիքների գերդոզավորմամբ. Տիգրան Աբրահամյան

09/06/2025

Տեսանյութ. Հենց ոստիկանության հրապարակած տեսանյութից ակնհայտ է, որ խառնաշփոթ են ստեղծել հենց Նիկոլի շարասյան համար

08/06/2025

Փաշինյանի Սյունիք մեկնած ուղղաթիռի նավիգացիայի վրա նշված է «Ազիզբեկով» բնակավայրը

08/06/2025

Փաշինյանը դիպուկ է նկատել, թե Առաջին նախագահը մի ահավոր, շատ վատ խասյաթ ունի՝ ինքը վերջում միշտ ճիշտ է դուրս գալիս

08/06/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական