Շաբաթ, Հոկտեմբերի 25, 2025
Ազգ
Wildberries
Wildberries-ը նվազեցնում է միջնորդավճարը այն վաճառողների համար, ովքեր ապահովում են արագ առաքում մինչև գնորդ
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
Ազգ
Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները

Նեւդոն Ժամկոչյան. «Հայկական ժառանգությունս կենտրոնական է իմ արվեստում»

Արծվի Բախչինյան
24/10/2025
- 24 հոկտեմբերի, 2025, ԱԶԳ շաբաթաթերթ, Մշակույթ
17
Դիտում
Կիսվել ՖեյսբուքումԿիսվել ԹվիթերումՈւղարկել Տելեգրամով

ԵՐԵՎԱՆ – Նեւդոն Ժամկոչյանը (ծն. 1971, Սան Ֆրանցիսկո) ամերիկյան բազմաճյուղ արվեստագետ եւ գրող է. ապրել է Ինդոնեզիայում, Գերմանիայում, Թայլանդում, Սենեգալում, Չինաստանում, Մալայզիայում եւ Հնդկաստանում: Ստացել է նկարչական կրթություն, սակայն նրա գործունեությունն ընդգրկում է նաեւ լուսանկարչություն, ինստալացիա, տեքստ եւ փերֆորմանս: Ցուցադրվել է տարբեր երկրներում (ԱՄՆ, Հայաստան, Թայլանդ, Գերմանիա, Չինաստան, Ռուսաստան, Թուրքիա): «Ռիչարդ Բրանսոն Մարս 2025» մրցանակի դափնեկիր է: Գրում է «Հիպերալերգիկ» եւ «Արթքոր ջորնըլ» արվեստաբանական հանդեսների համար: Նրա հետաքրքրությունները ներառում են ֆուտուրիզմը, միջմեդիականությունը եւ մոդեռնիզմն արվեստի պատմության մեջ:

–Նեւդո՛ն, ձեր արվեստում առերեսվում եք պատմության եւ հիշողության թեմաներին՝ հաճախ անդրադառնալով ցեղասպանության, կենդանիների անհետացման, մարդկային ժառանգության փխրունության խնդիրներին: Պատանեկությանս տարիներին շատ էի ազդվում՝ նայելով անհետացած կենդանիների պատկերներին: Հետո գիտակցեցի, որ շատ ազգեր՝ յուրաքանչյուրը մարդկության խճանկարի յուրօրինակ մի գույն, նույնպես կարող են անհետանալ՝ մոտ կամ հեռու ապագայում: Ձեր կարծիքով՝ հնարավո՞ր է, որ արվեստը որեւէ ձեւով կանխի նման ողբերգությունները:

-Արվեստը չի կարող կանխել աղետը՝ ուղիղ, գործնական իմաստով: Նկարները, ինստալացիաները կամ փերֆորմանսները չեն կարող դադարեցնել ցեղասպանությունը կամ կանխել որեւէ տեսակի անհետացումը: Սակայն արվեստը կարող է ամբողջականացնել հավաքական հիշողությունը, ձեւավորել խոսույթ եւ բացահայտել լռության հետեւանքները: Երբ մարդն արվեստի գործում տեսնում է ցեղասպանություն, անհետացում կամ ջնջված մշակույթի բեկորներ՝ վերստեղծված ինստալացիայի մեջ, այդ հանդիպումը կարող է հարուցել այնպիսի կարեկցանք եւ գիտակցում, որոնք հազվադեպ են քաղաքական զեկույցներում կամ լրատվական հոսքերի մեջ: Արվեստը երկար է ապրում. այն ստեղծում է փոքրիկ ճեղքեր մեր վստահությունների մեջ: Դրանք չեն կարող կանխել ողբերգությունը, բայց կարող են ստեղծել այնպիսի պայմաններ, երբ ժխտումը կդառնա ավելի դժվար, իսկ մոռանալը՝ գրեթե անհնար: Բացի այդ, արվեստը ամենեւին ծախսատար չէ. այն ամենաէժան միջոցն է՝ մարդկանց ստիպելու մտածել եւ հիշել:

Արվեստը որպես հիշատակ պետք է գործի մարդկային հիշողության բարդ կառուցվածքի հետ մեկտեղ: Աղետի ուղիղ եւ հետեւողական պատկերումն անհրաժեշտ է, սակայն չի կարող լինել միակ միջոցը, եթե ուզում ենք, որ հիշողությունը շարունակի մնալ կենդանի եւ իմաստավորված: Հավաքական գիտակցության մեջ պահպանվում է մոտեցումների շերտավորումը. տխուր հուշարձաններ՝ երգիծանքի հետ կողք-կողքի, կտրուկ վավերագրում՝ նուրբ ակնարկների հետ: Սա ամեննց ակնհայտ է Հոլոքոսթի դեպքում, որի հիշողությունը պահպանվել է ոչ միայն պաշտոնական հուշարձանների, այլեւ մշակութային դրսեւորումների միջոցով՝ Մել Բրուքսի հումորային «Պրոդյուսերները» ֆիլմից մինչեւ «Սթոլփերսթեյն» (անհատական հուշաքարերի) նախագիծը: Այդ բազմազան մոտեցումն է Հոլոքոսթը դարձրել նորագույն պատմության ամենահայտնի իրադարձություններից մեկը: Իսկ հայերի, ռուանդացիների կամ կամբոջացիների ցեղասպանությունները քիչ են ներկա հանրային պատկերացումների մեջ, մասամբ այն պատճառով, որ դրանց հիշողությունը հաճախ սահմանափակվել է վավերագրմամբ՝ առանց այնպիսի գեղարվեստական միջամտությունների, որոնք պատմությունը կդարձնեն ոչ միայն մտավոր առումով ընկալելի, այլեւ հուզականորեն վերապրելի: Հիշողությունը պահպանելը պահանջում է թե՛ լրջություն, թե՛ ստեղծարարություն: Իմ ուսումնասիրությունները՝ նվիրված համաշխարհային հիշողության վայրերին՝ սկսած Պնոմպենի Թուոլ Սլենգ Ցեղասպանության թանգարանի այցելուների մատյաններից մինչեւ Գանայի ստրուկների ամրոցները, ցույց տվեցին պատմական տրավմայի ընկալման մեջ առկա էական բացը: Մի բան՝ որ պետք է ընդգծենք, մեր փորձառության համընդհանրությունն է: Մենք չենք կարող որոշ սիոնիստների պես ասել՝ «Սա երբեք չպետք է կրկնվի՝ միայն մեզ հետ»: Ցեղասպանությունը երբեք չպետք է կրկնվի ոչ ոքի՛ հետ:

-2014 թվականին դուք պատրաստեցիք 1.500.000 հուշամեդալ, որոնցից յուրաքանչյուրի վրա գրված էր «1 հայ» եւ նվիրեցիք Հայոց ցեղասպանության զոհերի հիշատակին: Նաեւ նախաձեռնեցիք «Բագրատյան նախագիծը»՝ Ֆրանց Վերֆելի «Մուսա լեռան քառասուն օրը» վեպի հերոս Ստեփան Բագրատյանի երեւակայական ինքնակենսագրությունը՝ ուղղված Հայոց ցեղասպանության ժխտման դեմ պայքարին: Ինչպե՞ս է ձեւավորվել այդ նախագիծը:

-Իմ վեպը (որը վերջնականապես ավարտեցի երկու շաբաթ առաջ՝ 11 տարվա աշխատանքից հետո, այժմ հրատարակիչ եմ փնտրում) ստեղծում է մի հակապատմական կտավ՝ հիմնված այն հարցի վրա, թե ինչպիսի՞ն կլիներ աշխարհը, եթե Հայոց ցեղասպանությունը կատարված չլիներ: Վեպի գաղափարական նախադրյալը բխում է Թուրքիայի քրեական օրենսգրքի 301-րդ հոդվածից, որը քրեականացնում է «թրքության հանդեպ վիրավորանքը»՝ Ցեղասպանության ճանաչման դեպքում: Գրքում պատկերում եմ մի այլընտրանքային 20-րդ դար, որտեղ հայկական մտավոր եւ գեղարվեստական միջավայրը գոյատեւել է՝ մոդեռնիզմի առանցքը վերակենտրոնացնելով Անատոլիայում: Այդ զուգահեռ տիեզերքում երիտասարդ հերոսը՝ Ստեփան Բագրատյանը, խուսափում է իր գրական ճակատագրից (մահ՝ 15 տարեկանում): Ողջ մնալով՝ նա մեծանում է եւ դառնում արվեստի ականավոր գործիչ՝ փոխելով մշակութային մոդեռնիզմի աշխարհագրությունը: Առանց իր հին ժողովուրդներին արմատախիլ անելու՝ Կոստանդնուպոլիսը պահպանում է իր պատմական դերը որպես կոսմոպոլիտ մայրաքաղաք՝ ինչպիսին եղել էր Հռոմի անկումից մինչեւ նոր ժամանակները: Արդյունքում՝ ավանգարդի կենտրոնաձիգ ուժը երբեք չի տեղափոխվում Նյու Յորք. մոդեռնիզմը ծաղկում է Կոստանդնուպոլսի արվեստանոցներում եւ Անատոլիայի տարածքներում: Այս միջավայրում վերաիմաստավորվում են պատմական դեմքերը. Արշիլ Գորկին հանդես է գալիս իր ծննդյան անունով՝ Ոստանիկ Մանուկ Ադոյան, իսկ Կոմիտասը, փրկված իր պատմական ճակատագրից, հանդես է գալիս որպես դրվագային կերպար՝ վերականգնված իր ստեղծագործական կյանքում: Պատմությունը լեցուն է պատմական եւ հորինված բազմազան կերպարներով՝ ուկրաինացի ֆուտուրիստներից մինչև այնպիսի ճանաչված դեմքեր, ինչպիսիք են Դյուշանը, Պիկաբիան և Լոյը, բոլորը՝ խմբված արվեստի նորարարության այս նոր կենտրոնի շուրջ:

Սյուժեն հետեւում է Բագրատյանի ուղուն՝ քաղաքականորեն վերաձեւված Մերձավոր Արեւելքում: Տարածքը ձեւավորվել է ըստ Վիլսոնի առաջարկած քարտեզի: Նրա ճանապարհն անցնում է տարբեր երկրներով՝  նորաստեղծ Հայկական ժողովրդավարական հանրապետության, որի մայրաքաղաքը հառնում է Անիի ավերակների միջից, անկախ Հունական Պոնտոսի, Հռոդոս կղզու հրեական անարխո-սինդիկալիստական համայնքի եւ Սիրիայի ու քրդական տարածքների համար ստեղծված տարբեր մանդատավոր երկրների: Այս մանրակրկիտ ուսումնասիրությամբ կառուցված աշխարհը ներկայացված է նաեւ բնօրինակ քարտեզագրությամբ՝ ընթերցողին ուղղորդելով այս անծանոթ միջավայրում:

Վեպը պատմվում է առաջին դեմքով: Բագրատյանը միտումնավոր ներկայացված է որպես անկատար հակահերոս՝ ամբարտավան, մանրախնդիր, բայց նաեւ համակրելի: Սա հերոսական կերպարի գիտակցված մերժում է: Գեղարվեստական շարադրանքը հիմնավորված է հորինովի արխիվային նյութերի մերձտեքստային մեծ քանակով: Ես ստեղծել եմ տասնյակ նկարներ՝ 1910-20-ականների զուտ մոդեռնիստական ոճով, որոնք վերագրել եմ հենց Բագրատյանին: Դրանք ցուցադրվել են պատկերասրահներում՝ ինձ նշելով որպես համադրողի: Այս մտացածին աշխարհն ընդլայնված է նաեւ կայքէջով, փոստային նամականիշներով եւ կեղծ թանգարանային կատալոգներով՝ միտված լինելով ջնջել սահմանը պատմական փաստի եւ երեւակայական պատմության միջեւ: Բագրատյանի «լուսանկարներն» իրականում իմ հորեղբայր Մալքոլմ Մելքոնյանինն են՝ անզավակ մի ազգականի, որը սիրում էր լուսանկարվել:

Յուրաքանչյուր գլուխ ավարտվում է հայկական ռադիոյի ոճի 57 հումորային պատմություններով, որոնք գոյություն ունեն վեպի սյուժեի «աշխարհի» սահմաններից դուրս: Դրանք, արմատավորված լինելով մեր իրական պատմական իրականության մեջ, ծառայում են որպես արտատեքստային մեկնաբանություն՝ հիշեցնելու ընթերցողին, որ ցեղասպանությունը ոչնչացրեց այն, ինչը կարող էր տեղի ունենալ: Այդ հեգնական միջադեպերը ստեղծում են հումորային լարվածություն՝ հորինված հակապատմության եւ չվերականգնված պատմական տրավմայի միջեւ: Գիրքը նախատեսված է որպես առաջին հատոր՝ հնգամաս մի ինքնակենսագրության, որն, իհարկե, գոյություն չունի:

Այս նախագիծը սպեկուլյատիվ հիշատակայնացում է: Թեեւ այն ուղղակիորեն չի վերաբերում Հայոց ցեղասպանությանը, դրա նպատակն այդ աղետի թողած դատարկությունը շեշտելն է՝ ստեղծելով արմատական հակապատումն այն բանի, թե ինչ կարող էր լինել, եթե ցեղասպանությունը չլիներ: Նրա հիմնական թեմաները հետազոտում են հիշողության խոցելիությունը, պատմության վրա հաղթողների ունեցած մենաշնորհը եւ զոհերի մարդկայնությունը՝ ոչ միայն նրանց ստեղծագործական կարողությունը, այլեւ անկատարությունը: Ցեղասպանությունը մեզ զրկեց թե՛ մեր հնարավոր առավելագույն ձեռքբերումներից, թե՛ մեր անխուսափելի սխալներից. այս պատումը վերականգնում է անցյալը՝ ամբողջական, ճանաչելի եւ այդ իսկ պատճառով՝ ավելի խորապես ողբերգական կերպով:

–Կորստի թեման կենտրոնական տեղ է զբաղեցնում ձեր արվեստում, ինչը կապ ունի հայկական ծագման հետ: Կարո՞ղ եք մի փոքր պատմել ձեր ընտանիքի մասին:

-Այո՛, հայկական ծագումս կենտրոնական է իմ արվեստում: Պապիս հայրը՝ Ավետիս Ժամկոչյանը, թարգմանել է Ջոն Միլթոնի «Կորուսյալ դրախտը» թուրքերեն: Նրան աքսորել են շատ չանցած այն պահից, երբ ընտանիքի մեծ մասը կոտորվել է Ակնում: Նա տեղափոխվել է Մանչեսթեր, ապա՝ Գլենդեյլ՝ ստեղծելով տեղի առաջին հայկական ընտանիքը: Իր որդուն՝ իմ պապին, նա նորից ուղարկել է Կոստանդնուպոլիս՝ շատ հայերի պես հավատալով երիտթուրքերի ստերին: Պապս փրկվել է Ցեղասպանությունից եւ Առաջին աշխապհամարտի ժամանակ զինվորագրվել է ամերիկյան բանակին՝ հուսալով պայքարել թուրքերի դեմ, սակայն վարակվել է իսպանական գրիպով եւ չի մեկնել պատերազմ: Ես բախտ եմ ունեցել ծնվելու ստեղծագործ ընտանիքում, որն ինձ փոխանցել է այն գործիքները, որոնց միջոցով հիշողությունը կարող է կենդանի մնալ:

–Հիշում եմ 2015 թվականին ձեր «Պանթեոն Լուսնի վրա» ինստալացիան Երեւանի Ժամանակակից արվեստի թանգարանում, որը բարձրացնում էր թե՛ մարդկանց, թե՛ կենդանիների անհետացման հրատապ հարցեր: Այդ ժամանակ հասցրեցի՞ք ծանոթանալ ժամանակակից հայ արվեստին: Եվ որո՞նք են ձեր ամենավառ եւ յուրահատուկ տպավորությունները Հայաստանից:

-Ժամանակակից հայ արվեստի դաշտում ներգրավված լինելը եղել է ե՛ւ խոնարհեցնող, ե՛ւ ձևափոխող փորձառություն: Ամենից շատ զարմացրեց դրա լայն ընդգրկումը. այստեղ կան ստեղծագործություններ, որոնք ազատորեն «շարժվում են» համընդհանուր մշակութային խոսակցության մեջ եւ միաժամանակ խորապես արմատավորված են հայկական պատմության ու փորձառության մեջ: Հայաստանում ունեցած ամենաուժեղ տպավորություններս կապված են ոչ այնքան ցուցահանդեսների, որքան մարդկանց հետ ունեցած զրույցների հետ: Այդ շփումներում ընդգրկվելը մեծ պատիվ էր, եւ ես երախտապարտ եմ այն սրտաբացության համար, որով հայաստանցիները թույլ տվեցին ինձ դառնալ իրենց աշխարհի մի մասը:

Ես ապրել եմ յոթ երկրում, հայերն ամենուր են: Հաճախ անսպասելի հայկական ներկայության եմ հանդիպել նույնիսկ այնպիսի վայրերում, որտեղ համայնքը գրեթե անտեսանելի է: Հայ ժողովրդի պատմությունը աշխարհացրվածության պատմություն է, պատմություն հիշողության հանգույցների, որոնք հայտնվում են ամենաանսպասելի տեղերում: Փողոցի անուն, մենավոր եկեղեցի կամ ընտանեկան արխիվ՝ այս բեկորները վկայում են համառ գոյատեւման մասին մեր ժողովրդի, որի գոյությունը հաճախ աննկատ է մնում…

ԱՐԾՎԻ ԲԱԽՉԻՆՅԱՆ

ShareTweetShare
Նախորդ գրառումը

Իմաստաբանական բառարան

Հաջորդ գրառումը

Գյումրիում ուժի այս մեծադղորդ ցուցադրումն ինչի՞ համար էր

Համանման Հոդվածներ

24 հոկտեմբերի, 2025

Խոսքն ու խրատը չեն կարող տեղ հասնել

24/10/2025
24 հոկտեմբերի, 2025

Մարդիկ հոգնել են առճակատումից

24/10/2025
24 հոկտեմբերի, 2025

Անկարան եվ Ադրբեջանի ու Իսրայելի միջեւ սողացող դաշինքը

24/10/2025
24 հոկտեմբերի, 2025

Հայաստանի ընդդիմությունը կորցրեց իր խորհրդանշական դեմքերից մեկին

24/10/2025
Հաջորդ գրառումը

Գյումրիում ուժի այս մեծադղորդ ցուցադրումն ինչի՞ համար էր

Արխիվ

Loading...
«Հոկտեմբերի 2025»
Երկ Երք Չրք Հնգ Ուր Շբթ Կիր
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« ՍեպտեմբերիՆոյեմբերի »

Վերջին լուրեր

Նորություններ

Հրանտ Մարգարյանին հրազենային վիրավորումով տեղափոխել են հիվանդանոց. վիճակը ծայրահեղ ծանր է

25/10/2025

Հրազենային վնասվածքով հիվանդանոց է տեղափոխվել Հրանտ Մարգարյանի որդին։ «Իշխանություն» լրատվականի տեղեկություններով՝ հրազենային վնասվածքով հիվանդանոց է տեղափոխվել Հրանտ Մարգարյանի որդին՝ Մխիթար...

ԿարդալDetails

Տեր Սարգիսը պետք է կիրակի օրը Հովհաննավանքում պատարագ մատուցեր, բայց նույն ժամին նրան կանչել են հարցաքննության

25/10/2025

Սամվել Կարապետյանի քրեական հետապնդման մեջ կա քաղաքական մոտիվացիա. դա ակնհայտ է. Դանիել Իոաննիսյան

24/10/2025

Ուղիղ. ՀՀ ԱԺ ութերորդ գումարման տասներորդ նստաշրջանի արտահերթ նիստ – 24.10.2025

24/10/2025

Սա իշխող քաղաքական ուժի ղեկավարի կողմից Եկեղեցին պառակտելու հերթական փորձ է` հակաօրինական ու հակաեկեղեցական իր բոլոր դրսևորումներով. հայտարարություն

24/10/2025
logo-white1
“Վահան Թեքեյան” Սոցիալ-Մշակութային Հիմնադրամ
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են։ Կայքի նյութերը տարածելիս հղումը կայքին պարտադիր է։

©2024 «ԱԶԳ» վերլուծական

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ոչինչ չի գտնվել
Տեսնել բոլոր արդյունքները
  • Նորություններ
    • Պաշտոնական
    • Տեղական
    • Միջազգային
    • Տնտեսական
    • Տարածաշրջանային
    • Սոցիալական
    • Մշակութային
    • Հոգևոր
    • Իրավունք
    • ՌԱԿ մամուլ
  • Վերլուծություն
    • Քաղաքականություն
    • Տնտեսական
    • Հրապարակախոսություն
  • Մշակույթ
    • Ազգային
    • Կերպարվեստ
    • ToTo
    • Երաժշտություն
      • Դասական
      • Պոպ
      • Ջազ
      • Ռոք
  • ՌԱԿ մամուլ
  • «ԱԶԳ» Շաբաթաթերթ
    • Հոդվածներ
    • «ԱԶԳ» շաբաթաթերթ, տպագիր
    • Տպագիր արխիվ 1991-2025
    • Արխիվ
  • Տեսադարան
  • Մամուլ
  • Մեր հեղինակները

© 2025 «ԱԶԳ» վերլուծական